نسخه چاپی

اردوغان: قرار نیست ریاست‌جمهوری را با خود به گور ببرم!

رئیس‌جمهوری تركیه بار دیگر گفت كه كشورش باید از دموكراسی پارلمانی به سیستم ریاست‌جمهوری تغییر یابد تا توسعه شتاب بگیرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در استان غازی آنتپ گفت: قرار نیست من ریاست‌جمهوری را با خود به گور ببرم. من آن را برای ترکیه می‌خواهم. کفن جیب ندارد بنابراین من نمی‌توانم سیستم ریاست‌جمهوری را با خود به آن دنیا ببرم.

اردوغان اولین رئیس‌جمهور منتخب ترکیه است و مرتباً وعده داده است که اختیاراتی بیش از سایر روسای جمهور ترکیه داشته باشد و همین امر انتقاد مخالفان را برانگیخته و آنها اردوغان را متهم می‌کنند که برخلاف قانون اساسی به دنبال ایجاد سیستم ریاست‌جمهوری دو فاکتور است.

وی بار دیگر در جریان سخنرانی خود سنت رهبران پیشین ترکیه را شکست و از ایجاد سیستم ریاست‌جمهوری به جای پارلمانی سخن گفت.

اردوغان تاکید کرد: اگر اپوزیسیون به خاطر سخنان من احساس ناراحتی می‌کند، پس ما در مسیر درستی حرکت می‌کنیم. ساکنان غازی آنتپ در انتخابات پارلمانی هفتم ژوئن به حزب حاکم عدالت و توسعه رای دهند. اگر آنها در 400 حوزه رای‌گیری پیروز شوند، پس از آن مساله سیستم ریاست‌جمهوری بدون هیچ مشکلی و به صورت صلح‌آمیز حل می‌شود. مدل کنونی دولت مناسب ترکیه نیست و یک سیستم جدید لازم است تا روند تصمیم‌گیری تسریع شود و توسعه شتاب بگیرد.

وی افزود: زمانی که من درباره قانون اساسی جدید و یا سیستم ریاست‌جمهوری صحبت می‌کنم، رویای ترکیه بزرگ (2023 تا 2071) را در سر می‌پرورانم.

۱۳۹۳/۱۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...