نسخه چاپی

برنج كیلویی ۸۰ تومان با نرخ حداكثر۴۰ تومان از كشاورز خریداری شده است

برنج کيلويي ?? تومان با نرخ حداکثر?? تومان از کشاورز خريداري شده است

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: برنجی كه امروز در بازار با نرخ كیلویی ۸۰ تومان عرضه می‌شود حداكثر كیلویی ۴۰ تا ۴۵ تومان از كشاورز خریداری شده و در این میان دلال ها هستند كه با بالا بردن قیمت سود بیشتری كسب می كنند.

به گزارش نما ، رسول فخری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به گرانی برنج ایرانی در بازار، بیان کرد: قیمتی که امروز برنج در بازار عرضه می شود با قیمتی که محصول از کشاورز خریده می شود تفاوت چشمگیری دارد. متاسفانه یکی از ضعف ها به نظام توزیع بازمی گردد که در زمان برداشت محصول توسط کشاورز توزیع به نحوی صورت می گیرد که برنج با حداقل قیمت از کشاورز خریده شود و کشاورز از کمترین ارزش افزوده برخوردار می شود اما پس از آنکه برنج از دست کشاورز خارج شد پای دلالان باز شده و هر طور که می خواهد قیمتگذاری می کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر یکی از ظلم‌های تاریخی که به کشاورزان استان گیلان شده است عدم تخصیص اعتبارات برای مکانیزه کردن کشاورزی در سطح استان است. امروز تنها حدود ۴۵ درصد کشاورزی به صورت مکانیزه صورت می گیرد که مشکلی را از کشاورز حل نمی کند. اگر ما کشاورزی خود را تا ۹۰ درصد مکانیزه کنیم قطعا میزان بهره‌وری بالاتر رفته و کاشت، داشت و برداشت محصول هزینه به مراتب پایین‌تری برای کشاورز خواهد داشت. آنگاه محصولی با کیفیت‌تر تولید شده و کشاورز نیز از ارزش افزوده بیشتری بر روی محصول خود بهره مند می شود.

از افزایش قیمت برنج در بازار سودی به جیب کشاورز نمی رود

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما امروز قیمت تمام شده تولید محصول آنقدر بالا است که کشاورز از کمترین ارزش افزوده بر روی محصول برخوردار می شود که حتی هزینه‌های تولید نیز تامین نمی گردد. از افزایش قیمت برنج در بازار هیچ سودی به جیب کشاورز نمی رود. بیشتر این افزایش قیمت به دلالان و جو روانی که دربازار ایجاد شده است باز می گردد. توزیع ناعادلانه برنج در سطح استان ها و تورم سنواتی از دیگر عوامل موثر بر روی این افزایش قیمت است.

وی در ادامه تاکید کرد: برنج با کمترین قیمت که حتی کفاف هزینه های کشت را نمی دهد از کشاورز خریداری شده و سپس در بازار  با بالاترین قمیت به مصرف کننده عرضه می شود لازم است که نظام توزیع اصلاح شود. امروز برنج در دست کشاورز نیست بلکه در دست بازار است و هر جور که می‌خواهند بر روی آن قیمت گذاشته و بر روی قیمت آن می افزایند. در این فصل برنج در دست کشاورز نیست؛ بلکه در ابتدا فصل برداشت  برنج را حداکثر با قیمت کیلویی ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان از کشاورز خریداری کردند حال امروز با قیمت کیلویی ۸۰ تومان در بازار می فروشند. ما باید از همه کشاورزان به ویژه کشاورزانی که محصول استراتژیک تولید می کنند، حمایت کنیم. امروز یک عامل توانمندی دولت ها در جامعه بین الملل امنیت غذایی است. باید نهاده های کشاورزی با قیمت مناسب در اختیار کشاورز قرار گیرد. با مکانیزه کردن کشاورزی قیمت تمام شده کشت را پایین آورده تا کشاورز از ارزش افزوده بیشتری برخوردار شود.

رفاه کشاورز ضامن امنیت غذایی کشور است

وی افزود: باید رفاه و آسایش را برای کشاورز تامین کنیم تا امنیت غذایی کشور حفظ شود. باید دست دلالان را از این بازار کوتاه کرد. کشاورز باید محصول را تولید کرده و آن را با قیمت مناسب به فروش رساند. سپس کالا با نرخ مناسب به دست مصرف کننده برسد. امروز نه کشاورز از دست رنج خود بهره‌مند می شود و نه مصرف کننده با قیمت مناسب به محصول دسترسی دارد.

ایسنا 

۱۴۰۰/۱۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...