نسخه چاپی

ورود دوربین‌های ایرانی برای اولین بار به فضا

معاون وزیر دفاع گفت: ماموریت ماهواره فجر سنجش از دور است و ۲ نوع دوربین روی آن نصب شده است. هر دوی این دوربین‌ها ساخت داخل كشورمان و بومی است و برای اولین بار در فضا قرار می‌گیرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، محمد اسلامی معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به پرتاب ماهواره فجر اظهار داشت: از شروع برنامه فضایی اولین ماهواره امید نام گرفت و ما امروز به فجر رسیدیم و در آینده نزدیک باید ماهواره‌ عملیاتی و صنعتی جمهوری اسلامی را در فضا قرار دهیم.

وی افزود: ما کار را از نقطه صفر آغاز کردیم و یک فرآیند تحقیقاتی و یک فرآیند صنعتی و عملیاتی برای خود تعریف کردیم. در فرآیند تحقیقاتی فناوری‌ها را به ما نمی‌دادند و با تحریم‌های ظالمانه‌ای روبرو بودیم لذا بایستی در درون ظرفیت‌های ملی این فرآیند‌ها را دنبال می کردیم.

اسلامی تاکید کرد: ما تلاش کردیم فناوری‌های فضا‌پایه را به دست آوریم. این فناوری‌ها ۵ سرفصل دارد. ماهواره‌برها، ماهواره‌ها، ایستگاه‌های کنترل سامانه فضایی، ایستگاه بهره‌برداری از ارتباط فضایی و ایستگاه فضایی و سامانه پرتاب.

وی ادامه داد: در عرصه پرتاب ماهواره هنوز در فاز ماهواره‌های تحقیقاتی هستیم و با موفقیت فجر وارد فاز عملیاتی و صنعتی این حوزه می‌شویم که از ماهواره‌ها به طور شبانه‌روزی بهره ‌ببریم.

وی افزود: ماموریت ماهواره فجر سنجش از دور است و 2 نوع دوربین روی آن نصب شده است. یکی با قدرت تفکیک 50 متر و سیاه و سفید و دیگری با قدرت تفکیک 100 متر و رنگی است. هر دوی این دوربین‌ها ساخت داخل کشورمان و بومی است و برای اولین بار در فضا قرار می گیرد.

اسلامی ادامه داد: با تلاش‌های متخصصان داخلی توانستیم ماهواره فجر را در مدار قرار دهیم و اولین پیامی که به آن در فضا مخابره کردیم «لبیک یا رسول الله» بود.

معاون وزیر دفاع با بیان اینکه ماهواره‌های امید، رصد و نوید ماهواره‌های تحقیقاتی بودند گفت: ماهواره فجر از جنس اقلام و مواد ماهواره‌های صنعتی است و با موفقیت فجر وارد فاز عملیاتی و تحقیقاتی می‌شویم.

اسلامی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ما در وزارت دفاع بیش از ۱۰۰۰ محصول را تولید کرده‌ایم که این نشان از ناکارآمدی تحلیل‌هاست.

وی همچنین با اشاره به بازتاب‌های پرتاب ماهواره فجر گفت: کشورهای مستقل از این موضوع خرسند شده‌اند اما کشورهای پیشرفته به دلیل سیاست‌هایشان و اینکه برای ثبت‌ کردن راه ما برنامه اقدام دارند از موفقیت ما خوشحال نشدند.

معاون وزیر دفاع تاکید کرد: ایران اولین کشور فضایی جهان اسلام است و درحال حاضر کشورهای دوست و مستقل خواهان همکاری با ما برای ارتقای سطح فناوری‌هایشان هستند که این در دستور کار مسئولین قرار دارد.

وی تصریح کرد: در کشورهای گوناگون که خواهان محصولات وزارت دفاع هستند محصولات صادر شده و انتقال تکنولوژی هم داشته ایم.

معاون وزیر دفاع خاطرنشان کرد: در حوزه سامانه‌های پدافند هوایی، راداری و الکترونیک مخابرات گستره‌ای از فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی صورت گرفته است.

اسلامی با اشاره به دیگر دستاوردهای وزارت دفاع گفت: رادارهای متنوعی در ایران تولید می‌شود که رادارهای منحصربفردی است و البته قابل فروش هم نیستند.

معاون وزیر دفاع ادامه داد: در حوزه دریایی، ناو‌های جنگی و زیردریایی‌ها نیز اقدامات زیادی صورت گرفته و ما امروز منتظر بودیم بزرگترین زیردریایی ایران رونمایی شود. سامانه‌های مخابراتی و رانشی زیر آب جزو پیچیده‌ترین تکنولوژی‌های دنیاست که در وزارت دفاع تولید شده است.

وی با اشاره به توانمندی کشورمان با وجود تحریم‌ها گفت: آنهایی که برای ما گزینه روی میز دارند نقش پهپادهای ما را در حراست از مرزهای کشورمان دیده‌اند.

اسلامی با بیان اینکه کشورهای درخواست کننده محصولات دفاعی ما نسبت به ۵ سال گذشته رو به افزایش است، گفت: این در حالی است که غربی‌ها از حضور ما در یک نمایشگاه بین‌المللی هم خشمگین و در صدد ممانعت از آن بر می‌آیند. ایران تنها کشور سازنده محصولات دفاعی است که به سیاست‌های غرب توجه نمی‌کند لذا اولین گزینه کشورهای مستقل ایران است.

معاون وزیر دفاع همچنین اظهار داشت: یک سامانه فضایی حداقل قیمت آن ۱۰۰ میلیون دلار است اما اگر شما چند صد میلیون دلار هم بدهید چنین ماهواره‌ای به شما نمی‌فروشند ولی ما امروز با رقم‌های بسیار نازل‌تر به این تکنولوژی دست یافته‌ایم.

وی افزود: ما باید در آینده نزدیک ماهواره‌های صنعتی را در مدار قرار دهیم تا هم از خدمات آن استفاده کنیم و هم کسب درآمد داشته باشیم لذا دولت هم باید در این مسیر کمک کند تا زیرساخت‌ها و لابراتوارها تکمیل شود.

معاون وزیر دفاع در ادامه اظهار داشت: اعزام انسان به فضا و داشتن ایستگاه فضایی برنامه جامعی است که در برنامه 10 ساله دوم فضایی پیشنهاد شده است.

اسلامی خاطرنشان کرد: اولویت ما این است که زیرساخت‌ها به وجود بیایند و ما بتوانیم ماهواره‌های بزرگتری را در مدار قرار دهیم و در مرحله بعد ماهواره‌های با قابلیت انتقال صوت، تصویر و دیتا در مدار داشته باشیم.

معاون وزیر دفاع تاکید کرد: ما یک برنامه ۱۰ ساله فضایی داشتیم که در سال ۸۵ تعریف شد و در برنامه ۱۰ ساله دوم برنامه ارسال ماهواره مخابراتی را داریم که چند ماهواره همزمان در فضا قرار بدهیم که این باید تصویب شود و جزو برنامه‌های توسعه ششم نیز خواهد بود.

اسلامی در پایان گفت: در سال 95 باید ماهواره عملیاتی ما در مدار قرار گیرد و امیدواریم که پایگاه فضایی امام خمینی(ره) تکمیل شود.

۱۳۹۳/۱۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...