نسخه چاپی

داووداوغلو: حقوق اقلیت‌های دینی تركیه محفوظ است

نخست‌وزیر تركیه در دیدار با نمایندگان اقلیت‌های مذهبی در استانبول به آنها در مورد تضمین حقوق شهروندی‌شان اطمینان خاطر داد. داوود اوغلو تاكید كرد كه دولت، شهروندان را بر اساس تعلقات دینی یا قومی از یكدیگر تفكیك نمی‌كند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در دیدار با نمایندگان اقلیت‌های مذهبی این کشور تاکید کرد که حقوق شهروندی یکایک آنها تضمین شده است. گزارشگر خبرگزاری «آنادولو» به نقل از داوود‌اوغلو نوشت: «معتقدان کلیه مذاهب نباید در مقابل تبعیض خاموش بمانند.»

نخست‌وزیر ترکیه در این دیدار، به اسلام‌هراسی رو به رشد و یهودی‌ستیزی فزاینده در اروپا پرداخت و با نظر به سومین سوءقصد در سوئد، حمله به مساجد مسلمانان را نکوهش کرد. داوود اوغلو گفت برخورد تعیین‌کننده با اسلام‌هراسی تنها محدود به تبعیض علیه مسلمانان نیست، بلکه اعتراض به هرگونه تبعیض مذهبی را در بر می‌گیرد.

به گزارش دویچه‌وله، اکثریت مطلق جمعیت ۷۷ میلیونی ترکیه را مسلمانان تشکیل می‌دهند و شمار اقلیت‌های مذهبی این کشور قریب به ۲۰۰ هزار نفر است. ارمنی‌ها با تعداد ۸۰ هزار نفر، بزرگترین اقلیت مذهبی ترکیه هستند. پس از آنها مسیحیان کاتولیک با ۳۵ هزار نفر و ارتدوکس‌های سوری با ۲۰ هزار نفر قرار دارند. شمار جامعه یهودیان ترکیه نیز حدود ۲۰ هزار نفر می‌شود.

مسیحیان ترکیه طیف گسترده‌ای از مسیحیان کاتولیک، ارتدوکس، ارمنی، کلدانی، سریانی، آسوری و گرجی هستند. پاپ فرانسیس در سفر ماه نوامبر خود به ترکیه با گروهی از مسیحیان آواره سوری و عراقی در ترکیه دیدار کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ۲۳ آوریل سال ۲۰۱۴ (سالگرد قتل‌عام ارامنه) و در اقدامی بی‌سابقه، از نوادگان این کشتار پوزش خواست. اردوغان که آن زمان نخست‌وزیر ترکیه بود، در این عذرخواهی از واژه «نسل‌کشی» استفاده نکرد اما اذعان کرد که این رویداد پیامدهای «غیرانسانی» داشته است.

دولت ترکیه در ماه اوت سال ۲۰۱۱ نیز اعلام کرده بود که املاک و مستغلات بنیادها و انجمن‌های متعلق به اقلیت‌های مذهبی را که از سال ۱۹۳۶ مصادره و سلب مالکیت شده‌اند،‌ به آنها باز پس می‌دهد.

طبق مدارکی که تاکنون رسما تایید نشده‌اند، در فاصله سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۶ میلادی، حدود یک و نیم میلیون ارمنی در قلمرو عثمانی کشته شده‌اند.

۱۳۹۳/۱۰/۱۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...