نسخه چاپی

تهران در نوبت باروری ابرها

رییس مركز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها از انجام پنج پرواز موفق باروری ابرها در چهار استان كشور خبر داد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدمهدی جوادیان‌زاده اظهار داشت: پس از شناسایی سامانه‌های مناسب بارش، پروازهای باروری ابرها طی هفته گذشته با دو پرواز در استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی و همچنین در هفته جاری با سه پرواز در استان‌های فارس و یزد انجام شد.

وی از ادامه این پروازها تا اردیبهشت‌ماه سال آینده خبر داد و افزود: در صورت موفق بودن عملیات بارورسازی ابرها، این عملیات بین 10 تا 15 درصد در افزایش بارندگی موثر خواهد بود.

جوادیان‌زاده درباره سنجش اثربخشی باروری ابرها در افزایش بارندگی مناطق موردنظر، افزود: پس از پایان فصل عملیات باروری، تمامی داده‌های بارش و اطلاعات موجود در ایستگاه‌های باران‌سنجی مربوط به وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب دریافت شده و این داده‌ها مورد تحلیل قرار می‌گیرند تا میزان افزایش بارش ها در هر منطقه مشخص شود.

وی تعداد هواپیماهای ویژه باروری ابرها را دو فروند اعلام کرد و افزود: ارتفاع، گستردگی، تراکم، رطوبت، درجه حرارت و میزان آب موجود در ابر و مناسب بودن سمت و سرعت حرکت آن ازجمله شرایط لازم برای باروری ابرها است.

رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها از انجام باروری ابرها در استان‌های فلات مرکزی و تهران در روزهای آینده خبر داد و افزود: برنامه‌ریزی لازم برای اجرای طرح باروری در استان‌های تهران، اصفهان، کرمان و فارس انجام شده است که در صورت فراهم شدن شرایط جوی، اجرای باروری در این مناطق انجام خواهد شد.

۱۳۹۳/۱۰/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...