نسخه چاپی

آغاز گفتگوهای 6 كشور برای لغو تحریم‌ ایران

خبرها حكایت از آن دارد كه گروه1+5 در حال گفت وگو بر سر طرح قطعنامه ای هستند كه تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران را لغو می كند و این امر به نوبه خود گمانه زنی در محافل سیاسی و رسانه ای را در افزایش احتمال توافق هسته ای را بشدت تقویت كرده است.

به گزارش نما، بسیاری از رسانه ها، تحلیل گران و مقامات کشورهای غربی معتقدند که شمارش معکوس آغاز شده است و طرفین مذاکره با حل برخی مسایل و مشکلات، به دستیابی به توافق جامع خوش بین هستند و می گویند که احتمال رسیدن به توافق٬ امروز بسیار بیش تر از سه یا پنج ماه پیش است.

رسانه ها می گویند، همه چیز حکایت از آن دارد که مواضع طرفین مذاکره که به تعبیری یکی از پیچیده ترین مذاکرات بین المللی در سال های اخیر محسوب می شود، به یکدیگر نزدیک شده است و اینک نگاه ها به نتیجه مذاکرات در هفته های آتی دوخته شده است.

خوش بینی به توافق، نه تنها در محافل رسمی، بلکه در محافل عمومی و در بین مردم عادی نیز گسترش یافته و برخی مسأله را تا حدود زیادی تمام شده دانسته و به شرایط پس از توافق می اندیشند و مذاکرات کشورهای 1+5 در باره لغو تحریم ها را در همین راستا می دانند.

در عین حال، مقامات تهران و واشنگتن در این زمینه محتاطانه برخورد کرده و تلاش می کنند با سخنان دیپلمایتک و اندکی همراه با ابهام سطح توقعات، انتظارات و فضای سیاسی داخلی را آرام نگه دارند تا درصورت هر گونه اتفاق غیرمترقبه توان کنترل شرایط را داشته باشند.

اما این یک روی سکه است؛ روی دیگر سکه حکایت از آن دارد که برخی نیروها و جناح افراطی ضد ایران در داخل آمریکا و خارج از مرزهای این کشور تمام تلاش خود را بکار بستند تا این توافق به سرانجام نرسد و از این میان می توان به تحرکات رژیم صهیونیستی و نامه جمهوری خواهان به ایران برای تحت فشار قرار دادن باراک اوباما مهم ترین حرکت مخالفان توافق نام برد.

نتانیاهو در ماه جاری با رایزنی با مهم ترین لابی صهونیستی در آمریکا و نیروهای تندرو کنگره تلاش گسترده ای را آغاز کرد و با سخنرانی در کنگره آمریکا به عنوان مهم ترین یا شاید آخرین تیر درترکش، در صدد جلوگیری از هرگونه توافق با تهران برآمد.

اما سخنرانی و رقص دیپلماتیک نتانیاهو در کنگره به رغم همه ی مخالفت های کاخ سفید راه به جایی نبرد و دستاورد فضاحت باری را برای وی به ارمغان آورد و خشم مقامات کاخ سفید و کشورهای طرف های مذاکره را برانگیخت.

در واکنش به این سخنرانی، رییس جمهوری آمریکا که گفته به صورت مستقیم از تلویزیون آن را دنبال نکرده، بلکه متن ان را خوانده است، سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی را «انحرافی» خواند و بشدت از مواضع او انتقاد کرد.

اختلاف و تنش میان اوباما و بنیامین نتانیاهو در جریان کارزار انتخاباتی آمریکا در سال 2012 علنی شد و در سپتامبر آن سال، اوباما در مصاحبه ای در برنامه 60 دقیقه از شبکه سی بی اس در پاسخ به این سؤال که آیا در مورد تصمیم گیری برای استفاده از زور در برابر ایران از طرف نتانیاهو زیر فشار است؟، گفت: وقتی بحث منافع ملی و امنیتی در بین است، من تنها فشاری که احساس می کنم این است که چه تصمیمی برای مردم آمریکا بهتر است؛ من هر نوع صدای مزاحم دیگری را نشنیده می گیرم.

این اظهارات اوباما انعکاس واقعیت های عمیقی است که در سال های اخیر در سطح جهان و خاورمیانه رخ داده و باعث شده است بخشی از دستگاه حکومتی آمریکا، عمدتاً از جناح دموکرات، به این نتیجه برسد که دیگر نمی توان از اسرائیل حمایت بدون قید و شرط کرد.

توافق هسته ای چون شمشیر داموکلس بر سر نتایناهو قرار دارد و برخی تحلیل گران معتقدند که نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیروزی خود در انتخابات آتی کنست را در گرو جنجال افرینی و ممانعت از توافق هسته ای می داند.

در راستای همین اختلافات و تنش، باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در واکنش به سخنرانی جنجالی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره علیه توافق احتمالی اتمی با ایران، گفت که این سخنرانی هیچ حرف تازه ای نداشت و بنیامین نتانیاهو هیچ راه جایگزین عملی ارائه نکرد.

او گفت: در مورد موضوع اصلی، یعنی چگونگی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی که این کشور را خطرناکتر می کند، نخست وزیر اسرائیل هیچ راه حل جایگزین عملی پیشنهاد نکرد.

اوباما گفت که هنوز توافقی با ایران به دست نیامده، اما اگر موفق شویم، آنوقت در واقع این بهترین توافق ممکن برای جلوگیری از دست یافتن ایران به بمب اتمی خواهد بود.

فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم سه شنبه گذشته در سخنانی در ژنو که به نظر می رسید خطاب به بنیامین نتانیاهو باشد گفت: هراس افکنی در این مرحله کمکی نمی کند و افزود که ما در حال نزدیک شدن به یک توافق هستیم.

او گفت: من می خواهم درخواست کنم، از همه بازیگران رسمی بخواهم که به جای به خطر انداختن تلاش های دیپلماتیک که بسیار مشکل بوده، نقشی تسهیل کننده ایفا کنند.

پس از سخنرانی نتانیاهو، نوبت به سناتورهای افراطی جمهوری خواه رسید تا با یک سناریوی مشترک و سیاست همپوشانی با رژیم صهیونیستی، تلاشی را برای جلوگیری از دستیابی به توافق هسته ای را آغاز کنند. در همین راستا بود که 47 سناتور آمریکا نامه ای به مقامات ایرانی نوشتند که بیش و پیش از آنکه تهدید برای تهران باشد، موجب تحقیر کاخ سفید شد تا آنجا که برخی تحلیل گران، این نامه را یک اشتباه استراتژیک و علیه منافع ملی آمریکا توصیف کردند.

رییس جمهوری آمریکا در واکنش به این مسإله، نمایندگان جمهوری خواه را به تبانی با تندروهای افراطی برای جلوگیری از توافق بر سر برنامۀ اتمی این کشور متهم کرد و در ادامه گفت که تا این لحظه، توافقی با ایران بر سر برنامۀ اتمی این کشور امضا نشده است؛ اما در صورتی که چنین توافقی امضا بشود از آن در مقابل مردم آمریکا دفاع خواهیم کرد.

همچنین هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه سابق و نامزد احتمالی ریاست جمهوری آمریکا تلاش سناتورهای جمهوریخواه برای مختل کردن مذاکرات هسته ای با ایران را محکوم کرد و گفت: این سناتورها چه سعی داشته اند برای نفع ایرانیان یا ضرر رهبری جمهوری اسلامی دردیپلماسی بین الملل کار کنند این دو پاسخ، امضا کنندگان نامه را بی اعتبار می سازد.

جان ارنست سخنگوی کاخ سفید، نامه سناتورهای جمهوری خواه آمریکا به رهبران ایران را اقدامی حزبی و چوب گذاشتن لای چرخ مذاکرات هسته ای توصیف کرد و گفت که نامه 47 سناتور آمریکایی به رهبران ایران در راستای نقشی نیست که پدران بنیانگذار آمریکا برای قوه قانون گذاری در نظر گرفته بودند.

روزنامه ال پاییس در مقاله ای نوشت که نامه 47 سناتور جمهوری خواه آمریکایی به ایران یک پیروزی برای این کشور آسیایی قلمداد می شود زیرا در صورت شکست مذاکرات ، این ناکامی را به آمریکا نسبت خواهند داد.

ال پاییس در این مقاله ادامه داد: این سناتورها در حالی که تقریباً دو هفته به پایان مهلت برای دسیتابی به یک توافق باقی مانده، به طور بی شرمانه ای از اختیارات خود برای ارسال یک نامه سرگشاده استفاده کردند تا که 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا را در مذاکراتش در مورد برنامه هسته ای ایران بی اعتبار کنند.

همچنین رهبر انقلاب نامه اخیر سناتورهای آمریکایی را حاوی نشانه های متعدد فروپاشی اخلاق سیاسی در نظام آمریکا برشمردند و گفتند: همه کشورهای جهان طبق مقررات پذیرفته شده بین المللی، پس از تغییر دولتهایشان نیز به تعهدات خود پایبندند اما سناتورهای آمریکایی رسماً اعلام می کنند اگر این دولت برود، تعهدات او کأن لم یکن تلقی می شود، آیا این نهایت فروپاشی اخلاق سیاسی و متلاشی شدن درونی نظام آمریکا نیست؟

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: مقامات جمهوری اسلامی کار خود را بلدند و می دانند اگر هم به توافقی برسیم چگونه عمل کنیم که دولت آمریکا بعدها نتواند زیر آن بزند.

رهبر معظم انقلاب در زمینه مدیریت چالش های آشکار و پنهان با زیاده خواهان جهانی از جمله مسأله هسته ای افزودند: تیم هسته ای که رئیس جمهوری محترم انتخاب کرده انصافاً خوب، امین، مورد قبول و دلسوزند و در حال کار و تلاشند اما با وجود این برادرانِ خوب، من نگرانم، چون طرف مقابل حیله گر و اهل خدعه و نیرنگ است و از پشت خنجر می زند.

۱۳۹۳/۱۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...