نسخه چاپی

جزئیات 3 پرونده بزرگ قاچاق طلا

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق كالا، ارز به جزئیات ۳ پرونده بزرگ قاچاق طلا اشاره كرد و گفت: محموله‌های ۲۵۵ كیلوگرم طلای قاچاق كه در حال ورود یا خروج از مرزهای كشور بوده است در ۳ استان هرمزگان، بوشهر و آذربایجان غربی كشف شد.

به گزارش نما به نقل از فارس: حبیب‌الله حبیبی ظهر امروز در نشست خبری به این نکته اشاره کرد که قاچاق پدیده‌ای اجتماعی،‌ فرهنگی و سلامت محور است که نباید فقط به آن نگاه اقتصادی داشت، مضاف بر آنکه این پدیده در مسائل امنیتی وسایل خاص خودش را هم دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید با کمک رسانه‌های رشته پدیده قاچاق را در بین مردم نهادینه کنیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه قبح این مسئله آن طور که باید در بین جامعه جا نیفتاده درحالی که در تقابل با سبک زندگی ایرانی اسلامی و کل خروجی‌اش کسب مال حرام است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا با ذکر مثال در این زمینه که قبح قاچاق به حدی ریخته شده است که برخی آن را به عنوان شغل می‌پندارند، تصریح کرد: از بچه‌های یکی از استان‌های مرزی پرسیدند که می‌خواهید در آینده شوید، پاسخ 70 درصد آنها قاچاق سوخت بود.

حبیبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه جاع مبارزه با قاچاق کالا، ارز گفت:‌ اقدامات ما به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که توآمانی و پیشگیرانه و مقابله است به این معنی که هم در حوزه عرضه و هم در حوزه تقاضا با قاچاق کالا و ارز برخورد خواهیم کرد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا، ارز همچنین تصریح کرد: اگر تقاضا را به گونه‌ای سامان‌بخشی کنیم که خارج از حوزه قاچاق باشد، عرضه محصولات قاچاق متناسب آن کاهش خواهد یافت که در مرحله اول بنا داریم، تا ابتدا رشد قاچاق را که طی سال‌های قبل از نظر وزنی، حجمی و ریالی را رشد داشته را متوقف کنیم و در مراحل بعد مسیر را به گونه‌ای تعریف کنیم که قاچاق امری قابل کنترل باشد.

وی ادامه داد: قاچاق در برخی حوزه‌ها قابل کنترل و مهارشدنی نیست، به عنوان مثال معافیت‌هایی که در حوزه مناطق مرزی تعریف کرده‌ایم به گونه‌ای شده که دست برخی را باز می‌کند، مثلا ته لنجی تبدیل به لنج شده است، در صورتی که این قانون برای افراد بومی منطقه برای کالاهای خاص و با وزن مشخص است، نه آنکه همه کالاها را بار لنج کنند و از آن به عنوان ته لنجی نام ببرند.

حبیبی در بخش دیگری از سخنان خود به این نکته هم اشاره کرد که در سال 93 نسبت به سال 92 با کاهش حجم قاچاق مواجه بوده‌ایم.

وی در مورد آخرین وضعیت برخورد با پرونده‌های قاچاق طلا در کشور، گفت: پرونده‌هایی در مورد قاچاق ارز و طلا در دست اقدام است که نتیجه 3 پرونده نهایی شده است.

حبیبی در مورد جزئیات هر یک از این پرونده‌ها گفت:‌محموله طلا که در حال خروج از کشور در آب‌های خلیج فارس در استان هرمزگان بود به وزن 214 کیلوگرم کشف شد که شامل 1911 قطعه سکه تمام بهار آزادی، 50 نیم سکه طلا، 149 ربع سکه جمعا به ارزش 323 میلیارد ریال توسط سربازان گمنام امام زمان کشف شد.

وی ادامه داد: جالب اینجاست که این محموله طلا در پوشش بار سیب‌زمینی در حال انتقال به امارات بود که متخلفان بازداشت و 647 میلیارد ریال جزای نقدی برای آنها در نظر گرفته شد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا، ارز گفت: از کشف 24 کیلوگرم طلا که از طریق شگرد چمدانی از امارات به ایران در حال انتقال بود، خبر داد و افزود: ماموران فرودگاه بوشهر موضوع را شناسایی و کشف کردند که طلای وارد 17 میلیارد ریال ارزش‌گذاری شد و متهم علاوه بر حبس 34 میلیارد ریال جزای نقدی شد.

به گفته حبیبی همچنین 19 کیلوگرم طلا در قالب یک کپسول CNG در مرز آذربایجان غربی وارد کشور شده بود، کشف شد و قاچاقچیان 27 ظرف پر از طلا را در این کپسول جاسازی کرده و درون خودروی سمند جاسازی کرده بودند که توسط نیروهای مستقر در منطقه دستگیر شدند.

وی افزود: ارزش این محموله 29 میلیارد ریال برآورد شد که متهمان به دوبرابر این رقم جزای نقدی متهم شدند

۱۳۹۳/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...