نسخه چاپی

آغاز برنامه غربالگری ۳ سرطان شایع در كشور

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت از آغاز برنامه تشخیص زودهنگام و غربالگری ۳ نوع سرطان شایع در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر خبر داد و گفت: این برنامه در زمینه سرطان‌های روده بزرگ، سینه و دهانه رحم در سطح مراكز و خانه‌های بهداشت شهری اجرا می‌شود.

به گزارش نما، علی قنبری مطلق در گفت‌و گو با فارس گفت: این برنامه با هدف شناسایی سرطان در مراحل پایین اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: 3 نوع سرطان مهم در دنیا که سازمان جهانی بهداشت نیز آن را تایید می‌کند، سرطان‌های پستان، دهانه رحم و روده بزرگ است که در این برنامه قرار گرفته است.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت تصریح کرد: سرطان روده بزرگ به روش غربالگری خون در مدفوع و روش ایمونولوژی انجام می‌شود.

مطلق افزود: سرطان پستان برای گروه‌های پرخطر و به روش ماموگرافی و سرطان دهانه رحم به روش پاپ‌اسمیر انجام خواهد شد.

وی گفت: این برنامه فعلا در شهرهای زیر 50 هزار نفر اجرا خواهد شد چرا که به راحتی می توان افراد در معرض خطر را شناسایی کرد و به تدریج به شهرهای بزرگ‌تر گسترش خواهد یافت.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت افزود: این برنامه ابتدا در سطح یک ارائه خدمات و در مراکز و خانه‌های بهداشت شهری خواهد بود و در سطح 2 پیش‌بینی می‌شود که اقدامات درمانی آن ارائه شود که در حال طراحی است.

وی افزود: در سطح یک، تمام اقدامات در نظر گرفته شده ابلاغ شده و به تدریج عملیاتی می‌شوند.

مطلق در پاسخ به اینکه اجرای برنامه‌های غربالگری برای برخی از سرطان‌ها هزینه‌بر بوده و دلیلی برای عدم اجرای آن تاکنون بوده است، گفت: این برنامه در سطح یک تشخیصی است تا بتوانیم افراد پرخطر را شناسایی و ارجاع دهیم البته این موضوع در مورد سرطان پستان صادق است چرا که میزان این سرطان در کشور در مقایسه با سایر کشورها کمتر است و غربالگری همه افراد مقرون به صرفه ممکن است نباشد اما برای تشخیص زودهنگام باید این سرطان در اولویت قرار گیرد.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت ادامه داد: نمی‌توانیم برای اجرای این برنامه برآورد هزینه کنیم چرا که در حال طراحی سطح 2 ارائه خدمات هستیم، در سطح 2 انجام ماموگرافی، پلونوسکوپی و روش‌های تشخیصی مد نظر قرار گرفته است و تعیین برآورد هزینه در آینده انجام خواهد شد.

۱۳۹۳/۱۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...