نسخه چاپی

رایزنی دوجانبه ظریف و كری

رایزنی وزرای خارجه ایران و آمریكا به همراه معاونانشان در محل اقامت وزیر خارجه ایران در جریان است و قرار است ساعت ۱۱ به وقت محلی (۱۳:۳۰ به وقت تهران) ظریف و فابیوس با یكدیگر دیدار و گفت‌وگو كنند.

به گزارش نما به نقل از فارس، امروز (یکشنبه) در حاشیه سومین روز پنجاه و یکمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ رایزنی محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا به همراه معاونانشان در محل اقامت وزیر خارجه ایران در جریان است و دو ساعت به طول خواهد انجامید.

این دومین دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا در حاشیه این کنفرانس است. ظریف عصر جمعه (۱۷ مهر ماه) پس از ورود به مونیخ با جان کری همتای آمریکایی خود به مدت ۲ ساعت به گفت‌وگو پرداخت.

دیدار ظریف و کری در مونیخ چهارمین دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا پس از تمدید هفت ماهه توافقنامه ژنو است. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و جان کری همتای آمریکایی سوم بهمن ماه نیز در داووس سوئیس و در حاشیه چهل و پنجمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در حدود نیم ساعت به گفت‌وگو پرداختند.

ظریف و کری 24 دی ماه نیز بعد از تمدید هفت ماهه توافق ژنو به مدت هشت ساعت در ژنو به گفت‌وگو پرداختند و دو روز بعد 26 دی ماه در پاریس به مدت یک ساعت گفت‌‌وگو کردند.

ظریف پیش از عزیمت به مونیخ گفته بود که دیدارهای مفصلی با کری و سه وزیر خارجه اروپایی در گروه 1+5 خواهد داشت و با یادآوری این نکته که همه وزرای خارجه شش کشور در مونیخ حضور ندارند حصول توافق سیاسی امکانپذیر نیست و رایزنی‌ها در مونیخ برای به پیش بردن مذاکرات به جلو صورت می‌گیرد.

لازم به ذکر است معاونان وزرای خارجه دو کشور نیز بعد از تمدید هفت ماهه توافقنامه ژنو دو بار در شهر ژنو در اواخر آذر ماه و همچنین اواخر دی ماه و یک بار نیز در شهر زوریخ سوئیس به گفت‌وگو پرداختند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران قرار است در یک پنل که مجری آن دیوید اگناتیوس خبرنگار روزنامه واشنگتن پست است، حضور یابد.

وزیر خارجه ایران همچنین ساعت ۱۱ به وقت محلی (۱۳:۳۰ به وقت تهران) با لوران فابیوس همتای فرانسوی خود دیدار و درباره مذاکرات هسته‌ای و روابط دوجانبه تهران و پاریس به گفت‌وگو خواهد پرداخت.

ظریف دیروز (شنبه) در دومین روز حضورش در مونیخ ضمن دیدار با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق، تمام سلام نخست‌وزیر لبنان، الیاسون قائم مقام دبیرکل سازمان ملل و سباستین کورتس وزیر خارجه اتریش دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران روز جمعه نیز پس از دیدار با کری با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان به گفت‌وگو پرداخت.

ظریف همچنین با کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل و گروه ریش سفیدان این سازمان دیدار و گفت‌‌وگو کرد و آخرین دیدار روز جمعه ظریف با یوسف بن علوی همتای عمانی‌اش در خصوص مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه بود.

پس از آنکه ایران و شش کشور در سوم آذر ماه سال جاری (1393) به دلیل وجود اختلافات عمده به خصوص در زمینه ظرفیت و میزان غنی سازی و شیوه رفع تحریم‌ها به توافق نرسیدند، توافق ژنو (برنامه اقدام مشترک)‌را برای هفت ماه تمدید کرده و تأکید کردند که همه تلاش خود را صورت دهند تا ظرف چهار ماه بعد (24 مارس) بتوانند به توافق سیاسی دست یابند.

۱۳۹۳/۱۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...