نسخه چاپی

سردار سلیمانی مرد قدرتمند خاورمیانه

هاكان فیدان رییس سازمان ملی اطلاعات تركیه (میت) كه رییس جمهور اردوغان علنا او را "خمره اسرار خود " می خواند،استعفا داد.

به گزارش نما به نقل از راه دانا، هاکان فیدان در حالی متن استعفای خود از سازمان ملی اطلاعات ترکیه را تقدیم نخست وزیر احمد داووداوغلو کرد که در انتخابات جدید یکی از شانس های پست وزارت امور خارجه در کابینه وی مطرح شد.ولی رسانه های دولتی از محبوبیت بالای هاکان در سازمان میت سخن به میان آورده و نوشتند قرار است او در همان سمت سابق ادامه خدمت دهد.
روز گذشته شبکه تلویزیونی سی ان ان ترک خبر استعفای رییس سازمان ملی اطلاعات ترکیه را در چند نوبت خبری پخش کرد.این درحالیست که از مدتها پیش زمرمه های استعفای هاکان فیدان از رسانه های وابسته به حزب جمهوری خلق و ملی گرا به گوش می رسید.

به گزارش سایت روز نو، مطابق خبر سی ان ان ترک،علت استعفای هاکان فیدان از ریاست سازمان ملی اطلاعات ترکیه،کاندیداتوری وی برای انتخابات پارلمانی پیش روی این کشور است که بر این اساس وی قصد دارد برخلاف ادعای رسانه های دولتی به جای ادامه خدمت در میت وارد نهاد قانونگذار شده و در حوزه ای جدید فعالیت کند.


انتصاب و استعفای بحث انگیز


خبر استعفای هاکان فیدان از میت بحث های بسیاری را از سوی تحلیلگران سیاسی به دنبال داشت.همان گونه که انتصاب وی به ریاست این سازمان نیز بحث برانگیز بود.

هاکان فیدان سال 1968 در شهر آنکار متولد شده و 42 ساله بود که رییس سازمان اطلاعاتی میت شد و این موضوع تعجب همگان را برانگیخت که اردوغان چطور میت را به یک جوان 42 ساله سپرده آن هم در حالیکه ده ها معاون، فرمانده نظامی کارکشته و تحلیل گر سیاسی و امنیتی ترکیه به عنوان نامزدهای این پست در نظر گرفته شده بودند. بعدها معلوم شد هاکان فیدان مورد علاقه ویژه اردوغان و مورد حمایت عبدالله گل است و حتی یازده سال پیش تز خود را در مورد سازماندهی مجدد سرویس اطلاعاتی میت نوشته است. هاکان فیدان سال 2001 از ستاد فرماندهی نیروهای مسلح استعفا می دهد و این تاریخ همزمانی عجیبی با به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه و اردوغان پیدا می کند و نخست وزیر تا بدان جا از او حمایت می کند که به خاطر او شبانه قانونی را اصلاح می کند.

سال 2012 وقتی فیدان از سوی دادستان صدرالدین ساری کایا به محکمه فراخوانده می شود تا در مقام مظنون و به اتهام گفتگوی سازشکارانه با گروه پ ک ک مورد بازجویی قرار گیرد،اردوغان می گوید:"فیدان خمره اسرار من است. حق ندارید او را به دادگاه ببرید. به جای او از من بازجویی کنید." حساسیت این موضوع برای دولت به گونه ای بود که اردوغان دستور داد شبانه متنی برای اصلاح قانون نوشته شده و برای رییس مجلس ملی فرستاده شود و در مدت زمانی کمتر از 24 ساعت، این جمله در قانون گنجانده شد:" هیچ کس حق ندارد بدون اجازه و هماهنگی با شخص نخست وزیر مقامات عالیرتبه میت را به دادگاه فرابخواند.

موضوع دیگر در مورد هاکان فیدان،رییس میت ترکیه این است هاآرتص روزنامه اسراییلی تنها دو روز پس از اعلام حکم فیدان خبر داد که سرویس موساد نظر مساعدی به رییس شدن فیدان دارد. بسیاری از لابی های سیاسی و امنیتی اسراییل هم اعلام کردند که فیدان روابط نزدیکی با فلسطینیان دارد.

واشنگتن‌پست هم در این رابطه نوشت از نظر اسرائیلی‌ها "هاکان فیدان رییس سازمان اطلاعات ترکیه قابل اعتماد نیست چون روابط دوستانه‌ای با ایران دارد. موضوعی که محل تردید بسیار است.چرا که بعدها این رسانه و رسانه دیگر آمریکایی اعلام کردند هاکان فیدان با ایران در خاورمیانه رقابت می کند.

2 نفر از 3 مرد قدرتمند خاورمیانه حذف شدند

وال‌استریت‌ژورنال،هاکان فیدان را در کنار بندر بن سلطان رئیس وقت اطلاعات عربستان و سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران را به عنوان 3 مرد قدرتمند خاورمیانه معرفی کرده بود که در خاورمیانه جدید نقش تعیین کننده دارند.

اینک با استعفای هاکان فیدان عملا 2 نفر از 3 مرد قدرتمند خاورمیانه طبق نوشته وال استریت ژورنال حذف شدند.

جیمز جفری سفیر سابق ایالات متحده در ترکیه و عراق در مورد رییس اطلاعات ملی ترکیه چنین گفته بود: "هاکان فیدان چهره خاورمیانه جدید است".

چهره خاورمیانه جدید از نظر دیپلمات آمریکایی در آخرین روزهای تابستان 2014،زمانی که توانست گروگان های کشورش را که در کنسولگری ترکیه در موصل به اسارت داعش درآمده بودند،آزاد کند به یک قهرمان مردمی در ترکیه تبدیل شد.

گفتنی است هاکان فیدان از زمانی که ریاست سازمان میت را بر عهده گرفت تحولاتی عمده در ساختار جامعه اطلاعاتی ترکیه ایجاد و آن را متمرکز کرد.

۱۳۹۳/۱۱/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...