نسخه چاپی

عوامل خطرزا در ایجاد سرطان روده بزرگ

یك متخصص آنكولوژی برخی از عوامل خطرزا در بروز سرطان روده بزرگ را اعلام كرد.

به گزارش نما، علی رضایی در گفت‌وگو با فارس، گفت: هیچ‌کس به طور دقیق دلایل بروز سرطان روده بزرگ را نمی‌داند و پزشکان اغلب نمی‌توانند توضیح دهند چرا فردی به این بیماری مبتلا می‌شود اما آنچه مشخص است این سرطان واگیردار نیست.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان داده افرادی که عوامل خطرزای مشخصی دارند بیش از سایرین احتمال ابتلا به این بیماری را دارند و عامل خطرزا چیزی است که احتمال ابتلا را افزایش می‌دهد.

رضایی گفت: سن بالای 50 سال یکی از این فاکتورهای خطر است چرا که ابتلا به این سرطان با افزایش سن بیشتر می‌شود. بیش از 90 درصد مبتلایان به این بیماری پس از 50 سالگی تشخیص داده می‌شود و سن متوسط تشخیص آن 72 سال است.

این متخصص آنکولوژی گفت: وجود پلیپ در روده نیز از دیگر عوامل است. پلیپ‌ها بیرون‌زدگی‌هایی هستند که روی دیواره داخلی روده تشکیل می‌شوند و در افراد بالای 50 سال شایع‌اند البته اغلب پلیپ‌ها خوش‌خیم هستند و فقط برخی از آنها به سرطان تبدیل می‌شوند.

وی تصریح کرد: سابقه خانوادگی نیز در بروز این سرطان مؤثر است و بستگان نزدیک که شامل پدر و مادر، برادر و خواهر و فرزندان می‌شود که سابقه ابتلا به این نوع سرطان را دارد احتمال ابتلا به این سرطان را در خانواده افزایش می‌دهد به خصوص اگر آن فرد در سنین پایین مبتلا شده باشد.

رضایی گفت: تغییرات ژنتیک که در ژن‌های خاصی ایجاد می‌شود احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را به طور محسوسی افزایش می‌‌دهد.

۱۳۹۳/۱۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...