نسخه چاپی

ادعای عجیب اردوغان در مورد رسانه های تركیه

رجب طیب اردوغان روز جمعه (۲۶ دسامبر/ ۵ دی) در كنفرانسی در شهر آنكارا گفت: «هیچ جای دیگری رسانه‌ها مانند رسانه‌های تركیه آزادی ندارند. این موضوع را با اطمینان كامل می‌گویم».

به گزارش نما، به اعتقاد رئیس جمهوری ترکیه، رسانه‌های هیچ کشوری آزادتر از رسانه‌های ترکیه نیستند. کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در دو سال اخیر وضعیت ترکیه را از نظر دستگیری روزنامه‌نگاران بدتر ارزیابی کرده است.



رجب طیب اردوغان روز جمعه (۲۶ دسامبر/ ۵ دی) در کنفرانسی در شهر آنکارا گفت: «هیچ جای دیگری رسانه‌ها مانند رسانه‌های ترکیه آزادی ندارند. این موضوع را با اطمینان کامل می‌گویم». رئیس جمهوری ترکیه افزود، رسانه‌ها در ترکیه مجازند: «توهین کنند، افترا بزنند، نسبت‌های نژادپرستی بدهند و فتنه بر پا کنند، اقداماتی که حتی در کشورهای دمکراتیک هم تحمل نمی‌شود». او مدعی شد که خود این موضوع را تجربه کرده است.



اردوغان در حالی این سخنان را بر زبان می‌راند که یک هفته پیش از این دستگیری گسترده روزنامه‌نگاران انتقاد شدید داخلی و خارجی را برانگیخت. فدریکا موگرینی و یوهانس هان، مسئول سیاست خارجی و کمیسر توسعه اتحادیه اروپا، این اقدام دولت ترکیه را "ناقض موازین آزادی رسانه‌ها" برشمردند. احمد داووداغلو، نخست‌وزیر ترکیه، نیز در واکنش اتحادیه اروپا را به "بازی کثیف" علیه ترکیه متهم کرد.



به گزارش دویچه وله، رئیس جمهوری ترکیه دستگیری‌ها را قانونی خوانده و مدعی شده بود بازداشت‌شدگان با "توطئه" براندازی دولت در ارتباط بوده‌اند. ده‌ها روزنامه‌نگار که بیشتر آنان در ادامه آزاد شدند، به اتهام همکاری با تشکیلات فتح‌الله گولن بازداشت شده بودند. گولن ۷۳ ساله از سال ۱۹۹۹ در آمریکا در تبعید زندگی می‌کند. دولت اردوغان او را به تشکیل "دولت سایه" در ترکیه برای براندازی دولت متهم می‌کند. روز ۱۹ دسامبر حکم دستگیری گولن به صورت غیابی صادر شد.



"کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران" که نهادی بین‌المللی و مقر آن در آمریکا است، در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ ترکیه را در صدر فهرست کشورهایی قرار داد که روزنامه‌نگاران را دستگیر می‌کنند. بر این اساس، وضعیت ترکیه از این نظر حتی بدتر بوده است.



۱۳۹۳/۱۰/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...