نسخه چاپی

بازگشایی سفارت عربستان سعودی در عراق پس از 25 سال

عربستان سعودی سفارت خود در بغداد را پس از 25 سال بازگشایی می‌كند.

به گزارش نما، رسانه های عربستان با اعلام این خبر اعلام کردند که مقامات سعودی برای فراهم کردن شرایط بازگشایی سفارت این کشور در عراق، هفته جاری راهی بغداد خواهند شد.

این برای نخستین بار طی 25 سال گذشته است که سفارت عربستان در عراق بازگشایی می‌شود.

رویترز در این باره نوشت که بازگشایی سفارت عربستان در عراق بیانگر بهبود قابل توجهی روابط سرد و تیره و تار این دو همسایه عربی در خاورمیانه است.

عربستان درب سفارت خانه خود در عراق را در سال 1990 و پس از حمله رژیم صدام حسین به کویت، بست.

رویترز همچنین می نویسد: عربستان سعودی در سال های گذشته، عراق را به داشتن رابطه گرم با ایران و همچنین حمایت از تبعیض فرقه ای علیه اهل تسنن متهم می کرد.

پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 رابطه جمهوری اسلامی شیعه ایران و عربستان سعودی اهل تسنن به شدت متشنج شد؛ ایران و عربستان رقبای منطقه ای محسوب می شوند و هریک به دنبال رهبری جهان اسلام هستند.

این گزارش در ادامه می نویسد که مقامات عربستانی پس از انتخاب حیدرالعبادی به سمت نخست وزیری عراق تغییر رویکردهای خود در قبال این کشور را به آرامی آغاز کردند.

از سوی دیگر، حمله گروه تروریستی داعش به عراق منجر به همکاری های مشترک بغداد و ریاض برای مقابله با این گروه تروریستی شد.

یک تحلیلگر مسائل عراق معتقد است: عربستان سعودی بر این باور است که در حال حاضر یک شکاف وجود دارد. اگر ریاض عبادی را در عراق بدون کمک تنها بگذارد، وی به سمت ایران خواهد رفت؛ با تغییر رهبری و تغییر موقعیت عربستان سعودی فکر می کند که اکنون زمان بازگرداندن عراق و کاهش نفوذ ایران است.

از سوی دیگر عربستان سعودی به دنبال تاسیس یک کنسولگری در اربیل کردستان عراق است. این دو پروژه به بهبود روابط عربستان و عراق کمک خواهد کرد.

۱۳۹۳/۱۰/۱۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...