نسخه چاپی

مرگ 3 نفر در‌ آسایشگاه معلولان بر اثر مسمومیت

كارشناسان وزارت بهداشت و پزشكی قانونی، تحقیقات برای شناسایی علت مسمومیت در آسایشگاه معلولان پاكدشت را كه باعث مرگ سه معلول و مسمومیت 27 نفر دیگر شد آغاز كردند.

به گزارش نما به نقل از جام جام، شامگاه یکشنبه مسئولان آسایشگاه معلولان متوجه وخامت حال تعدادی از مددجویان شدند. با گذشت زمان وضع جسمی آنها وخیم تر می شد و تلاش پرستاران برای کمک به بیماران بی نتیجه بود، به همین دلیل آنها با اورژانس تماس گرفته و درخواست کمک کردند.



سخنگوی اورژانس کشور در این باره گفت: ساعت 20 و 10 دقیقه شامگاه سی ام آذر امسال یکی از مسئولان مرکز شبانه روزی معلولان ذهنی «پدربزرگ» در شهرستان پاکدشت با اورژانس این شهر تماس گرفت و اعلام کرد تعدادی از مددجویان این مرکز دچار ناراحتی گوارشی و مسمومیت شده اند. دقایقی بعد از این تماس، امدادگران اورژانس با اعزام به محل حادثه در شهرک جیتوی این شهر مشاهده کردند از 132 مردی که در آنجا نگهداری می شدند، 30 نفراز آنها دچار مسمومیت شده اند.



مجتبی خالدی افزود: امدادگران در بررسی وضع این افراد متوجه شدند سه نفر از آنها پیش از حضور امدادگران اورژانس به دلیل مسمومیت شدید جان خود را از دست داده اند. بنابراین با مرگ مشکوک آنها موضوع را به پلیس اطلاع داده و 27 نفر دیگر را برای ادامه درمان به بیمارستان زعیم پاکدشت منتقل کردند. معاینه اولیه پزشکان نشان می داد این افراد دچار مشکلات گوارشی اعم از تهوع، استفراغ و اسهال بوده اند. ساعاتی بعد از درمان این معلولان از بیمارستان مرخص و به آسایشگاه بازگشتند تا در آنجا از آنها نگهداری شود.



وی یادآور شد: پس از انتقال معلولان به آسایشگاه وضع جسمانی یکی از آنها دوباره وخیم شد که سریع به بیمارستان لقمان تهران انتقال یافت. سه مرد فوت شده در این آسایشگاه میانسال بوده اند. وضع دیگر مصدومان نیز رضایتبخش اعلام شده اما هماهنگی های لازم با مرکز اورژانس شهرستان پاکدشت صورت گرفته تا به محض این که مسئولان این آسایشگاه خواستار امدادرسانی شدند، دوباره به محل اعزام شوند.



خالدی افزود: بررسی ها و تحقیقات اولیه در رابطه با این حادثه نشان می دهد غذایی که آنها مصرف کرده اند سوپ بوده که مسئولان مرکز اعلام داشته اند خودشان نیز از همان سوپ استفاده کرده اند اما فقط این 30 مددجو دچار حادثه شده اند. این در حالی است که یک پزشک و یک پرستار به طور ویژه هر روز وضع مددجویان این مرکز را کنترل می کرده اند اما مشخص نیست علت مرگ این سه مرد و مسمومیت 27 نفر بقیه به چه علت بوده است.



وی خاطرنشان کرد: نمونه غذاها و موادی که این افراد مصرف کرده اند توسط گروه بهداشتی جمع آوری و به آزمایشگاه فرستاده شده است و تا روز چهارشنبه نتیجه آن مشخص و در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.



سخنگوی اورژانس کشور گفت: در مکان هایی که غذاهای دسته جمعی طبخ و توزیع می شود اگر موازین بهداشتی رعایت نشود امکان وقوع چنین حوادثی وجود دارد، اما در این آسایشگاه به نظر می رسید این اولین بار است که چنین حادثه ای رخ داده است.



منتظر نظر پزشکی قانونی

در همین رابطه فرمانده ویژه شرق استان تهران نیز به جام جم گفت: با اطلاع از وقوع این حادثه و مرگ سه مددجوی میانسال در این آسایشگاه ماموران به محل اعزام شده و پس از هماهنگی های لازم قضایی اجساد آنها به پزشکی قانونی منتقل شد. پرونده ای در این زمینه تشکیل شده و تحقیقات برای مشخص شدن علت وقوع این حادثه که منجر به مرگ این سه نفر و مسمومیت 27 نفر دیگرشده است، ادامه دارد. اگر نتیجه آزمایشات روی نمونه غذای مصرف شده در این آسایشگاه مشخص کند که علت این حادثه مسمومیت با غذا بوده باید مسئولان این مرکز پاسخگو باشند.



سردار سیروس فتحی افزود: اجساد به پزشکی قانونی منتقل شدند و منتظر گزارش این مرکز درباره علت مرگ هستیم. هیچ فردی در این رابطه دستگیر نشده و با توجه به این که تحقیقات در این زمینه کارشناسی است نباید اظهارنظر غیرکارشناسی کرد.



یکی از مسئولان مرکز شبانه روزی معلولان ذهنی پدربزرگ در شهرستان پاکدشت به جام جم گفت: این مرکز خصوصی بوده و 12 سال است که فعالیت دارد. این نخستین باری است که این حادثه رخ داده و نمی توانیم درباره علت آن صحبت کنیم.

۱۳۹۳/۱۰/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...