نسخه چاپی

وضع تحریم های جدید علیه ایران

برخی معتقدند آمریكایی ها تا زمانی كه ایران را در موضوع هسته ای وادار به عقب نشینی جدی ننمایند حاضر به توافق هسته ای نخواهند شد البته بر اساس این نگاه، آمریكایی ها بعید هم هست كه راضی به از دست دادن اهرم فشار خود در قبال ایران یعنی همان تحریم ها باشند. این در حالی است كه وزیر امور خارجه ایران دیروز در كمیسیون امنیت ملی عنوان كرده بود كه ایران خواهان لغو همه تحریم ها به صورت یكجا است.

به گزارش نما به نقل از الف، دولت آمریکا در دور تازه ای از تحریم های جدید علیه ایران، تحریم هایی علیه ۹ شخصیت حقیقی یا حقوقی ایرانی با ادعای حمایت آنها از برنامه هسته ای ایران اعمال کرد. آمریکا این افراد را همچنین به حمایت از نقض حقوق بشر در ایران متهم کرده است مقامات وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای مدعی شدند این اقدام جدید بخشی از تلاش ها برای اجرای تحریم های موجود همزمان با مذاکرات هسته ای با ایران است.

دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی مدعی شد : هرچند ما از اعمال تحریم های جدید مرتبط با موضوع هسته ای در حین مذاکرات حمایت نمی کنیم اما در گفتار و عمل تصریح کرده ایم که به اجرای تحریم های موجود ادامه خواهیم داد. تحریم های جدید زمانی اعمال می شود که باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا روز دوشنبه ۲۹ دسامبر (هشتم دی) در مصاحبه با شبکه ان‌پی‌آر در پاسخ به سوالی در مورد احتمال بازگشایی سفارت این کشور در تهران گفت: «من هرگز نمی‌گویم هرگز.» وی اضافه کرد که روابط ایالات متحده و ایران باید مرحله به مرحله بازسازی شود.

در همین حال لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه امریکا روز شنبه در جریان سفر به فلسطین اشغالی و هنگام شرکت در یک کنفرانس خبری با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، گفت که مجلس سنای آمریکا که اکنون تحت کنترل جمهوریخواهان است دور تازه ای از تحریم علیه ایران را در ماه ژانویه به رای خواهد گذاشت.

وی با اشاره به دیدگاه مشترک سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات در مورد تحریم‌ها گفت: «اگر ایران میز مذاکرات را ترک کند، تحریم‌ها دوباره اجرا خواهند شد، اگر ایران از پذیرش هر معامله‌ای که به آنها پیشنهاد شود خودداری کند، در این صورت نیز تحریم‌ها دوباره اجرا خواهند شد.» گراهام افزود: علاوه بر این، هر توافق نهایی بر سر برنامه هسته ای ایران پیش از برداشته شدن تحریمها باید به تصویب کنگره امریکا برسد.

روز یکشنبه سناتور جمهوریخواه مارک کریک به فاکس‌نیوز گفت که احتمالا پشتیبانی لازم از سوی سناتورهای دموکرات را برای تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران وجود دارد تا باراک اوباما نتواند مصوبه کنگره را وتو کند. کنگره جدید از چهارم ژانویه سال ۲۰۱۵ کار خود را آغاز خواهد کرد. ۵۳ کرسی از ۱۰۰ کرسی این مجلس در اختیار جمهوریخواهان است. دموکرات‌ها نیز ۴۴ کرسی را در اختیار دارند و دو سناتور مستقل که نزدیک به دموکرات‌ها هستند نیز از دیگر اعضای سنا محسوب می‌شوند. رقابت بر سر یک کرسی نیز تجدید خواهد شد.

مقامات دولت باراک اوباما به اعضای کنگره گفته‌اند که در مذاکرات اخیر امتیازات قابل توجهی از ایران کسب شده است، از جمله موافقت ایران با بازرسی‌های سر زده از تاسیسات اتمی و کاهش ذخیره اورانیوم غنی شده.

به طور کلی باید گفت طرح احتمال تشدید تحریم ها از سوی کنگره چه بر اساس فضای رقابتی جمهوری خواهان و دموکرات ها طرح شده باشد و چه بر اساس یک هماهنگی عملیاتی از سوی دولت و کنگره برای تحت فشار قرار دادن ایران بر روی میز مذاکره طراحی شده باشد، نشان از آن دارد که هم ایران و هم آمریکا هیچ کدام رغبتی به انعقاد یک توافق بد ندارند. عده ای نیز معتقدند تهدیدهای مطرح شده از سوی کنگره، در جهت اهرم فشاری برای امتیاز گرفتن از ایران بر روی میز مذاکره است؛ چرا که در حین مذاکرات هسته ای در طول دو سال گذشته بارها کنگره و حتی دولت آمریکا از احتمال تشدید تحریم ها علیه ایران سخن گفتند. برخی نیز معتقدند آمریکایی ها تا زمانی که ایران را در موضوع هسته ای وادار به عقب نشینی جدی ننمایند حاضر به توافق هسته ای نخواهند شد البته بر اساس این نگاه، آمریکایی ها بعید هم هست که راضی به از دست دادن اهرم فشار خود در قبال ایران یعنی همان تحریم ها باشند. این در حالی است که وزیر امور خارجه ایران دیروز در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی عنوان کرده بود که ایران خواهان لغو همه تحریم ها به صورت یکجا است.

۱۳۹۳/۱۰/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...