نسخه چاپی

تبریز، پایتخت كتاب ایران

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز بر فراهم كردن زمینه معرفی تبریز، پایتخت كتاب ایران به یونسكو تاكید كرد.

به گزارش نما، آیت الله محسن مجتهدشبستری در نشست شورای فرهنگ عمومی استان، با استقبال از طرح معرفی تبریز به عنوان پایتخت کتاب ایران و رسیدن به شاخص های مناسب در این خصوص، گفت: افزایش تعداد کتابخانه ها و کتاب های موجود در کتابخانه ها، مراکز فروش کتاب، کتابخانه و کتاب های الکترونیکی و مجازی نیاز روز مردم به خصوص جوانان و دانشگاه هاست.

وی در راستای گسترش فرهنگ کتابخوانی و فراهم کردن شرایط رسیدن تبریز به عنوان پایتخت کتاب ایران اظهار داشت: در راستای تقویت فرهنگ کتابخوانی در استان ضروریست شاخص های کتاب و انس با آن ارتقا یابد که به تبع آن در پیشرفت فرهنگ جامعه به طرز چشمگیری تاثیر گذار خواهد بود.

شبستری با اشاره به پیشینه تاریخی تبریز و سرمایه علما و بزرگان این منطقه گفت: تبریز و استان ما سوابق غنی فرهنگی داشته و علما و بزرگان بسیاری را در خاک خود پرورانده است اما در شرایط فعلی باید متناسب با نیازهای جامعه برای ارتقای فرهنگ کتاب در بین مردم تلاش بیش از پیش انجام شود.

معرفی پیشرفت های کشور در رسانه ها در ایام دهه فجر

همچنین آیت الله مجتهد شبستری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر برگزاری باشکوه مراسم و جشن های ایام الله دهه فجر، افزود: تشریح و تبیین بیشتر وضع موجود و پیشرفت های همه جانبه صورت گرفته در کشور به وسیله رسانه ها و در مراسم مختلف دهه فجر برای جوانان لازم است.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: ارائه طرح تبریز پایتخت کتاب ایران و تلاش برای کسب این امتیاز فرهنگی در رقابت با تعدادی از شهرهای کشور کار ارزشمند و مبارکی است.

اسماعیل جبارزاده با ابراز خرسندی به خاطر تلاش در ارتقای هر چه بیشتر شاخص های فرهنگی استان، افزود: موضوع تبریز پایتخت کتاب ایران و معرفی این شهر به یونسکو فعالیت فرهنگی مناسبی برای تبریز است، اما در هر صورت این اقدامات باید استمرار یافته و موجب تعالی بیشتر فرهنگی تبریز شود.


شرایط کسب پایتختی کتاب ایران

در این جلسه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی هم با ارائه طرح تبریز، پایتخت کتاب ایران برای معرفی به یونسکو گفت: برای کسب پایتختی کتاب ایران پنج طرح ارائه شده است که با طرح شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، قم و شیراز رقابت خواهد داشت که امید فراوانی برای کسب این امتیاز فرهنگی برای تبریز را داریم.

علی اکبر صفی پور افزود: توسعه شهر کتاب تبریز، طرح کتاب خانه به خانه، طرح احسان و وقف کتاب، راه اندازی کتابخانه های هوشمند و طرح زیست محیطی از کاغذ به کتاب طرح هایی است که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه شده است.

وی تعداد کتابخانه ها، مراکز فروش کتاب، میزان مطالعه، تعداد دانشگاه ها و دانشجویان و سوابق فرهنگی شهرها را از جمله معیارهای انتخاب پایتخت کتاب ایران عنوان کرد.

صفی پور همچنین با اشاره به نشست ها و عملکرد کمیته فرهنگی و هنری ستاد دهه فجر استان، گفت: برنامه ها و ماحصل این نشست ها در حال جمع بندی نهایی است.

یونسکو سالانه یک شهر را پس از اینکه امتیاز پایتختی کتاب کشورش را کسب کرد به عنوان پایتخت کتاب در جهان معرفی می کند.

۱۳۹۳/۱۰/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...