نسخه چاپی

روابط ایران و عربستان تغییری نخواهد كرد

كارشناس مسائل خارومیانه گفت: مرگ ملك عبدالله و به قدرت رسیدن سلمان بن عبدالعزیر تغییری در مسیر روابط عربستان با ایران ایجاد نخواهد كرد.

به گزارش نما، صباح زنگنه کارشناس مسائل خارومیانه در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره مرگ ملک عبدالله و احتمال تغییر سیاست های عربستان در روابط با ایران ، گفت: به نظر نمی آید تغییرات اساسی و عمده ای در روابط ایران و عربستان حاصل شود.

وی با اشاره به اینکه اگر تغییر روابط در زمان حیات عبدالله اتفاق می افتاد، بهتر بود، بیان کرد: در زمان ملک سلمان عملا تغییری در پست اشخاص تصمیم گیرنده و تاثیرگذار در سیاست خارجی که بخواهند موضع تازه ای گرفته شود ، حاصل نخواهد شد .

زنگنه افزود: حضور همان نیروهای قبلی که مسئول پرونده سیاست خارجی بوده اند از جمله سعود الفیصل به عنوان وزیر امور خارجه ، محمد بن نایف در ریاست امنیتی و احیانا ادامه حضور بندر بن سلطان در سایه با توجه به اینکه از خانواده سریری هاست ، به نظر نمی رسد منجر به حصول تغییرات شود.

وی ادامه داد: این افراد مسئولان تاثیرگذاری بر پرونده های چندگانه مورد اختلاف ایران و عربستان از جمله در پرونده لبنان ، سوریه ، عراق و فلسطین هستند و بر همین اساس نیز تغییر چشم گیری در روابط حاصل نخواهد شد .

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: این افراد توانسته اند حمایت های سناتورهای جمهوری خواه را به دست آوردند که البته سیاست های جمهوری خواهان نیز افزایش تنش در منطقه است و این نیز دلیل دیگر بر این مدعاست که تغییری در مسیر روابط حاصل نخواهد شد .

وی درباره سفر وزیر امور خارجه به عربستان بیان کرد: حضور ظریف در ریاض یک حضور سنبلیک است و در گروه وظایف اجتماعی در ایران محسوب می شود که البته می تواند در مسیر تلطیف روابط تأثیرگذار باشد .

زنگنه ارسال پیام تسلیت و حضور در مراسم را یک امر متداول عنوان کرد و گفت : این اقدامات ازمراودات رسمی دو جانبه نخواهد بود و این مسیر نیازمند سفر رسمی وزیر امور خارجه در پاسخ به سفر وزیر امور خارجه عربستان است .

وی درباره سیاست های ایران در قبال عربستان نیز بیان کرد: اگر ایران به دنبال گسترش روابط دو جانبه با کشورهای همسایه است ؛از موضع یک کشور بزرگ تر و کشوری که منافع ملی امت اسلامی را به منافع خود ترجیح می دهد و به دنبال خنثی سازی توطئه اختلاف اندازی کشورهای غربی است باید سیاست جدیدی را در نظر بگیرد.

۱۳۹۳/۱۱/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...