نسخه چاپی

بزرگترین خانه‌ تهران، هنوز درگیر اظهارنظرها!

عکس خبري -بزرگترين خانه‌ تهران، هنوز درگير اظهارنظرها!

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شركت عمران و بهسازی شهری ایران تنها ابزار برای كنترل وضعیت كاخ «ثابت پاسال» را ثبت این اثر در فهرست آثار ملی دانست.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تنها ابزار برای کنترل وضعیت کاخ «ثابت پاسال» را ثبت این اثر در فهرست آثار ملی دانست.

کاخ ثابت پاسال یا «بزرگترین خانه تهران» با متراژی بیش از 11 هزار متر مربع براساس طرح تفصیلی تهران ظرفیت تبدیل به مجتمع 9 طبقه با کاربری‌های متفاوتی را دارد؛ بنایی تاریخی که پس از انقلاب اسلامی تاکنون هنوز از سوی میراث فرهنگی نه به عنوان یک بنای ارزشمند معرفی شده است و نه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، که البته به نظر می‌رسد حتا هنوز برای ثبت این بنای تاریخی اقدامی از سوی متولیان آن انجام نشده است.

محمد سعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم ثبت این خانه‌ی تاریخی به خبرنگار ایسنا،‌ اظهار کرد: تنها ابزاری که می‌توان این موضوع را به نوعی کنترل کرد ثبت اثر است. سازمان میراث فرهنگی با هماهنگی شورای شهر در تلاش است تا مراحل ثبت این اثر را پیش ببرد و بتواند به نوعی از تخریب این کاخ جلوگیری کند.

بزرگترین خانه‌ تهران، هنوز درگیر اظهارنظرها!

او ادامه داد: در راه حل بعدی در تلاش هستند تا از طریق شورای شهر، شهرداری را نسبت به لغو پروانه‌ ساختمانی که در این محدوده صادر شده، قانع کنند. در حال حاضر عمدتا تلاش‌هایی که انجام می‌شود از این نوع است.

وی در ادامه مردم را بزرگترین دستگاه نظارت در کشور دانست و اظهار کرد:‌ ما نیز درگیری‌های روزمره‌ی خود را داریم، اگر بخواهیم همه‌ی ‌آثار تاریخی را به صورت شبانه‌روز نظارت کنیم، نمی‌توانیم به وظایف خود برسیم. در این میان اگر مردم به عنوان بزرگترین دستگاه نظارت در کشور کار خود را به خوبی انجام دهند و ما بتوانیم امید داشته باشیم که مردم بر ارزش‌ها و ثروت‌هایشان نظارت می‌کنند، می‌توانیم وظیفه‌ی خود یعنی پاسخگویی را درست انجام دهیم، اما اگر ما وظیفه‌ی حفظ و نظارت آثار تاریخی را با یکدیگر داشته باشیم، نمی‌توانیم به وظایف خود به طور کامل برسیم.

ایزدی با تاکید بر این‌که میراث فرهنگی امروز در دنیا، ‌دیگر میراث صِرف دوره‌ی قاجار و صفویه نیست که در طبقه‌بندی میراث شناخته شود، ادامه داد: در حال حاضر میراث را در ابعاد مختلف مانند ملموس، ناملموس و طبیعی و همچنین میراث معاصر داریم، که باید به همه‌ی آن‌ها توجه کرد.

در کنار صحبت‌ها و قول و قرارهایی که تا کنون توسط متولیان میراث فرهنگی فقط در حد صحبت بوده است، بیان نظرات سپیده سیروس‌نیا، معاون میراث فرهنگی استان تهران مبنی بر این‌که این بنا در حال حاضر یک بنای ارزشمند نیست و نخست باید کار کارشناسی روی آن انجام شود تا بدانیم می‌توان این بنا را در فهرست آثار ملی به ثبت رساند یا خیر؟ و رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران نیز که نظر مشابهی درباره‌ی خانه ثابت پاسال که معماری آن مشابه کاخ ورسای فرانسه است‌، را دارد، قابل توجه است.

از سوی دیگر مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره اقداماتی که میراث فرهنگی می‌تواند برای این بنای تاریخی انجام دهد،‌ پیش از این به خبرنگار ایسنا تاکید کرد: اگر در حال حاضر یک کلمه بگویم که این خانه ارزش تاریخی دارد یا ندارد‌، این صحبت فردا مبنای بسیاری از اتفاقات می‌شود که انتهای آن مشخص نیست،.

او حتی نسبت به انتشار خبرهایی در این زمینه توسط رسانه‌ها واکنش نشان داد و گفت، «اسیر هجمه‌ی رسانه‌ها» نمی‌شود!

البته محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی نیز به خبرنگار ایسنا تاکید کرده بود شهرداری تهران مشغول فکر کردن درباره‌ی این خانه‌ی تاریخی است!

۱۳۹۳/۱۰/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...