نسخه چاپی

انتقال 5 زندانی «گوانتانامو» به قزاقستان

وزارت كشور جمهوری قزاقستان از ورود 5 تن از زندانیان «گوانتانامو» به خاك این كشور خبر داد.

به گزارش نما به نقل از فارس، براساس اعلام وزارت کشور جمهوری قزاقستان، 5 نفر از درخواست‌کنندگان پناهندگی چند روز قبل وارد قزاقستان شدند.

پیش از این آنها از سوی دولت آمریکا از زندان «گوانتانامو» به علت عدم‌ وجود دلایل کافی برای توجیه اتهام در رابطه با جنایات ارتکابی، آزاد شدند.

به گفته منبع فوق، جمهوری قزاقستان براساس تقاضاهای شخصی و همچنین درخواست اداره کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و براساس تعهدات بین‌المللی، با پذیرش افراد مذکور موافقت کرده است.

این منبع همچنین تصریح کرد: تاکنون تصمیمی درباره اعطای پناهندگی به این افراد گرفته نشده و این مسئله توسط وزارت کشور قزاقستان مطابق قوانین ملی بررسی خواهد شد.

بنابر اعلام وزارت کشور جمهوری قزاقستان، هزینه‌های مربوط به ورود و حضور افراد مذکور در خاک جمهوری قزاقستان از محل منابع سازمان‌های حقوق بشر بین‌المللی تأمین می‌شود.

زندان آمریکایی گوانتانامو در خلیج گوانتانامو (Guantanamo Bay) در کوبا و برای نگهداری دستگیرشدگان مشکوک به اعمال تروریستی ساخته شده است. در حال حاضر بیش از 500 مظنون تروریست، تحت بدترین شرایط روحی و فیزیکی و بعضا در قفس‌ها‌ی باز در فضای آزاد تحت شرایط جوی سرد و گرم، در گوانتانامو نگهداری می‌شوند.
زندانبانان این زندان اجازه یافته‌اند تا از هر روشی برای شکنجه و رفتارهای غیراخلاقی مثل برهنه کردن زندانیان، ترساندن آنها با سگ، اهانت به مقدسات و ... استفاده کنند.
سابقه این بدرفتاری و بازجویی‌های غیر اخلاقی علیه زندانیان پایگاه نظامی‌گوانتانامو به پیش از برملا شدن رسوایی زندان ابوغریب در عراق برمی‌گردد.

۱۳۹۳/۱۰/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...