نسخه چاپی

دوستداران آلمانی "حافظ" به ایران می‌آیند

سومین "كاروان‌ صلح و نوروز" نیمه دوم فروردین‌ماه 94 از آلمان به ایران وارد می‌شود، همراهان این كاروان كه هنرمندانی جوان از ایالت "وایمار" آلمان هستند، قرار است در این سفر شیراز، شهر حافظ شاعر مورد علاقه‌ی گوته را ببینند.

به گزارش نما، پیروزان محبوب، یک تاجر جوان فرش در آلمان است که پنج سال پیش "خانه‌ ایران" را به شکل مستقل و بدون وابستگی به شخص، حزب یا گروه خاصی در شهر وایمار راه انداخت و فرش و صنایع دستی را پلی برای بیشتر کنجکاو کردن آلمان‌ها نسبت به ایران کرد. او سعی در برقراری گفتمان صلح بین "وایمار" و "شیراز" دارد و هر سال برای حافظ در وایمار، مدفن گوته شاعر آلمانی که شیفته حافظ بود، مراسمی برگزاری می‌کند و چند سالی هم می‌شود که پیگیر پروژه خواهرخواندگی این دو شهر است.

او درباره سفر سومین کاروان صلح می‌گوید: هنرمندان وایمار همیشه گفتمان صلح وایمار و شیراز را حمایت کرده‌اند و امسال با حضور در ایران می‌خواهند با موج اسلام‌هراسی که در اروپا راه افتاد اعلام مخالفت کنند، برای همین گفتمان صلح را برای انتشار این پیام انتخاب کرده‌اند. محبوب چندی پیش به شهر شیراز سفر کرده‌ بود تا شرایط را برای حضور این کنشگران جوان و هنرمند آلمانی در ایران فراهم کند. او می‌گوید: با کاروان صلح قبل، گردشگران متمول از آلمان به ایران سفر کرده بودند؛ اما هنرمندانی که قرار است با کاروان بعدی به ایران بیایند، اشخاصی جوان هستند که از نظر مالی وسع زیادی ندارند، برای همین از مسوولان شیراز درخواست کردیم با این جریان صلح‌جویانه همراه شوند تا شرایط برای حضور این شخصیت‌های جوان، اما موثر در جامعه اروپا در ایران فراهم شود.

به گفته او، همراهان سومین کاروان صلح وایمار و شیراز، هنرمندانی از دانش‌سرای عالی موسیقی "فرانتس لیست" وایمار، دانشجویان دانشگاه معماری "باوهاوس"و نوازندگان ارکستر سمفونی ملی آلمان، نقاشان و مجسمه‌سازانی که برای ساخت نشان صلح در شیراز، مشابه آنچه در وایمار برای گوته و حافظ ساخته شده، طرح‌هایی دارند، هستند. هنرمندانی که از گفتمان صلح وایمار و شیراز حمایت می‌کنند. وی سپس با اشاره به نامه‌ی مقام معظم رهبری خطاب به جوانان اروپا و آمریکا بیان می‌کند: ما همیشه سعی می‌کردیم نظر و علاقه مقامات و مسوولان را در پروژه گفتمان صلح وایمار و شیراز جلب کنیم، اما این هنرمندان جوان که اکنون قرار است به ایران سفر کنند دقیقا همان مخاطبان نامه مقام معظم رهبری هستند. گردشگرانی که معمولا ایران را انتخاب می‌کنند و یا قبلا با کاروان صلح به ایران آمده‌اند، اشخاصی هستند که تمول مالی دارند و دنیا دیده‌اند؛ اما این هنرمندان جوان برخلاف آن‌ها از نظر مالی چندان متمول نیستند، اما می‌خواهند با دیدن ایران، جهان‌بینی و شناخت‌شان را کامل کنند.

محبوب در ادامه می‌گوید: همزمان با سفر کاروان صلح وایمار به شیراز پس از نوروز 94، نمایشگاهی از شس سال عکس از این گفتمان در باغ "جهان‌نمای" شیراز برپا می‌شود. علاوه‌بر این هنرمندان وایمار و شیراز به صورت مشترک به اجرای موسیقی می‌پردازند و در ادامه هم گوته‌خوانی و حافظ‌خوانی اجرا می‌شود. برگزاری این جشنواره در شهر شیراز پنج روز تا یک هفته طول می‌کشد.

او سپس به حمایت‌های شهردار شیراز از تداوم گفتمان صلح وایمار و شیراز و همچنین خواهرخوانده شدن این دو شهر اشاره می‌کند و معتقد است: گفتمان‌های بین‌شهری مکمل گفتمان‌های فرهنگی است. ارتباط بین شیراز (مدفن حافظ) و وایمار (مدفن گوته )با راه‌اندازی کاروان صلح و نوروز و بزرگداشت حافظ در وایمار حفظ خواهد شد.

وی اضافه می‌کند: با توجه به شرایط بوجود آمده در اروپا، پس از ایجاد موج اسلام هراسی بسیاری از شخصیت‌ها و مقامات ایالت وایمار از این گفتمان صلح و پروژه خواهرخواندگی دو شهر وایمار و شیراز برای زندگی مسالمت‌آمیز اقلیت‌ها در کنار هم بهره می‌برند.

محبوب می‌گوید: گفتمان صلح وایمار و شیراز به پروژه مردمی تبدیل شده و برای سیاسیون آلمان دیگر سخت است در برابر این پروژه مقاومت نشان دهند. مسوولان سیاسی آلمان در برابر گرایش‌های ضداسلامی و پوپولیستی که در اروپا راه افتاده احساس خطر می‌کنند بنابراین برای ایجاد اجماع در جامعه خودشان به پروژه‌های مردمی مثل گفتمان صلح وایمار و شیراز توجه نشان می‌دهند.

مسوول خانه ایران در وایمار در ادامه به ششمین بزرگداشت حافظ که پاییز گذشته در شهر وایمار با حضور هنرمندان ایرانی و شهردار شیراز برگزار شد، اشاره می‌کند و می‌افزاید: بزرگداشت ششم خوشبختانه فقط به حضور هنرمندان و طرفداران حافظ و گوته محدود نشد. شهرداری شیراز هنرمندانی را از این شهر را در آن مراسم میزبانی کرد. شهردار وایمار از شهردار شیراز برای حضور در این بزرگداشت دعوت کرد و از همه مهم‌تر حضور نماینده ولی فقیه در اروپا و اسقف اعظم وایمار که بالاترین مقام کاتالیک آن ایالت است، در این مراسم بود.

وی اضافه می‌کند: ما در حال تدارک برای برگزاری هفتمین بزرگداشت حافظ در وایمار و همچنین ششمین پاسداشت نوروز هستیم که طرفداران زیادی در بین مردم وایمار دارد.

مسوول خانه ایران سپس با ابراز امیدواری از این‌که گفتمان صلح وایمار و شیراز زمینه توسعه و همکاری‌های اقتصادی و گردشگری را بین دو منطقه فراهم کند؛ بیان می‌کند: وایمار با 65 هزار نفر جمعیت، سالانه سه میلیون گردشگر دارد و در زمینه گردشگری ادبی به واسطه نیچه، گوته، باخ و شیلر که پایگاه مهم ادبی در آلمان به شمار می‌آید، خیلی موفق ظاهر شده است. تعاملات وایمار و شیراز و تداوم گفتمان صلح قطعا سبب انتقال تجربیات گردشگری این ایالت به شیراز می‌شود. ما امیدواریم دوره همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی شیراز و وایمار آغاز شود و در این راه انجمن‌های اقتصادی و ادبی همراهی کنند.

۱۳۹۳/۱۲/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...