نسخه چاپی

عصبانیت نشریه سعودی از روابط خارجی ایران

یك روزنامه سعودی با ادعای اینكه جمهوری اسلامی ایران كشوری "بدون دوست" است؛ تلاش كرد برای اثبات این ادعا به هر نحوی روابط برخی كشورها با ایران را توجیه كند.

به گزارش نما، روزنامه سعودی "عکاظ" روز دوشنبه در مطلبی به قلم "محمد حسن مفتی" ادعا کرد: "سیاست ایران در دیپلماسی بین المللی، مانند دیگر کشورها بر اساس منافع مشترک و یا اهداف همسو نیست؛ بلکه این کشور همواره سعی می کند از همپیمانان خود حمایت کند".

این روزنامه نگار سعودی، دولتهای عراق و سوریه و جنبش انصارالله یمن و حزب الله لبنان را به عنوان هم پیمانان ایران دانست و مدعی شد: "ایران با حمایت از حوثی ها در یمن از راه های مختلف تلاش می کند که به صورت دائمی در خلیج عدن بماند و شریان حیاتی تنگه باب المندب را به دست بگیرد".

مفتی ادامه داد: "البته ایران جرأت بستن باب المندب و یا حتی ایجاد مشکل برای کشتی های اروپایی و حتی اسرائیلی را در این گذرگاه ندارد، زیرا به خوبی از پیامدهای وخیم آن آگاه است؛ زیرا نمی خواهد تجربه عبدالناصر را که به دلیل بستن تنگه تیران مقابل کشتیهای اسرائیلی در جنگ ۶۷ شکست خورد، تکرار کند."
وی با اشاره به اینکه هدف ایران فقط حمایت از شیعیان نیست، تأکید کرد که اگر به اوضاع سوریه نگاه کنیم متوجه می‌شویم که در سوریه شیعیان زیادی در این کشور وجود ندارد.

این نویسنده سعودی ادعا کرد که هدف ایران، محاصره کشورهای منطقه خلیج فارس از همه جهت‌ها است.

وی با ابراز نارضایتی از سخنان بشار اسد رئیس جمهور سوریه که بارها گفته است "دوستان ما ایرانیها هستند" مدعی شد: "نمی دانم که آیا این سخنان واقعیت است و یا فقط از باب دیپلماسی منافع مطرح شده، چرا که همه می‌دانند ایران کشوری بدون دوست است."

این روزنامه نگار سعودی که تلاش کرده به شدت بر تئوری خود مبنی بر اینکه ایران هیچ دوستی ندارد، پافشاری کند؛ مدعی شد که روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عربی "خباثت آمیز" و هدف از آن "تفرقه بین کشورهای عربی منطقه" خلیج فارس است. !!


مفتی که به نظر می‌آید مانند مسؤولان برخی کشورهای عربی منطقه به شدت از روابط غرب و جمهوری اسلامی ایران نگران شده است، اظهار داشت: این نزدیک شدن روابط به معنای تبدیل منافع کشورها به نفع ایران و یا جایگزین کردن ایران با دیگر کشورهای منطقه نیست؛ چرا که عربستان و همه کشورهای عربی (منطقه خلیج فارس) بازیگران اصلی در صحنه منطقه ای و بین المللی هستند، و در هر منازعه ای برای رسیدن به توافق، نمی توان از آنان چشم پوشی کرد."

۱۳۹۳/۱۱/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...