نسخه چاپی

تریتا پارسی:

ایران مایل است قدرت اول منطقه باشد

وبگاه شورای ایرانیان مقیم آمریكا طی مطلبی نوشت: ایران با حفظ رقابت با آمریكا و چالش با این كشور به ویژه در خاورمیانه، خود را به رده‌های بالاتر در منطقه پرتاب خواهد كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، «شورای ملی ایرانیان مقیم آمریکا» چندی قبل طی یادداشتی به قلم «تریتا پارسی» تحت عنوان «آن‌چه که ایران می‌خواهد» نوشت: باید ابتدا پرسید که چرا تهران خواهان کنار گذاشتن مخالفت‌هایش با آمریکا و اتخاذ رویکرد ستیز کمتر با این کشور نیست؟

نویسنده در پاسخ بدین سئوال نوشت: دقیقا این جا است که دلیل رقابت ایران و آمریکا مشخص می‌شود. ایران نمی‌خواهد به عنوان یک قدرت معمولی به نظر آید. همانطور که شاهد هستیم ماهیت جمهوری اسلامی ایران که آیت‌الله خمینی آن را بنا نهاد، بر مبنای اسلام سیاسی و مخالفت با حضور آمریکا در منطقه است.

نویسنده ادامه داد: اگر ایران در اردوگاه ‌آمریکا جای می‌گرفت، آنگاه تنها مبدل به یک قدرت معمولی می‌شد که نفوذش در منطقه بستگی به میزان قدرت نظامی و اقتصادی این کشور داشت در نتیجه ایران مبدل به کشوری درجه دوم می‌شد و پایین‌تر از آمریکا قرار می‌گرفت.

در بخش دیگر این گزارش تحلیلی آمده است: ایران با حفظ رقابت با آمریکا و چالش با این کشور به ویژه در خاور میانه خود را به رده‌های بالاتر در منطقه پرتاب خواهد کرد. تهران بر این باور است که با اتخاذ رویکرد رقابتی با آمریکا، با اسرائیل، ترکیه و عربستان سعودی در بالاترین سطح نبرد نیابتی به مقابله خواهد پرداخت.

در انتهای این یادداشت آمده است: باید به‌خاطر آورده شود که آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوای ایران در آخرین پیام توییتری خود آمریکا را به چالش کشیده و این کشور را متهم به رویکردهای دوگانه کرد. به هر حال در دوره‌ای از همکاری احتمالی ایران و آمریکا در زمینه نبرد علیه داعش و احتمال از سر گرفتن داد و ستد بین این 2 کشور، ضرورت دارد رقابت بین تهران و واشنگتن به شدت حفظ شود.

۱۳۹۳/۱۰/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...