نسخه چاپی

ظریف: نرسیدن به تفاهم پایان دنیا نیست

وزیر امورخارجه كشورمان در پاسخ به این سوال كه احتمال موفقیت و امضای توافق جامع چند درصد است؟ گفت: من احتمال موفقیت را بیش از احتمال شكست می دانم.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، محمدجواد ظریف در گفت و گویی با هفته نامه صدا در پاسخ به این سوال که آخرین گزارش ها که چندین روزنامه آمریکایی هم روی آن مانور دادند حکایت از ان دارد که طرفین در مذاکرات هسته ای روی عدد شش هزار و ۵۰۰ سانتریفیوژ با یکدیگر به توافق رسیده اند، شما این موضوع را تایید می کنید؟ افزود: این توافق مجموعه ای از قطعات است و تا این قطعات کنار هم چیده نشود هیچ تصویر واقعی وجود ندارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل هم در توافق ژنو گفته شد تا زمانی که روی همه چیز توافق نشود روی هیچ چیز توافق نشده است.

وزیر امورخارجه گفت: بحث غنی سازی مجموعه ای از اقدامات مختلف است که در مقاطع گوناگون شکل می گیرد؛ هیچ یک از قطعات این مجموعه نمی تواند تعیین کننده شکل کلی مجموعه باشد لذا تا شکل کلی ترسیم نشود و توافقی صورت نگیرد که هنوز شکل نگرفته، شما نمی توانید راجع به هیچ یک از جزییاتش سخن بگویید یا در خصوص آن قسمت جزئی اظهارنظر کنید.

ظریف همچنین در بخش دیگری از این گفت و گو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قرار است توافق نهایی به صورت یک معاهده بین المللی ثبت شود که در آینده طرف غربی نتواند وعده های خود را زیرپا بگذارد؟ اظهارداشت: برداشتن تحریم های شورای امنیت پیچیدگی ندارد و تنها به اراده سیاسی وابسته است.

وی ادامه داد: پیچیدگی حقوقی هم وجود ندارد، پیچیدگی حقوقی در تحریم های گذشته هم توسط دولت های غربی ایجاد شده است یعنی مثلا در مورد تحریم های عراق، آمریکایی ها تصمیمی را گرفتند که حقوقی نبود اما براساس آن عمل کردند.

رییس دستگاه دیپلماسی گفت: این توافقی است که در یک قطعنامه فصل هفتمی منشورملل متحد مورد تایید قرار می گیرد و در نتیجه به یک توافق بین المللی و الزام آور برای همه دولت ها تبدیل می شود.

ظریف در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه قرار است تا آخر مارس حتما مذاکرات به نتیجه برسد؟ یعنی توافق کامل حاصل می شود یا شکست مذاکرات؟ افزود: خیر، چنین چیزی نیست. گفت و گوها ادامه دارد و تا زمانی که برسر همه جزئیات توافق نشده احتمال شکست مذاکرات وجود دارد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که احتمال موفقیت و امضای توافق جامعه چند درصد است؟ تصریح کرد: من احتمال موفقیت را بیش از احتمال شکست می دانم.

رییس تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با بیان اینکه احتمال توافق بیش از ۵۰ درصد است، گفت: احساس می کنم هردو طرف اعتقاد دارند موفقیت و رسیدن به توافق مفیدتر از شکست مذاکرات است؛ نرسیدن تفاهم، پایان دنیا نیست اما هر دو طرف زمان و حیثیت سیاسی خود را برای موفقیت این گفت و گوها هزینه کرده اند.

ظریف درباره آخرین دوره مذاکرات ژنو با حضور صالحی و مونیتز نیز افزود: در این دور پیشرفت هایی حاصل شده و این پیشرفت هم از سوی دو طرف انجام شده است. در دو طرف تصمیمات مثبتی در حوزه فنی گرفته شد.

۱۳۹۳/۱۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...