نسخه چاپی

رتبه ایران درمصرف دخانیات

رییس دبیرخانه ستاد كشوری كنترل و مبارزه با دخانیات با بیان اینكه در۴۰ سال آینده جزء ۳ كشور اول مصرف دخانیات در جهان خواهیم شد، اظهارداشت: درصد رشد مصرف سیگار در نوجوانان و دختران ما فزاینده است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات با بیان اینکه در40 سال آینده جزء 3 کشور اول مصرف دخانیات در جهان خواهیم شد، اظهارداشت: درصد رشد در نوجوانان و دختران ما رشد فزاینده ای را نشان می دهد و مشکل بعدی در خصوص مرگ افرادی است که در معرض دود سیگار هستند.

خسرو صادق نیت در برنامه تلویزیونی مناظره که با موضوع بررسی راه های منع اعتیاد جوانان به سیگار که عصر امروز از شبکه اول سیما روی آنتن رفت در خصوص مصرف دخانیات در کشور گفت: وضعیت ما در این خصوص مطلوب نیست و با وجود اینکه باید تا 10سال آینده 30درصد افت در تعداد مصرف کنندگان دخانیات داشته باشیم اما نتوانستیم اقدامات جدی انجام دهیم.

وی ادامه داد: 30 درصد بچه های زیر 5 سال با دود سیگار مواجه هستند و احتمال اینکه در بزرگسالی مصرف کننده دخانیات شوند بالا است.

رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات تصریح کرد:مادرشش روشWHO در کنترل مصرف دخانیات ضعیف ترین عملکرد را در خصوص مالیات داشته ایم.

صادق نیت افزود: مطالعات در 76 کشور موفق در کنترل دخانیات نشان می دهد توانسته اند برنامه دریافت مالیات در این خصوص را موفق به عمل رسانند.

ورود 10 تا 14 میلیارد نخ سیگار قاچاق به کشور

رییس مرکز برنامه و نظارت بر دخانیات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مصرف سیگار در کشور سالانه حدود 60 میلیارد نخ است که از این میزان 38 میلیارد نخ تولید داخل، حدود 10 تا 14 میلیارد نخ واردات رسمی و مابقی نیز به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

علی اصغر رمزی افزود: شرکت دخانیات ایران از دو سال قبل که یک شرکت دولتی بود خصوصی شد و وظایف حاکمیتی آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شد.

وی گفت: در بخش کشت توتون حدود شش هزار هکتار زیرکشت است که سالانه حدود 10 هزار تن برداشت توتون در کشور داریم و حدود 20 هزار تن نیز واردات در این زمینه داریم.

رییس مرکزبرنامه و نظارت بر دخانیات وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در خصوص مالیات عوارض واردات در حال حاضر گمرک 83 درصد مالیات از واردات هر نخ سیگار دریافت می کند و 10 درصد نیز حق انحصار به آن اضافه می شود یعنی 93 درصد حق مالیات و عوارض دریافت پرداخت می شود.

رمزی اظهارداشت: ما جزو کشورهایی هستیم که از سطح بالای مالیات و عوارض در زمینه سیگار برخوردار هستیم.

وی خاطرنشان کرد: وقتی قیمت سیگار افزایش پیدا کند قاچاق افزایش پیدا می کند که بر روی قاچاق وارداتی معمولا نمونه برداری نمی شود و مضرات زیادی دارد.

مرگ زودرس سیگاری ها

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: مصرف سیگار در اغلب فتواهای مراجع شبهه شرعی دارد و در دنیا نیز مصرف سیگار را تهدید جهانی اعلام کرده اند.

وی افزود:50 درصد مصرف کنندگان به نوعی دچار مرگ زودرس می شوند و این مصرف سنگین نه تنها در سلامت افراد تاثیر می گذارد بلکه در خصوص مسایل اقتصادی و اجتماعی نیز مشکلاتی را به وجود می آورد.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: هزینه های اقتصادی زیادی برای خانواده ها و کشورها ایجاد می شود و سوالی که در خصوص وضعیت ما با توجه به اینکه اکثر کشورهای دنیا توانسته اند دخانیات را کنترل کنند پیش می آید این است که ما چه کرده ایم که نتوانستیم این آمار را کاهش دهیم؟

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: گزارش هایی وجود دارد که اگر قیمت افزایش یابد کاهش مصرف خواهیم داشت.

سیگار زهری است که هیچ سودی ندارد

محمدرضا مسجدی استاد دانشگاه و رییس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات نیز در این برنامه با بیان اینکه دخانیات یک موضوع و معضل جهانی است گفت: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است سیگار زهردیر کش است.

مسجدی افزود: سازمان بهداشت جهانی یک معاهده ای را تنظیم کرد به نام مبارزه با مصرف دخانیات وما مکلف هستیم که قوانین آن را رعایت کنیم؛ ما جزء کشورهای پیشگام در مبارزه با دخانیات هستیم پس هم در سطح ملی و هم بین المللی چارچوبی داریم.

وی ادامه داد: سیگار زهری است که هیچکس از مصرف آن سودی نمی برد.

7 هزار کارگر شاغل در صنعت دخانیات

نعمت الله شهبازیان سرپرست شرکت دخانیات ایران در برنامه «مناظره» با موضوع «مالیات بر دخانیات» افزود: معتقدم که به عنوان مخالفت با مصرف یک کالا و یا کاهش مصرف آن تنها سیاست های قیمتی اثر گذار نیست و تجربه روی کالاهای مختلف نشان داده که کشش قیمتی تعیین کننده است و کالایی که از کشش پایین قیمتی برخوردار باشد سیاست های افزایش هزینه و قیمت به طور قطع و یقیین آن هدفی را که مد نظر است را محقق نمی کند.

کارشناس اقتصاد از دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی توضیح داد: من معتقدم که ما اگر می خواهیم تصمیم بگیریم برای مصرف سیگار در کشورمان حتما باید صنعت دخانیات را که بیش از 70 سال قدمت دارد و قریب به 7 هزار کارگر به صورت مستقیم فقط در شرکت دخانیات ایران مشغول به کار هستند و قریب به 10 هزار کشاورز توتون کار و تنباکو کار که به صورت مستقیم پیمان می بندند سالانه با بخش دخانیات را مورد حمایت قرار دهیم.

شهبازی اضافه کرد: من معتقدم که اگر تصمیم عجولانه برای افزایش مالیات بر مصرف سیگار بگیریم ممکن است بر خلاف تصور تصمیم گیرندگان این اقدام نه تنها موجب کاهش مصرف سیگار نشویم، بلکه با افزایش بی رویه نسبت به گذشته قاچاق و همچنین با واردات محصولات دخانی با کیفیت به مراتب پایین تر و غیربهداشتی تر از یک سو سلامت جامعه را به خطر بیاندازیم و از سوی دیگر صنعت دخانیات کشور را با این قدمت و این قشر عظیم کارگر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حال فعالیت هستند در معرض خطر قرار دهیم.

۱۳۹۳/۱۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...