نسخه چاپی

اتاق بازرگانی ایران و برزیل راه اندازی می شود

رییس اتاق بازرگانی ایران و برزیل از موافقت اتاق بازرگانی ایران با تشكیل اتاق بازرگانی ایران و برزیل در تهران خبر داد و افزود: قرار است پس از انتخابات اتاق بازرگانی و احتمالاً در فروردین ماه سال 1394 انتخابات هیات رئیسه این اتاق برگزار شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، سید فخرالدین عامریان در نشستی از آغار به کار اتاق بازرگانی برزیل و ایران در برازیلیا خبر داد و گفت: پیرو هماهنگی صورت گرفته و مکاتبات انجام شده با نهادها و مراکز قانونی و معتبر کشورمان از جمله سفارت جمهوری اسلامی ایران در برازیلیا، وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران ، اقدامات لازم را برای ثبت اتاق مشترک بازرگانی « برزیل و ایران» انجام دادیم و این اتاق بطور رسمی فعالیت خود را در این کشور آغاز کرد.

او هدف از تشکیل چنین نهادی را باز شدن فضایی جدید برای صدور کالاها و خدمات شرکت های ایرانی و افزایش صادرات غیرنفتی به بازارهای هدف دانست و گفت: اتاق بازرگانی دو کشور به ارتقای سطح صادرات ایران و ایجاد توازن تجاری با برزیل، کمک شایسته ای خواهد کرد.

عامریان به تجربه شرکت های ایرانی در برزیل اشاره کرد و گفت: بازار برزیل، پتانسیل بالایی برای جذب کالاها و خدمات ایران دارد.

وی در ادامه بهترین راه مقابله با تحریم‌ها را روی آوردن به اقتصاد مقاومتی، تکیه بر توان نیروهای متخصص داخلی و توسعه صادارت غیر نفتی دانست و افزود: توسعه صادرات غیر نفتی ضمن ایجاد اشتغال در کشور موجب کسب درآمدهای ارزی پایدار برای تامین نیازهای وارداتی می‌شود.

وی با بیان این‌که تحولات اخیر به ویژه در حوزه انرژی نشان داد که درآمدهای نفتی قابل اتکا و پایدار نیستند افزود: لذا باید با برنامه ریزی مناسب ضمن توجه جدی به توسعه صادارت ، به مرور اتکای کشور به درآمد های نفتی را کاهش داد.

عامریان در ادامه از اجرای موفق طرح کشت فرا سرزمینی برای نخستین بار در کشور برزیل خبر داد و گفت: در این راستا حدود 60 هزار هکتار زمین در برزیل توسط شرکت تحت پوشش وی خریداری و به کشت ذرت اختصاص یافته است.

وی اظهار کرد: اجرای طرح کشت فراسرزمینی یکی از راههای مناسب و اقتصادی برای تامین نیازهای اساسی کشور به‌شمار می‌آید.

وی افزود: در حال حاضر قادر هستیم با اجرای این طرح سالانه حدود 30 درصد از ذرت مورد نیاز کشور را تامین کنیم.

تغییر نگرش تجار برزیلی نسبت به ایران

وی اظهارداشت: این اتاق فعالیت خود را در ابتدا با 70 نفر آغاز کرد که با اجرای اقدامات مثبت صورت گرفته، در حال حاضر اتاق بازرگانی برزیل و ایران 170 عضو فعال دارد.

عامریان افزود: راه اندازی این اتاق نقش بسیار مهمی در تغییر نگرش تجار و بازرگان این کشور نسبت به ایران داشته است.

به گفته وی پیش بینی می شود با ادامه فعالیت این اتاق روند همکاری های دو جانبه بطور قابل توجهی افزایش یابد.

حجم مبادلات ایران و برزیل

عامریان در ادامه اعلام کرد: حجم مبادلات اقتصادی ایران و برزیل سالانه حدود دو میلیارد دلار و سهم صادرات ایران از این رقم حدود 100 میلیون دلار است.

وی، کالاهای اساسی شامل ذرت، سویا، شکر، گوشت و کنجاله و همچنین ماشین آلات صنعتی را از جمله کالاهای وارداتی ایران از برزیل اعلام و اظهار کرد: براساس آمارها، هم‌اکنون حدود 20 میلیون دلار فرش دستباف ایرانی به این کشور صادر می‌شود.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی برزیل و ایران، زعفران، کشمش، پسته، فرش ماشینی و مواد صنعتی نیز دیگر کالاهای صادراتی ایران به برزیل هستند.

عامریان اعلام کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم صادرات ایران به برزیل تا 500 میلیون دلار قابل افزایش است که در صورت همکاری دولت‌ و بخش خصوصی، این رقم قابل تحقق خواهد بود.

۱۳۹۳/۱۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...