نسخه چاپی

برداشت آب در 317 دشت ایران ممنوع شد

یك مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام افزایش تعداد دشت‌های ممنوعه و بحرانی آب به ۳۱۷ منطقه گفت: اولین گام در اجرای طرح نجات بخشی ذخایر آب، جلوگیری از اضافه برداشت سفره‌های زیرزمینی آب است.

به گزارش نما به نقل از مهر، محمد علی مصطفوی گفت: در حال حاضر ۵۵ درصد از آبی که در کشور مصرف می‌شود از منابع زیرزمینی تامین می‌شود و به صورت کلی ۵۵ درصد آب شرب مورد نیاز شهرها و ۸۰ درصد روستاهای کشور از آب زیرزمینی بوده و سرانه آب در کشور ما با توجه به رشد جمعیت رو به کاهش است و در زمان حاضر به کمتر از ۱۷۰۰ متر مکعب رسیده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با تاکید بر برداشت مازاد ۳۸ میلیارد مترمکعب از آب زیرزمینی در ۷ سال گذشته گفت: از تعداد ۶۰۹ دشت و محدوده مطالعاتی کشور، هم اکنون ۳۱۷ دشت جز مناطق ممنوعه و بحرانی است که این تعداد در سال ۹۲ حدود ۲۹۷ دشت بوده است.

او با اشاره به افزایش تخلیه آب زیرزمینی در کشور گفت: در طی ۱۵ سال گذشته حدود ۸۰ میلیارد متر مکعب و در ۷ سال گذشته حدود ۳۸ میلیارد متر مکعب از ذخائر آب زیرزمینی نابود شده که این اقدام یعنی خُسران به سرمایه ملی.

مصطفوی گفت: متاسفانه امکان جبران آن به ویژه در مناطقی که با نشست زمین مواجه هستیم وجود ندارد، چرا که این موضوع به دلیل تراکم خاک و کاهش ضریب نفوذ پذیری، تغذیه سفره را کاهش و به حداقل می رساند.

این مقام مسئول در وزارت نیرو نداشتن نگرش سیستمی و جزیره‌ ای عمل کردن، سیاست گذاری های ناکارآمد و وضع قوانین نامناسب با شرایط کشور را دلایل اصلی بروز بحران فعلی آب کشور عنوان کرد.

او با اشاره به لزوم تشکیل و تقویت تشکل‌ های آب‌ بران گفت: ما زمانی در این کار می توانیم موفق شویم که ذینفعان را وارد کار کنیم و با آگاه‌ سازی مردم بتوانیم مشارکت حداکثری آنها را در کنار خود داشته باشیم.

مصطفوی با تاکید بر ضرورت مشارکت دستگاه‌ های اجرایی کشور در اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب زیرزمینی گفت: در گام اول همه تلاش ما این است که از ۵.۷ میلیارد مترمکعب اضافه‌ ای که سالانه از سفره آب زیرزمینی کشور برداشت می‌شود جلوگیری نمائیم تا در بلندمدت کسری ۱۱۰ میلیارد مترمکعبی مخزن آب زیرزمینی جبران شود.

۱۳۹۳/۱۲/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...