نسخه چاپی

رضا كیانیان: برج‌ها تهران را زشت كرده‌اند

كیانیان گفت: ساخت و سازها آسمان آبی را نابود كرده و جلوی وزش باد را گرفته است، این در حالیست كه در تمام دنیا برج ها در مكان های خاصی از شهر ساخته می شوند و ساختمان های قدیمی حفط می شود، همین موضوع بخشی از زیبایی شهر است.

به گزارش نما به نقل از پول‌نیوز - رضا کیانیان معتقد است برج ها در تهران مانع از تحقق آسمان آبی اند، در حالی که اقداماتی قابل توجهی برای زیباسازی تهران شده است که مصداق آن نیز زیبایی بزرگراه های تهران است که با شهرهای زیبای دنیا رقابت می کند.

این هنرمند با بیان اینکه بزرگراه های تهران از بزگراه های لس آنجلس به مراتب زیباتر است، تصریح کرد: سازمان زیباسازی علاوه بر زیبا ساختن وظیفه دیگری به نام مبارزه با زشتی را نیز دارد که امروزه شهر ما به واسطه ساخت و سازها هویت خود را از دست داده و ته مانده تهران قدرت نفس کشیدن ندارد.

وی افزود: این سازمان باید تلاش کند از طرق مختلف از جمله لوایحی که مصوب می شود جلوی این ساخت و سازهای مسموم را بگیرد.

این هنرمند با اشاره به شعار «آسمان آبی، زمین پاک» گفت: ساخت و سازها آسمان آبی را نابود کرده و جلوی وزش باد را گرفته است، این در حالیست که در تمام دنیا برج ها در مکان های خاصی از شهر ساخته می شوند و ساختمان های قدیمی حفط می شود، همین موضوع بخشی از زیبایی شهر است.

وی تصریح کرد: این برج ها تهران را زشت کرده است در حالی که زیباسازی سعی در زیباسازی شهر از روش های مختلف دارد.

کیانیان در ادامه به ذکر خاطره ای از زمان های دور و ارائه طرحی برای ساخت آمفی تئاترها در بوستان های شهر تهران کرد که بدون جواب مانده و هم اکنون این طرح بدون ذکر نامی از صاحب طرح در برخی بوستان ها اجرا شده است.

تشکیل دانشکده هنر شهری از واجبات است

رییس انجمن مجسمه سازی ایران نیز در این مراسم گفت: جنبه های تخصصی و اکادمیک باید سازمان زیبا سازی را به جریانی مقتدر و تخصصی تبدیل می کند که این امر با وجود چهره های دانشگاهی میسر است.

دکتر حمید شانس، استاد دانشگاه و مجسمه ساز افزود: اگر هر بخشی از شهرداری زمینه ای از فعالیت شهروندی را مدیریت میکند سازمان زیباسازی مدیریت مکان ها و نشانه های عواطف اجتماعی را به عهده دارد که این خود وظیفه ای بس خطیر است.

وی فعالیت مجسمه سازان را در سالهای اخیر چشمگیر دانست و افزود: در سال 84 در تهران فقط 130 مجسمه در سطح شهر تهران نصب شد ولی این رقم اکنون به غیر از کارهای مناسبتی و موقت به 1400 مجسمه تغییر یافته است که این ارزش نهادن از سوی سازمان به مجسمه و مجسمه ساز قابل تقدیر است.

به گفته شانس هم اکنون از بیش از 300 مجسمه ساز در سطح شهر اثر نصب شده است که این رونقی کم نظیر در عرصه مجسمه سازی است.

وی از برگزاری سمپوزیوم بین المللی تهران به عنوان کاری بسیار موفق با مدیریت و کاردانی شایسته یاد کرد و اظهار داشت: برگزاری بینال شهری نیز اقدامی شایسته در حوزه مجسمه سازی بود که در آن بیش از 1200 اثر جمع آوری شد که 200 اثر آن انتخاب و به نمایش در آمد.

حمید شانس ایجاد دانشکده هنر شهری، برگزاری نشست ها و کارگاه های تخصصی که علاقمندان این رشته را برای امر زیبا سازی شهری تربیت کند از اقدامات موثر برای آینده و تسهیل در روند کارها دانست.

این استاد دانشگاه پیشنهاد داد: برای استفاده بهینه از این هنر می توان طرح جامعی از مجسمه سازی شهر تهران تهیه و ضوابطی برای مجسمه های شهری تدوین کرد.

سابقه 50 ساله زیباسازی در تهران

در این مراسم، عناصر تکمیل همایون، پژوهشگر و تاریخ نگار نیز با اشاره به پیشینه پژوهش و تحقیق در شهرداری تهران که به 50 سال پیش بر می گردد، گفت: زمان شهردار وقت- ذوالفقاری زنجانی – گروهی تشکیل شد و نتایج تحقیقات آن گروه در قالب سمیناری در دانشگاه تهران برگزار شد، با این حال توجهی به بافت های تاریخی وجود نداشت.

تکمیل همایون با اشاره به شکل گیری سازمان زیباسازی گفت: این نقطه ای که هم اکنون هستیم دستاورد مثبتی است که باید قدردان بود.

تکمیل همایون با بیان اینکه امروز دوره مبارزه با زشت کاری های شهری به پایان رسیده است، خاطرنشان کرد: شهروندان باید خود برای حفظ و حراست شهر انجام وظیفه کنند.

در این مراسم سید جواد شوشتری مدیرعامل سابق سازمان زیباسازی شهر تهران، صلاحی معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری تهران، عباس جدیدی عضو شورای اسلامی شهر تهران و هنرمندانی همانند عبدالجبار کاکایی، ابراهیم حقیقی، اسکندر مختاری، جلیل رسولی و عبدالجبار کاکایی نیز حضور داشتند.

۱۳۹۳/۱۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...