نسخه چاپی

تهران جزو 50 شهر امن جهان

واحد اطلاعات اكونومیست، با با حمایت مالی شركت NEC اقدام به ارزیابی ٥٠ شهر امن جهان در سال ٢٠١٥ كرده‌ است. ارزیابی و استخراج این فهرست با تكیه بر بیش از ٤٠ شاخص كمی و كیفی انجام شده است.

به گزارش نما به نقل از شرق: واحد اطلاعات اكونوميست، با با حمايت مالي شركت NEC اقدام به ارزيابي ٥٠ شهر امن جهان در سال ٢٠١٥ كرده‌ است. ارزيابي و استخراج اين فهرست با تكيه بر بيش از ٤٠ شاخص كمي و كيفي انجام شده است.

اين شاخص‌ها در چهار دسته موضوعي: امنيت سايبري، اميد به زندگي، امنيت شخصي و وضعيت زيرساخت‌هاي شهري دسته‌بندي شده‌اند؛ همچنين هر كدام از اين شاخص‌ها سه تا هشت زير شاخص را دارا هستند. شهرهاي جامعه نمونه اين تحقيق نيز بر اساس نمايندگي منطقه‌اي و در دسترس بودن داده‌ها انتخاب شده‌اند.

شهرها در حال حاضر خانه اكثريت مردمان اين سياره هستند. سطح فعلي شهرنشيني در جهان به قدري گسترده شده كه از ٨٢درصد مردم امريكاي شمالي تا ٤٠درصد از مردمان آفريقا را شامل مي‌شود. با توجه به آمار‌ها اين روند در طول سه دهه آينده به‌شدت تشديد خواهد شد. بر اساس پيش‌بيني‌ها جمعيت لاگوس پر جمعيت‌ترين شهر نيجريه در ١٥ سال آينده دو برابر خواهد شد.

بر اساس آخرين يافته‌هاي سازمان ملل در مورد چشم‌انداز جهاني شهرنشيني، برخي از شهرها كاهش جمعيت را به دلايلي نظير نرخ باروري پايين، انقباض اقتصادي و بلاياي طبيعي تجربه كرده‌اند. جمعيت سئول، پايتخت كره جنوبي، ازسال ١٩٩٠ تاكنون ٨٠٠ هزار نفر كاهش يافته است.

به همين ترتيب ايمني شهرها مي‌تواند در دل همين جريانات جهاني سيال از افت و خيز برخوردار باشد. توكيو در صدر رتبه‌بندي كلي اين فهرست قرار دارد، كلانشهر توكيو و حومه آن به عنوان پرجمعيت‌ترين شهر جهان رتبه امن‌ترين شهر جهان را نيز به خود اختصاص داده است. پايتخت ژاپن سه امتياز جلوتر از سنگاپور در حوزه امنيت ديجيتال است. البته جاكارتا در پايين‌ترين رتبه اين ليست متشكل از ٥٠ شهر قرار دارد. پايتخت اندونزي تنها در زمينه امنيت بهداشتي در رتبه پنجم از آخر قرار دارد.

بر اساس يافته‌ها ايمني با ثروت و توسعه يافتگي همبستگي دارد. جاي تعجب نيست كه در نيمه اول اين فهرست عموما شهرهاي توسعه‌يافته در نيمه دوم شهرهاي در حال توسعه قرار دارند. توسعه‌يافتگي خط شكاف قابل استناد شهرهاي توسعه‌يافته و در حال توسعه محسوب مي‌شود چنان‌كه شهر‌هاي آسيايي ثروتمند (توكيو، سنگاپور و اوزاكا) سه موقعيت‌هاي بالا در جايگاه‌هاي اول ليست را به خود اختصاص داده‌اند در حالي كه، همسايگان فقير (هوشي مين و جاكارتا) دو جاي خالي انتهايي از سه جايگاه انتهايي ٥٠ شهر امن جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

البته بر اساس يافته‌ها با وجود ثروت و منابع كافي هيچ الزامي براي پديد آوردن يك شهر امن وجود ندارد. چهار شهر از پنج شهر خاورميانه در بحث در‌آمدها در نيمه بالايي جدول جاي مي‌گيرند ولي از همين شهرها فقط ابوظبي رتبه ٢٥ را اشغال كرده، اين در حالي است كه رياض در جايگاه چهلم از اين فهرست قرار دارد.

بر اساس يافته‌هاي اين تحقيق شهرهاي ايالات متحده امريكا به سرعت در حال اجراي سياست‌هاي مرتبط با امنيت ديجيتال هستند، در حالي كه اروپا در اين عرصه در حال تلاش است و هنوز با شاخص‌هاي لازم فاصله دارد. نيويورك تنها شهر ايالات متحده امريكاست كه در اين فهرست در جايگاه دهم قرار دارد. با اين وجود اين شهر از منظر امنيت ديجيتال در جايگاه سوم قرار دارد، بر همين اساس نيز سه شهر باقي مانده نيز (لس آنجلس، سان‌فرانسيسكو و شيكاگو) از منظر امنيت ديجيتال جزو ده شهر برتر دنيا محسوب مي‌شوند.

فاكتور امنيت ديجيتال بيشتر به به بررسي امنيت شهروندان در فضاي مجازي، احتمال سرقت و سوءاستفاده از آنها در دنياي مجازي و احتمال حملات مجازي اختصاص دارد. با استناد به همين آمارها اروپا در عرصه امنيت ديجيتال به‌شدت ضعيف عمل كرده است. بر اساس مستندات موجود لندن در حوزه امنيت ديجيتال در رتبه شانزدهم قرار دارد، كه بالاترين رتبه در ميان شهرهاي اروپايي در حوزه امنيت ديجيتال است، رم نيز با كسب رتبه سي و پنجم پايين‌ترين رتبه اروپا در حوزه امنيت ديجيتالي است.

همچنين رهبران در امنيت ديجيتال نبايد از امنيت جاني شهروندان‌شان چشم‌پوشي كنند. بر اساس برآورد‌ها لس آنجلس از رتبه ششم در حوزه امنيت ديجيتال به رتبه بيست و سوم در حوزه امنيت جاني سقوط كرده است. در اين شهر تمركز بالا بر امنيت ديجيتالي نتوانسته است از وقوع جرم و جنايت پيشگيري كند.

در دنياي كنوني تكنولوژي در خط مقدم امنيت شهري، در كنار مردم است. در دنياي كنوني داده‌ها و اطلاعات علمي براي مقابله با جرم و جنايت، نظارت بر زيرساخت‌ها و محدود كردن گسترش بيماري استفاده مي‌شوند. با اين حال، سرمايه‌گذاري در روش ايمني سنتي، مانند تقويت نظارت پليس، همچنان بيانگر نتايج مثبت از اسپانيا تا آفريقاي جنوبي است، كه به تقويت نظارت پليس به صورت سنتي كمك كرده و نتايج مثبتي اخذ كرده‌اند.

همكاري در زمينه ايمني در محيط پيچيده شهري بسيار نكته حايز‌اهميتي است. حالا كه تعداد فزاينده‌اي از سيستم‌هاي ضروري در مديريت و حفظ امنيتي شهري، به هم پيوسته هستند، كارشناسان و دست‌اندركاران حوزه مديريت شهري بر ضرورت هماهنگي نمايندگان دولت، نمايندگان كسب و كار و مردم، قبل از تهديدات امنيتي و اعتصاب امنيتي تاكيد ويژه‌اي دارند. بر همين اساس نيز در شهرهاي بزرگ و ابر‌شهرها، مقام رسمي هماهنگي با ارگان‌هاي مديريتي تعريف شده است. حتي با تكامل تهديدات آنلاين اين پاي اين هماهنگي‌ها به حوزه‌هاي بين‌الملل نيز كشيده شده است.

البته بايد توجه داشت كه امن بودن فضاي شهري به معناي احساس امنيت نيست. از ٥٠ شهر جامعه آماري فقط زوريخ شهري بود كه ادراك ايمني شهرواندانش شاخص‌هاي بالايي داشت. بر همين اساس شهروندان در ايالات متحده امريكا كمتر از شاخص‌هاي بالاي احساس امنيت برخوردار بودند. بر همين منولا نيز چالش جديد براي مديران شهري تغيير ادراك عمومي در زمينه امن بودن فضاي شهرهايشان است.

در اين جدول شهر توكيو امتياز ٦٣/٨٥ را كسب كرده است. توكيو هم پرجمعيت‌ترين شهر و هم امن‌ترين شهر گزارش اكونوميست است. اين شهر در امنيت سايبري جايگاه نخست را داراست. همچنين توكيو در امنيت شخصي جايگاه پنجم را به خود اختصاص داده است. البته با توجه به زلزله‌خيز بودن توكيو، اين شهر در زمينه زير‌ساخت‌ها نيز توانست مقام پنجم جدول را به خود اختصاص دهد.

بعد از توكيو شهر سنگاپور با امتياز ٦١/٨٤ در اين فهرست در جاي دوم قرار داشت. اين شهر در زمينه امنيت شخصي به دليل آمار بسيار پايين قتل و سرقت، رتبه نخست جهان را داراست. اوساكا شهر ديگري ژاپني با امتياز ٣٦/٨٢ توانست رتبه دوم در زمينه امنيت شخصي را كسب كند و در مجموع در جاي سوم قرار گرفت.

بعد از اوزاكا، استكهلم با امتياز ٠٢/٨٠ توانست رتبه چهارم را به خود اختصاص دهد. نكته جالب توجه اينكه استكهلم تنها شهر خارج آسيا در اين فهرست است كه توانسته در بين پنج شهر امن در زمينه امنيت شخصي جاي بگيرد. آمستردام با امتياز ١٩/٧٩ در رتبه پنجم اين فهرست است، اين شهر توانست در رده‌بندي امنيت زير ساخت‌هاي شهري رتبه چهارم را به دست آورد.

اما رتبه ششم در اختيار سيدني با امتياز ٩١/٧٨ بود، سيدني با آنكه توانست در رده‌بندي امنيت زيرساخت‌ها و امنيت شخصي در ميان ١٠ شهر امن جهان خود را جاي دهد، اما اين شهر در زمينه اميد به زندگي و امنيت سايبري روند نا‌اميد‌كننده‌اي داشت. بعد از سيدني، زوريخ با امتياز ٨٤/٧٨ در جايگاه هفتم قرار دارد، زوريخ بهترين نمره را در رده‌بندي امنيت زير‌ساخت‌ها و اميد به زندگي كسب كرد، همچنين از نظر در آمد سرانه نيز زوريخ در بالاترين سطح پس از سنگاپور قرار دارد.

رتبه هشتم با امتياز ٨١/٧٨ در اختيار تورنتو است، تورنتو امن‌ترين شهر قاره امريكاست. رتبه نهم در اختيار ملبورن با امتياز ٦٧/٧٨ است. ملبورن جايگاه هشتم را در زمينه امنيت شخصي به خود اختصاص داده، همچنين مردم اين شهر بيشترين اميد به زندگي (سن ٨٦ سال) را دارند. در رتبه دهم نيز نيويورك با امتياز ٠٨/٧٨ قرار دارد، در نيويورك آمار ٢٢٤٥ قتل در سال ١٩٩٠ به ثبت رسيده بود در حالي كه با وجود افزايش بيش از يك ميليوني جمعيت از آن زمان تاكنون آمار قتل‌ها در اين شهر سقوط كرده است. نرخ قتل در سال ٢٠١٣ در نيويورك ٣٣٥ فقره گزارش شده كه اين ميزان نيويورك را پايين‌تر از شيكاگو قرار مي‌دهد كه يك سوم اين شهر جمعيت دارد.

البته بايد افزود كه در مجموع و با توجه به تمام امتيازات كسب شده تهران در جاي ٤٩‌ از اين فهرست مشتمل بر ٥٠ كشور با امتياز نهايي ٧٨/٥٣ قرار دارد، بعد از تهران، جاكارتاي اندونزي با امتياز نزديك ٧١/٥٣ و قبل از اين شهر هوشي مين با امتياز ٩٣/٥٤ قرار دارند.

بر اساس اين گزارش تهران از نظر امنيت ديجيتال در رتبه ٥٠ قرار گرفته و نمره ٥٨/٤٦ را از ١٠٠ به دست آورده است. وضعيت ايمني زيرساختي تهران بهتر است به‌طوري كه رتبه ٤٣ را در بين ٥٠ شهر به دست آورده و نمره اين شهر از اين نظر ٩٨/٦٣ اعلام شده است. ايمني زيرساختي تهران بيشتر از شهرهايي مثل ژوهانسبورگ، رياض، بمبئي، جاكارتا، مكزيكوسيتي، هوشي مين و دهلي دانسته شده است.

رتبه تهران از نظر امنيت بهداشتي ٤٩ و نمره اين شهر از اين نظر ٢٢/٤٨ اعلام شده است. امنيت بهداشتي تهران از بمبئي هند بيشتر است.

همچنين به لحاظ ايمني شخصي رتبه ٤٧ براي تهران درنظر گرفته شده است كه بالاتر از پكن، مسكو و سانتياگو است. نمره تهران از نظر ايمني شخصي ٣٥/٥٦ اعلام شده است. همچنين تهران در رتبه‌بندي در آمد سرانه سال ٢٠١٣ در حوزه شهرهاي با درآمد متوسط رو به پايين قرار گرفته است.

۱۳۹۳/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...