نسخه چاپی

كودكان طعمه‌های مرگ داعش

سعید بارهو قبل از شروع خشونت‌ها در سوریه نوجوانی مثل بقیه هم سن و سال‌های خودش در كشورهای دیگر بود؛ فوتبال بازی می‌كرد، فیلم می‌دید و رؤیای رفتن به دانشگاه برای ادامه تحصیل را داشت.

به گزارش نما، به تازگي اما دنيا او را طور ديگري شناخت؛ وقتي اين نوجوان ۱۴ساله در ورودي يك مسجد شيعيان در بغداد قدم‌هايش را آهسته كرد، زيپ كاپشنش را باز كرد، جليقه انفجاري خود را به نيروهاي امنيتي نشان داد و خود را تسليم كرد.

«آنها ما را فريب دادند تا به داعش ملحق شويم»؛ اين نخستين جمله‌اي است كه سعيد پس از خنثي‌سازي جليقه انفجاري‌اش كه براي كشتار شيعيان طراحي شده بود، مي‌گويد. نيويورك‌تايمز گزارش داده كه خبر بازداشت اين نوجوان توسط منابع سازمان‌ اطلاعاتي عراق به رسانه‌ها رسيده و براي نخستين بار گفت‌وگو با اين نوجوان كه ناگفته‌هاي زيادي درباره داعش را فاش كرده ميسر شده است.

سعيد در پاسخ به سؤالات نيروهاي امنيتي از شيوه‌هاي نيروگيري داعش در سوريه حرف زده است. او گفته داعشي‌ها از مسلمان‌بودن و عقايد مذهبي‌اش سوء‌استفاده كردند و در يكي از مساجد زادگاهش در نزديكي حلب به سراغش رفتند. سعيد در گفت‌وگويي كه با حضور نيروهاي امنيتي عراق صورت گرفت، گفت: آنها تلاش مي‌كنند اين عقيده را در ذهن جوان‌ها جا كنند كه شيعيان كافِر هستند و ما بايد آنها را بكشيم.

آنها مي‌گفتند اگر با شيعيان نجنگيد آنها سراغ مادر و خواهرتان مي‌آيند! سعيد بارهو به گفته خودش پس از شست‌وشوي مغزي مدت كوتاهي بعد به عراق فرستاده شد و داعشي‌ها او را براي عمليات انتحاري در يكي از مساجد شيعيان آماده كردند. ناگهان اما او لحظه‌اي را تصور كرد كه جليقه انفجاري خود را منفجر مي‌كند و صدها نفر را به خاك و خون مي‌كشد. او مي‌گويد: آن لحظه فهميدم كه اين كار خلاف اسلام و مسلمان‌بودن است. سعيد به فكر فرار بود؛ اما داعشي‌ها راهي براي انصراف برايش نگذاشته بودند. بهترين راهي كه به‌نظرش رسيد تسليم خودش به نيروهاي امنيتي بعد از رسيدن به مسجد و لحظاتي قبل از انفجار برنامه‌ريزي شده بود.

جنگ در عراق و سوريه با اقدام‌هاي داعش اكنون ركورد جديدي در سوء‌استفاده از كودكان و نوجوانان بجا گذاشته است. آمارها نشان مي‌دهد هزاران كودك و نوجوان در خشونت‌هاي داعش كشته مي‌شوند يا داعشي‌ها آنها را به كام مرگ در عمليات انتحاري مي‌فرستند. داعشي‌ها به كودكان اسلحه مي‌دهند يا آنهايي كه از حرفشان تبعيت نكنند عاقبتي جز اعدام ندارند.

به تازگي گزارش هولناكي منتشر شد كه از خودكشي ده‌ها دختر ايزدي به‌خاطر سوء‌استفاده جنسي داعش از آنها خبر مي‌داد. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه داعشي‌ها دختران كم سن و سال زيادي را اسير كرده‌اند تا از آنها به‌عنوان برده جنسي استفاده كنند. به پسرهاي كوچك هم اسلحه داده مي‌شود تا در ايست‌هاي بازرسي بايستند يا مانند سعيد بارهو ۱۴ساله با كمربندهاي انفجاري به عمليات انتحاري فرستاده شوند، چون به‌صورت معمول نيروهاي امنيتي كمتر كودكان را مورد بازرسي قرار مي‌دهند.

مراكز آموزش تروريستي كودكان
گروه تروريستي داعش در مناطق تحت تصرف خود در عراق و سوريه مراكز مختلفي را براي آموزش نظامي و ايدئولوژيك كودكان راه انداخته‌ و نيروهاي آن تلاش دارند تا از اين طريق نسل جديد خود را براي فعاليت‌هاي تروريستي پرورش دهند. در اين مراكز علاوه بر آموزش استفاده از سلاح‌هايي مانند كلاشنيكف اين عقيده در ذهن اين بچه‌ها كاشته مي‌شود كه بايد به جنگ شيعيان و همه افراد ديگر غير از كساني كه به گفته آنها با خليفه بيعت كرده‌اند، بروند. حرف‌هاي دروغ و عقايد نادرست براي ايجاد نفرت از شيعيان هر روز براي كودكان تكرار مي‌شود. كودكان بي‌گناه حرف‌هاي تروريست‌هاي داعش را باور مي‌كنند و تعداد كمي هستند كه مانند سعيد بارهو در آخرين لحظه راه درست را از نادرست تشخيص مي‌دهند.

سازمان ملل‌ماه گذشته در گزارشي اعلام كرد كه تروريست‌هاي داعش از اين طريق قصد دارند نيروهاي وفادار به‌خود را پرورش دهند، آنها را مطيع عقايد خود كنند و انسان‌هايي ساخته شوند كه جنگ را بخشي از زندگي هر روزه خودشان بدانند.در گزارش سازمان ملل بخشي از اقدام‌هاي گروه تروريستي داعش در رقه توصيف شده است. در اين گزارش آمده كه نيروهاي داعش كودكان را مجبور به ديدن فيلم‌هاي اعدام و سربريدن مي‌كنند. پس از آن كودكان مجبور مي‌شوند كه در صحنه‌هاي سربريدن افراد حاضر شوند. در فيلم‌هايي كه از اين اقدام‌ها منتشر شده به راحتي مي‌توان جمعيت كودكان را در ميان مردم ديد. در بعضي از اين تصاوير ديده شده كه پس از پايان مراسم كودكان مجبور شده‌اند با سرهاي بريده شده مانند توپ بازي كنند و به جسدهاي بي‌سر لگد بزنند و توهين كنند.

مشتي نمونه خروار
سعيد بارهو تنها يكي از كودكاني است كه توسط تروريست‌هاي داعش به‌كار گرفته شده است. حرف‌هاي او درباره رفتار داعش با تسليم‌كردن خودش به نيروهاي امنيتي عراق اطلاعات دست اولي را در اختيار مقام‌هاي عراقي قرار داده است. مقام‌هاي عراق روند انتشار حرف‌هاي افرادي كه عضو داعش بوده يا مانند سعيد مجبور به همكاري با اين گروه شده‌اند را آغاز كرده‌اند كه افكار عمومي بيشتر با فعاليت‌هاي تروريستي و غيراخلاقي اين گروه آشنا شود.

آنچه از حرف‌هاي سعيد بارهو مشخص است اينكه داعشي‌ها اول از همه بعد از تصرف منطقه از افكار مذهبي كودكان و نوجوانان با كاشتن بذر نفرت از هر فرد ديگري غيراز خودشان اعم از شيعه، سني و مسيحي سوء‌استفاده مي‌كنند. بعد از رفتن به مراكز آموزشي كودكان ۲راه پيش رو دارند: مسلح شدن يا شركت در عمليات انتحاري. سعيد به‌خاطر اينكه بتواند خودش را تسليم كند وارد عمليات انتحاري شد چون به گفته او نيروهاي داعش كساني را كه حتي فكر پشت‌كردن به آنها را داشته باشند، در جا مي‌كشند. سعيد پس از مدتي از طريق شبكه خانه‌هاي امن داعش از سوريه به عراق منتقل مي‌شود و سرانجام به بغداد مي‌رسد.

فيلم تسليم‌شدن سعيد بارهو ۱۴ساله قلب‌هاي زيادي را با فهميدن اقدام‌هاي داعش در روزهاي گذشته به درد آورده، اما هنوز كودكان و نوجوانان بسياري هستند كه در چنگال اين گروه مخوف اسير هستند؛ كساني كه به گفته سعيد، داعش در حال شست‌وشوي مغزي آنهاست. مقام‌هاي دولت عراق گفته‌اند احتمال دارد كه سعيد بارهو به دادگاه برود اما آنها حامي او هستند چون او زندگي را براي خودش و ديگران به جاي مردن براي داعش انتخاب كرده و افراد زيادي را نجات داده است. سعيد حالا به جاي عمليات انتحاري باز هم مي‌تواند مانند هر نوجوان ديگري رؤيا داشته باشد و شايد روزي وارد دانشگاه شود.

۱۳۹۳/۱۰/۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...