نسخه چاپی

مصر در دام داعش

رئیس‌جمهوری مصر تلاش می‌كند تا به سمت روسیه متمایل شود. آمریكا شدیداً از این چرخش نگران شده‌است و لذا تلاش می‌كند تا با استفاده از داعش، آسیب جدی بر پیكره ارتش مصر وارد و این ارتش را درگیر یك جنگ فرسایشی با گروهك داعش كند.

به گزارش نما، روزنامه «حمایت» در یادداشتی به قلم«حسن هانی زاده» نوشت:

اقدام اخیر گروهک تروریستی داعش در لیبی در قتل 21 مسیحی مصری مقیم لیبی و واکنش عجولانه مصر برای مقابله با داعش در حقیقت دامی است که فرا روی ارتش مصر قرار داده شده است. تحلیل‌های واقع‌بینانه نشان می‌دهد که در چارچوب طرح «خاورمیانه جدید» آمریکا اکنون نوبت ارتش مصر است که مانند ارتش‌های سوریه و عراق درگیر یک جنگ نفس‌گیر داخلی شود. در طرح «خاورمیانه جدید» آمریکا، تحمیل یک جنگ فرسایشی بر ارتش‌های منطقه از جمله سوریه، لیبی، مصر، عراق و یمن در دستور کار قرار دارد. در نخستین گام از این طرح، ارتش‌های سوریه و عراق درگیر مقابله با گروهک داعش شده‌اند که این امر به‌طور طبیعی به فرسایش ارتش‌های این دو کشور منجر خواهد شد. گام دوم طرح خاورمیانه جدید تشویق گروهک تروریستی داعش به نفوذ در شمال آفریقا و به‌طور مشخص لیبی است که هدف نهایی آن وارد کردن ارتش مصر در یک جنگ فرسایشی با داعش است. به‌همین دلیل طرح اعدام 21 جوان مسیحی مصری در لیبی یک اقدام کاملاً حساب شده و قطعاً با اشاره قدرت‌های فرا منطقه‌ای صورت گرفت تا ملت و ارتش مصر را وادار به واکنش انفعالی کند. مصر بلافاصله مناطق «درنه» و «السرت» لیبی را بمباران کرد که این امر با اعتراض گروه‌های اسلام‌گرای «فجر» لیبی مواجه شد. اوضاع لیبی اکنون به‌شدت بحرانی شده است و دو گروه قدرتمند از مدت‌ها پیش، قدرت را بین خود تقسیم کرده‌اند و جنگ قدرت بین هواداران ژنرال «خلیفه حفتر» و گروه اسلام‌گرای «فجر الاسلام» همچنان ادامه دارد. این در گیری‌ها تأثیر منفی خود را بر عرصه داخلی مصر باقی گذاشته تا جایی‌که این کشور از شورای امنیت درخواست کرد تا با صدور قطعنامه‌ای دست ارتش مصر را برای دخالت در لیبی باز بگذارد. پیش‌نویس این قطعنامه از سوی اردن به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت تهیه و تسلیم این شورا شد، اما اردن تحت فشار رژیم عربستان ناچار شد طرح خود را باز پس گیرد. دلیل این امر هم این است که عربستان به‌شدت نگران به قدرت رسیدن «حوثی‌ها» در شمال یمن است و از مصر درخواست کرد 25 هزار نفر از سربازان خود را برای سرکوب حوثی‌ها به یمن اعزام کند.
از سوی دیگر، غرب به دلیل چرخش ژنرال «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر به سمت روسیه و همکاری نظامی میان قاهره و مسکو به‌شدت نگران شده است. سفر السیسی به مسکو و نیز سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه به قاهره نشان می‌دهد که رئیس‌جمهوری مصر تلاش می‌کند تا همانند «جمال عبدالناصر» رهبر اسبق مصر به سمت روسیه متمایل شود. امریکا شدیداً از این چرخش نگران شد و لذا تلاش می‌کند تا با استفاده از داعش، آسیب جدی بر پیکره ارتش مصر وارد و این ارتش را درگیر یک جنگ فرسایشی با گروهک داعش کند. در چنین فرایندی ضمن ایجاد فرسایش در بزرگ‌ترین ارتش‌های عربی راه را برای نفوذ داعش به سمت سایر کشورهای عربی مانند تونس، الجزایر و مغرب هموار خواهد کرد؛ لذا، به نظر می‌رسد اگر نیروی زمینی مصر وارد یک جنگ علیه داعش در لیبی شود برای مدتی طولانی درگیر یک جنگ نفس‌گیر شده که این امر در نهایت به سود رژیم صهیونیستی تمام خواهد شد.

۱۳۹۳/۱۲/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...