نسخه چاپی

اوباما: توافق لوزان اهداف اصلی ما را برآورده می‌كند

رئیس‌جمهور آمریكا ضمن دفاع از تفاهم هسته‌ای لوزان سوئیس تصریح كرد كه این توافق موجب برآورده شدن اهداف اصلی واشنگتن می‌شود.

به گزارش نما، رئیس‌جمهور آمریکا ضمن دفاع از تفاهم هسته‌ای لوزان سوئیس تصریح کرد که این توافق موجب برآورده شدن اهداف اصلی واشنگتن می‌شود.

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه در نطق هفتگی خود به دفاع از تفاهمی پرداخت که پنج‌شنبه شب در شهر لوزان سوئیس میان ایران و گروه موسوم به 1+5 به دست آمد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اوباما یک روز بعد از درخواست از نمایندگان ارشد کنگره برای حمایت از این تفاهم هسته‌ای در کنفرانس خبری خود اطمینان داد که توافق حاصل شده، به ایران اجازه ساخت تسلیحات هسته‌ای را نمی‌دهد.

وی درباره این تفاهم هسته‌ای گفت: این یک توافق خوب است، توافقی که اهداف اصلی ما را برآورده می‌کند و شامل محدودیت‌های شدید بر برنامه هسته‌ای ایران می‌شود و تمامی مسیرهایی را مسدود می‌کند که ایران می‌تواند برای ساخت یک سلاح هسته‌ای در پیش گیرد.

اوباما ادامه داد: این توافق، پلوتونیوم لازم برای ساخت بمب را از ایران مضایقه می‌کند و مسیر ایران برای ساخت بمب از طریق اورانیوم غنی‌شده را مسدود می‌کند.

کاخ سفید اعلام کرد که اوباما تا بعدازظهر روز جمعه (دیروز) درخواست خود از «جان بینر» رئیس اکثریت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا، «نانسی پلوسی» رهبر اقلیت دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا، «میچ مک کونل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان سنا و «هری رید» رهبر اقلیت دموکرات‌های سنا برای حمایت از تفاهم هسته‌ای با ایران را تکمیل کرد.

اوباما در نطق هفتگی خود مدعی شد که این توافق برای سالهای زیادی، ایران را متعهد به بازرسی‌ها و شفاف‌سازی‌ هسته‌ای می‌کند.

وی ادامه داد: این یک توافق طولانی مدت است و محدودیت‌های شدیدی برای بیش از یک دهه بر برنامه هسته‌ای ایران قرار خواهد گرفت و اقدامات بی‌سابقه شفاف‌سازی برای مدت ۲۰ سال یا بیشتر درباره برنامه هسته‌ای ایران صورت خواهد گرفت.

اوباما با اشاره به اینکه مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران تا ماه ژوئن ادامه دارد، گفت: موفقیت تضمینی نیست اما امروز ما یک فرصت تاریخی برای جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای در ایران داریم و فرصت داریم که این کار را از طریق صلح‌آمیز صورت دهیم و جامعه بین‌الملل با قاطعیت پشت ما هستند.

۱۳۹۴/۱/۱۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...