نسخه چاپی

نیویورك‌تایمز: هدف چرب‌زبانی نتانیاهو در كنگره، ترس‌افروزی بود

روزنامه «نیویورك‌‌تایمز» در گزارشی نوشت كه اعتبار نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پایین است و او ضمن نادیده‌ گرفتن بسیاری از حقایق در سخنرانی‌اش در واقع به دنبال فرصتی برای ترس‌افروزی و طرفه‌روی از حقایق بود.

به گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی به قلم «راجر کوهن» به اظهارات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا اشاره کرد که روز 3 مارس (12 اسفندماه) صورت گرفت و نوشت که نتانیاهو یک توافق احتمالی هسته‌ای با ایران که هنوز جزئیات آن نامشخص است را یک «توافق خیلی بد» می‌داند که «مسیر ایران به سوی بمب را هموار می‌کند.» و تنها می‌گوید که فشار بر ایران را حفظ کنید و به دنبال «یک توافق خیلی بهتر» باشید، اما مسئله‌ای که نتانیاهو هنوز آن را نمی‌داند این است که در صورت شکست مذاکرات، روسیه و چین همبستگی پشت تحریم‌های موثر ایران را تضعیف می‌کنند.

این گزارش سپس به بخش‌هایی از سخنرانی نتانیاهو اشاره کرد که از توافق 10 ساله با ایران انتقاد کرده بود و مدعی شده بود با گذشت هر یکسال از مدت توافق، «حرص ایران برای تهاجم بیشتر می‌شود» اما ظاهراً نتانیاهو این مسئله را نادیده گرفته بود که ارتباط اقتصادی بیشتر ایران با جهان چنین تهاجمی را کاهش می‌کند.

طبق این گزارش، نتانیاهو این حقیقت را نادیده می‌گیرد که اقدام نظامی علیرغم آنکه برنامه هسته‌ای ایران را تنها برای چندین سال به عقب می‌اندازد اما موجب می‌شود ایران بعد از آن به دنبال ساخت بمب برود.

نیویورک‌تایمز سپس با توجه به این موارد نوشت که جای تعجب نیست که «نانسی پلوسی» رهبر اقلیت دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا، سخنرانی نتانیاهو را توهینی به جامعه اطلاعاتی آمریکا دانست.

طبق این گزارش، «تعهد عمیق» نتانیاهو برای سخنرانی درباره تهدید ایران برای یهودیان در واقع «یک فرصت چرب زبانی بود که با هدف ترس‌افروزی و طفره‌‌روی» بود.

نیویورک‌تایمز گزارش کرد، اعتبار نتانیاهو پایین است. در سال 1993، نتانیاهو، «اسحاق رابین» نخست‌وزیر اسبق تل‌آویو را به خاطر پیمان اسلو با «نوویل چمبرلن» نخست‌وزیر اسبق انگلیس مقایسه کرد که با پیمان مونیخ نواحی آلمانی نشین سودت چکسلواکی را به آلمان بخشید. همسر رابین به خاطر این مقایسه هرگز او را نبخشیده است و با گذشت یک دهه از آن زمان، نتانیاهو گفت که ایران در آستانه رسیدن به بمب هسته‌ای قرار دارد و تهدید به اقدام نظامی علیه اسرائیل کرده است و هم‌اکنون امیدوار است که بقیه این مبالغه او درباره ایران را از یاد ببرند و در سال 2013 نیز توافق موقت هسته‌ای ایران و 1+5 را یک اشتباه تاریخی خواند.

طبق این گزارش، نتانیاهو یکبار دیگر و اینبار در کنگره آمریکا بین ایران و نازی‌ها مقایسه کرد و در اینجا اوباما همچون اسحاق رابین و همچون چمبرلن می‌باشد.

نیویورک‌تایمز در گزارش خود نوشت که نتانیاهو، ایران را با تکفیری‌های داعش مقایسه کرد و این واقعیت را نادیده گرفت که کمک امروز ایران به پیشبرد اولویت راهبردی آمریکا در شکست داعش کمک کرده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده بود که نتانیاهو به «هامان» ایرانی اشاره کرد که می‌خواست یهودیان را نابود کند اما اشاره‌ای به «کورش کبیر» نکرد که به تبعید یهودیان توسط بابلی‌ها پایان داد. وسواس نخست‌وزیر از قلع‌ و قمع توسط ایران به صورت گزینشی از تاریخ انتخاب شده بود.

نیویورک‌تایمز با اشاره به این موارد نوشت که با توجه به مهارت ایران در چرخه سوخت هسته‌ای، هیچ نتیجه‌ای برای اسرائیل بهتر از موفقیت‌آمیز بودن توافق هسته‌ای با ایران نیست. توافقی که اوباما به دنبال آن است و شامل راستی‌آزمایی فشرده در یک بازه زمانی گسترده می‌شود و تضمین کند ایران دستکم یکسال از گریز هسته‌ای فاصله دارد.

طبق این گزارش، نتانیاهو در سخنانش به فلسطین اشاره نکرد و همین مسئله یک تهدید طولانی‌مدت برای رژیم صهیونیستی است که خود را یک دولت یهودی و دموکراتیک می‌داند.

این گزارش در پایان نتیجه‌گیری کرد، در بین رهبران خارجی، اغلب هیچ‌کس به جز نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره دعوت نشده است و هم‌اکنون نتانیاهو در جایگاهی برابر با «وینستون چرچیل» قرار گرفته است. قبل از نتانیاهو نلسون ماندلا و اسحاق رابین در چنین جایگاهی قرار داشتند. این یک تفسیر بسیار مخرب از وضعیت فرهنگ سیاسی معاصر آمریکا و مفهوم رهبری در این کشور است.

۱۳۹۳/۱۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...