نسخه چاپی

عروسی سیندرلا در تهران!

به گفته برخی از اداره‌كنندگان تالارهای عروسی قیمت ورودی بسته به امكانات و درجه سالن متفاوت است. بقیه‌ هزینه‌های این نوع عروسی‌ها به انتخاب نوع و تعداد غذا، میوه و شیرینی انتخابی و فیلمبردار و عكاس بستگی دارد مانند همان عروسی‌های سیندرلایی.

به گزارش نما به نقل از رویکرد آنها هلی‌کوپتر اجاره می‌کنند، سفر اجباری می‌روند، فیلم و کلیپ و ژورنال و عکس‌های خفن می‌گیرند، طراح و دوزنده لباس دارند، آشپز و کترینگ و باغ و نورپردازی، و البته آرایشگر و گریمور دارند ... نه قرار نیست یک فیلم سینمایی ساخته شود، این‌ هنرها و خدمات همه برای برگزاری یک مجلس عروسی است.
اصلا نمی‌توانی برای برگزاری این مراسم قیمتی تعیین کنی! با این که مراسم عروسی در فصل زمستان ارزان‌تر تمام می‌شود اما این روزها با پایان یافتن ایام عزاداری ماه صفر و رواج عروسی‌ها روزانه میلیون‌ها تومان هزینه برگزاری مراسم مختلف عروسی می‌شود.

به نظر می‌رسد نظام کاستی در مراسم عروسی‌ها با تمام جزئیات برقرار است. چرا که سقفی برای هزینه‌ عروسی‌های گران‌قیمت وجود ندارد و از سوی دیگر بخشی از جامعه در برگزار کردن ساده‌ترین عروسی‌ها درمانده‌اند.

روی یکی از هزاران دیوار شهر شماره‌ای نوشته‌و در کنار آن یادداشت کرده‌اند: یک باغ دنج عروسی؛ تماس می‌گیریم تا باغی برای عروسی خیالی‌مان! اجاره کنیم. مرد از آن سوی خط می‌گوید:« چقدر می‌خواهید هزینه کنید؟ تاریخ برگزاری‌تان را بگویید؟»

می‌گوییم:« می‌خواهیم بدانیم قیمت چطور است آیا از عهده ما برمی‌آید یا نه؟»

مرد پاسخ می‌دهد:« سه تا باغ داریم در جاده کرج که حدود ۲۰ هزار متر فضای سبز دارد پارکینگ، کافی‌شاپ، سالن اختصاصی عقد، نورپردازی سه بعدی، استخر، آب‌نما، آلاچیق داریم و...آشپز ما معروف است و شما می‌توانید یک بار بیایید و غذای‌مان را تست کنید.»

ما اصرار می‌کنیم تا قیمت را اعلام کند و او پاسخ می‌دهد:« قیمت به منویی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. از منوی ۴۰ تومن شروع شده و تا نفری ۱۸۰ تومن می‌رسد که سرو غذاهای سلطنتی را دارد. ورودی یکی از بهترین باغ‌های ما ۲۵ میلیون تومان است. اگر برای شما گران است با همین ۲۵ میلیون تومن می‌تونید یک عروسی خوب و مجلل برگزاری کنید از باغ‌های دیگه ما استفاده کنید و از منوهای ارزان‌تر!»

با یک مرکز مزون دوخت لباس عروس در منطقه کامرانیه تماس می‌گیریم و خانمی از آن سوی خط درباره قیمت لباس‌های عروس می‌گوید:« الان گروه‌هایی این‌قدر قوی و پولدار هستند که می‌روند از فرانسه یا ترکیه لباس می‌خرند بعضی‌های‌شان هم پیش ما می‌آیند. گروه‌های ضعیف‌تر می‌روند مرکز شهر لباس عروس آماده می‌خرند و یا سفارش می‌دهند و طبقه متوسط هم بین مزون‌ها در حرکتند.»

از او قیمت می‌خواهیم و می‌شنویم:« لباس‌های مزون ما از سه تومن شروع می‌شوند و سقف قیمتی ندارند همه دانتل هستند برای همین کمی گران‌ترند قبلا ساتن مد بود حالا دانتل مد است. اگر زنجیره کامل باشدکار یک لباس عروس سه روز بیشتر طول نمی‌کشد. زنجیره شامل طراح، کسی که برش می‌زند، کسی که می‌دوزد و فردی که کار دست روی لباس انجام می‌دهد می‌شود.»

برگزاری مراسم عروسی تبدیل به یک صنعت پولساز شده است که فقط دو ماه در سال تعطیل است. حالا صدها نفر در کترینگ‌ها و خدمات مجالس عروسی مشغول به کارند و خدمات مجالس عروسی را انجام می‌دهند و در نهایت از یک عروسی صدها شاخه گل، بادکنک ترکیده، غذا و نوشیدنی میوه و شیرینی نیمه خورده باقی می‌ماند و البته یک فیلم و ده‌ها قطعه عکس و یک آلبوم و کسی هم ضامن خوشبختی آنها نیست.

عروسی این تازه عروس را یکی از بهترین کترینگ‌ها در یکی از بهترین باغ‌های منطقه شهریار برگزار کرده است. او می‌گوید:« هوا سرد بود بخشی از باغ را چادر زدند مثل چادرهای سیرک! هزینه ارکستر ما فقط ۱۰ میلیون تومان شد. مثلا قبلا به مهمانان عکس یادگاری هدیه می‌دادند الان به جای عکس یادگاری به مهمانان ژورنال عروس و داماد هدیه می‌دهند مثل ژورنال‌های قدیمی است ما را با هلی کوپتر بردند و سفرهایی هم رفتیم به یزد و شمال و حتی عکس‌های دوبی هم که قبلا رفته بودیم را دادیم همه را در یک ژورنال گذاشتند. من هم دوبار و با دو آرایش متفاوت عروس شدم و در عروسی اول فقط از ما عکس و فیلم گرفته شد. الان عروس و داماد با کالسکه وارد باغ می‌شوند کالسکه‌هایی شبیه سیندرلا من هم سوار یکی از این کالسکه‌ها شدم خیلی باشکوه بود!»

در گوشه دیگری از شهر در خیریه‌ها و جلسات خانگی برای برگزاری عروسی‌های کم‌هزینه پول جمع‌آوری می‌کنند و در گوشه پنهان‌تر جوانانی هستند که زیر بار وام‌ها و قرض‌های کلان‌تر می‌روند برای برگزاری عروسی‌های خیلی خیلی متوسط.

اما برای آنها که در سالن‌ها عروسی می‌گیرند قضیه متفاوت است. ورودی سالن‌های عروسی در روزهای تعطیل و غیرتعطیل، وسط هفته و آخر هفته متفاوت است. ورودی سالن ها عروسی در تهران در وسط هفته از حدود ۲۰۰ هزار تومان آغاز می شود و در آخر هفته به ۵۰۰ هزار تومان می‌‎رسد. البته در سالن‌های مجلل‌تر قیمت ورودی تا حدود دو میلیون تومان افزایش می‌یابد. همچنین برخی سالن‌ها ترجیح می‌دهند هزینه ورودی‌شان را در بخش‌های دیگر خدمات‌شان در نظر بگیرند و بهای ورودی را به مشتریان تخفیف دهند.

به گفته برخی از اداره‌کنندگان تالارهای عروسی قیمت ورودی بسته به امکانات و درجه سالن متفاوت است. بقیه‌ هزینه‌های این نوع عروسی‌ها به انتخاب نوع و تعداد غذا، میوه و شیرینی انتخابی و فیلمبردار و عکاس بستگی دارد مانند همان عروسی‌های سیندرلایی. اما تفاوت بین یک عروسی سالنی با عروسی‌هایی که مانند یک فیلم سینمایی با هزینه بسیار زیاد ساخته می‌شود از زمین تا آسمان است.

۱۳۹۳/۱۰/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...