نسخه چاپی

هراس شدید خاندان حاكم سعودی از توافق هسته‌ای ایران

یك فعال سعودی با پیش بینی اینكه قدرت‌های بزرگ با ایران به توافق هسته‌ای رسیده‌اند و تمدید مذاكرات تنها برای رفع نگرانی‌های عربستان است، گفت: خاندان حاكم سعودی به شدت از نتایج توافق با ایران در صحنه منطقه‌ای هراس دارند.

به گزارش نما، «احمد العنزی»، فعال و عضو جنبش الاحرار عربستان در گفت‌وگو با فارس در ریاض، با اشاره به اینکه خاندان حاکم در کشورش از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ هراس دارند، گفت: ریاض نگران پیامدهای سیاسی توافق هسته‌ای ایران در عرصه منطقه‌ای است.

وی افزود: هنگامی که جان کری، وزیر خارجه آمریکا با قاطعیت می‌گوید که اگر توافق هسته‌ای با ایران امضا نشود، ایران در برنامه هسته‌ای خود جلو می‌رود و دیگر اینکه موفقیت مذاکرات، مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را ثابت می‌کند، این یعنی توافق با ایران در دوره‌های پیشین مذاکرات حاصل شده و تنها به درخواست آمریکا این مذاکرات تمدید شده تا «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی فرصتی برای بهره‌برداری انتخاباتی از آن نداشته باشد، ضمن اینکه نگرانی‌های عربستان به بهانه اینکه از قبل از توافق هسته‌ای ایران مطلع نبوده است، رفع شود.

این فعال سعودی افزود: سفر جان کری، وزیر خارجه آمریکا به ریاض نیز در همین راستا بود تا در ملاقات با شاه سعودی و وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری آنها را مطمئن کند که توافق هسته‌ای ایران و آمریکا به نفع آنهاست.

العنزی با اشاره به پراکندگی مواضع کشورهای عربی خلیج فارس در قبال توافق هسته ایران، گفت: این یک حقیقت شناخته شده است که برخی کشورهای حوزه خلیج فارس به منظور مصون ماندن از حداقل حملات رسانه ای عربستان و مراعات عرف حمایت شاهزادگان حوزه خلیج فارس از شاه سعودی با موضع این کشور همراه شده‌اند.

فعال سعودی گفت: برای مثال امارات تقریبا از لحاظ رسانه ای به طور کامل پشتیبان عربستان است در حالی که در خفا موضع مخالفی دارد، یکی از روزنامه‌های لبنانی اخیرا فاش کرد که یک مقام امنیتی بلندپایه امارات به یک مسئول امنیتی عربی که اخیرا به ابوظبی رفته بود گفت که وی تقریبا هر روز با رهبری سوریه در تماس است و ابوظبی حقیقت ورود ایران و حزب الله به نبرد ضد داعش و تروریسم را درک می‌کند و این علاوه بر موضع محترمانه امارات در قبال ایران است.

وزیر خارجه آمریکا در دیدار پنجشنبه گذشته خود با مقامات عربستان به آنها اطمینان داده است که در مذاکرات با ایران منافع ریاض را نیز در نظر دارد.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا در دیدار با مقامات عربستانی گفته است واشنگتن به دنبال یک «معامله بزرگ» با ایران نیست، به گفته «سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان، کری در ریاض اطمینان داده که واشنگتن در کنار مذاکرات هسته‌ای با ایران، مواضع و اقدامات منطقه ای این کشور را نادیده نمی‌گیرد.

بر این اساس وزیر خارجه آمریکا که به عربستان سفر کرده در دیدار با وزرای خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس، گزارشی از روند مذاکرات هسته‌ای ایران را به همتایان عرب خود ارائه داده است.

۱۳۹۳/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...