نسخه چاپی

خشكسالی در ایران ۱۰ ساله شد

یك مقام مسئول در وزارت نیرو با تاكید بر اینكه موج تنش آبی سال به سال تشدید می شود، گفت: به منظور واقعی تر شدن قیمت آب، دولت طرح حذف آب از دریافت یارانه هدفمندی را در دستور بررسی دارد.

به گزارش نما به نقل از مهر، شاهین پاکروح گفت: ۸۰ پروژه آبرسانی به شهرهای بزرگ و یکهزار پروژه آبرسانی به مجتمع های روستایی در کشور در حال اجرا است. وی با اشاره به اینکه خشکسالی یک دهه بر کشور حکفرماست اظهارداشت: تهدید آبخوان ها در کشور جدی است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو به قرار گرفتن کشور در منطقه خشک و نیمه خشک اشاره و خاطرنشان کرد: با وجود این، سرانه تولید آب نسبت به جوامع توسعه یافته و کشورهای پُر آب اروپایی، یک و نیم برابر بیشتر است.

پاکروح ادامه داد: اصلاح فرهنگ مصرف باید به یک امر مستمر در کشور تبدیل شود، زیرا موج تنش آبی کشور سال به سال تشدید می شود. وی با بیان اینکه ۸۸ تا ۹۰ درصد آب در کشور به مصرف کشاورزی می رسد تصریح کرد: بهترین راندمان مصرف آب در شبکه کشاورزی کشور ۴۰ درصد است و کشاورزان هنوز روش غرقابی را بهترین تعریف آبیاری می دانند که این تفکر باید اصلاح شود.

وی در خصوص تعدیل تعرفه ها و واقعی شدن قیمت آب بها در کشور افزود: میانگین قیمت آب تولیدی شرکت آبفا در کشور ۱۱ هزار ریال است که کمتر از ۴۰ درصد بهای واقعی تولید و هزینه های آن است.

پاکروح با اشاره به اضافه شدن ۲۰ درصد به تعرفه آب بها در سال گذشته اضافه کرد: کمتر از نیم درصد از هزینه های سبد خانوار کشور به هزینه آب مصرفی اختصاص دارد که بسیار ناچیز است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو تاکید کرد: ارزانی آب، بی توجهی به مدیریت تقاضا و رعایت نشدن الگوی مصرف باعث شکل گیری مصارف غیرعادی آب در کشور شده است. وی همچنین از برنامه دولت برای خروج آب از دریافت یارانه هدفمندی به منظور واقعی تر شدن قیمت آب بها خبر داد.

۱۳۹۳/۱۰/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...