نسخه چاپی

احتمال سهمیه‌ای شدن واردات برنج

در حالی كه سال‌ها است واردات برنج به صورت فصلی و تعرفه‌ای انجام می‌شود و كنترل و تنظیم آن منتقدان بسیاری دارد، یك مقام مسئول در وزارت جهاد كشاورزی از بررسی تغییر سیاست واردات برنج و احتمال سهمیه ای شدن آن در سال آینده خبر داد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، سیاست فصلی و تعرفه‌ای واردات برنج که از سال های پیش اجرا می شد و برای هر فصل (فصل برداشت) تعرفه خاص در نظر گرفته می‌شد، به نظر می رسد نتوانست آن چنان موفق باشد و همواره شاهد بودیم که طی سال های اخیر واردات بی رویه جزو انتقادات کارشناسان و نمایندگان مجلس بوده است؛ به گونه‌ای که تعرفه واردات برنج از ابتدای امسال تا اول مرداد ماه 22 درصد بوده و از این تاریخ تا پایان دی ماه امسال تعرفه واردات برنج به 40 درصد افزایش یافت که البته مجددا از ابتدای بهمن امسال این تعرفه به 22 درصد کاهش یافت.

البته وزیر جهاد کشاورزی با توجه به نیاز کشور و میزان واردات صورت گرفته از تاریخ یازدهم آبان امسال ممنوعیت ثبت سفارش برنج را به گمرک اعلام کرد.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در این باره به ایسنا گفت: با توجه به میزان نیاز سه میلیون و 157 هزار تنی برنج براساس سرانه مصرف 41 کیلوگرمی و تولید یک میلیون و 800 هزار تنی این محصول در داخل کشور، وزیر جهاد کشاورزی در یازدهم آبان ماه ممنوعیت ثبت سفارش برنج را به گمرک اعلام کردند.

وی افزود: براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران طی 9 ماهه امسال 910 هزار تن برنج به کشور وارد شد که در قیاس با واردات یک میلیون و 500 هزار تن برنج در 9 ماهه سال گذشته کاهش قابل ملاحظه‌ای به وجود آمده است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: علیرغم اعلام ممنوعیت ثبت سفارش برنج شاهد ادامه واردات این محصول هستیم که نشان می دهد این واردات مربوط به ثبت سفارش‌های صورت گرفته از قبل بوده چرا که براساس استعلام‌های صورت گرفته از گمرک جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه ثبت سفارشی در این بازه زمانی انجام نگرفته است.

وی تصریح کرد: با توجه به این که برنج جزو محصولات با قابلیت انبارداری بالاست، سیاست فصلی و تعرفه‌ای برای تنظیم واردات این محصول کارآیی لازم را نداردو کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی درصددند سیاست‌ سهمیه‌ای واردات برنج را بررسی می کنند و در صورت رسیدن به نتیجه مناسب آن را به وزیر جهاد کشاورزی برای بررسی و تصویب ابلاغ کنند.

به نظر می رسد وزارت جهاد کشاورزی از سال آینده برای واردات محصولات اساسی و استراتژیک سیاست سهمیه‌ای را در نظر بگیرد تا بتواند بهتر بازار محصولات اساسی را در داخل تنظیم کند.

۱۳۹۳/۱۰/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...