نسخه چاپی

ایران جزء ۵ قدرت برتر پهپادی جهان

نشریه «نشنال اینترست» در گزارشی تحت عنوان «۵ قدرت مرگبار پهپادی جهان»، ایران را یكی از پنج قدرت اصلی جهان در زمینه ساخت پهپاد، دانست.

به گزارش نما به نقل از فارس، دو ماهنامه آمریکایی «نشال اینترست» در گزارشی با موضوع رقابت کشورهای جهان در عرصه تولید هواپیماهای بدون سرنشین، ایران را در کنار آمریکا، چین، روسیه و رژیم‌صهیونیستی یکی از 5 قدرت برتر در این زمینه دانسته، اما نوشته است که ایران برای باقی ماندن در این جایگاه، نیاز به ظرفیت صنعتی بیشتری دارد.

این نشریه هرچند در ابتدای بخش مربوط به ایران تلاش کرده دیگر دستاوردهای فنی ایران را با تردید مواجه کند، اما نوشته است: «اما در زمینه پهپادها، ایران در جایگاهی بسیار بالاتر از وزن تکنولوژیکی خود قرار دارد. ایران برای به‌کارگیری سیستم‌های لازم برای ساخت پهپادهای تهاجمی تاکتیکی با دشواری مواجه بوده، اما با ساخت موتورها و بدنه‌های به صرفه و قابل اتکا، عملکرد خوبی داشته است. تجربه ایران نشان می‌دهد که یک سرمایه‌گذاری متوسط، اگر در جهتی درست صورت گیرد، بازدهی خوبی دارد.»

این گزارش که با عنوان «پنج قدرت مرگبار پهپادی جهان» منتشر شده، می‌افزاید: «ایران به صورت گسترده‌ای از پهپادها در سوریه و عراق استفاده کرده و اطلاعات شناسایی و رصد اهداف برای حملات هوایی را در اختیار دولت این کشورها قرار می‌دهد. در مجموع، تجربه عملیاتی ایران با پهپادها، احتمالا بیش از هر کشور دیگری، جز اسرائیل و ایالات متحده است.»

در ادامه گزارش نشنال اینترست آمده است: «ایران همچنین در صادرات پهپاد به عوامل خود، نظیر حزب‌الله، که از این پهپادها عموما برای شناسایی استفاده می‌کند، موفق بوده است. حزب‌الله همچنین استفاده از پهپادهای انتحاری (سلاحی نه کاملا مشابه موشک‌های کروز، اما نه چندان متفاوت) را نیز تجربه کرده و اسرائیل در جنگ بعدی با لبنان، احتمالا باید شاهد تجربه پیچیده‌تری از جنگ هوایی باشد.»

این نشریه در پایان مدعی شده است که احتمال دارد این وضعیت در یک دهه آینده تغییر کند و کشورهای دیگر نظیر کشورهای اروپایی یا هند و برزیل وارد این لیست شوند. نشنال اینترست از ایران، به دلیل «نداشتن زیرساخت‌های صنعتی لازم» و روسیه به دلیل مشکلات اقتصادی و همچنین هزینه‌بر بودن توسعه دیگر بخش‌های نظامی، به عنوان کشورهایی نام برده که ممکن است برای ماندن در این لیست با مشکل مواجه باشند.

۱۳۹۳/۱۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...