نسخه چاپی

گاردین: توافق با ایران اثر مثبتی بر خاورمیانه خواهد داشت

روزنامه گاردین با اشاره به تفاهم لوزان نوشت این تفاهم برای جنگ‌طلبان آمریكایی و نتانیاهو كه سال‌ها از جنگ علیه ایران حرف زده‌اند، خوشایند نیست.

به گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه انگلیسی گاردین با اشاره به تفاهم لوزان در یادداشتی نوشت، این تفاهم به عنوان دستاوردی مورد حمایت افراد زیادی بوده، اما جنگ‌طلبان آمریکایی از آن رضایت ندارند.

گاردین ادامه می‌دهد بر اساس این تفاهم قرار شد محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال شود و این مساله مورد حمایت و خوشحالی افراد بسیاری بوده است چراکه به موجب آن، جنگ دیگری از سوی آمریکا در خاورمیانه روی نخواهد داد.

در این یادداشت آمده است،‌ اما همین امر که تفاهم لوزان جلوی جنگ دیگری را خواهد گرفت، اعضای جنگ طلب کنگره آمریکا را ناراحت کرده است. گاردین ادامه داده است، اعضای کلیدی محافظه‌کار و نومحافظه‌کاران کنگره، هم‌چنین نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که عطش آن‌ها برای خون‌ریزی همواره به تعهدشان به صلح پیشی گرفته است، فورا این تفاهم را محکوم کردند.

گاردین یادآور شده است، نخست وزیر اسراییل هم باز سخنان خود را تکرار کرده و گفته است این تفاهم خطری عمیق برای منطقه و جهان و تهدیدی برای بقای اسراییل خواهد بود. این یادداشت به سخنان نتانیاهو درباره تفاهم لوزان اشاره کرده است که مدعی شده بود در سال‌های پیش رو این تفاهم محدودیت‌ها را از برنامه هسته‌ای ایران برداشته و این قابلیت را برای ایارن فراهم می‌کند تا غنی‌سازی در سطح بیشتری داشته تا شمار زیادی بمب‌های هسته‌ای ار تنها در چند ماه تولید کند.

نویسنده گاردین افزود: «وقتی نتانیاهو برای بیش از 23 سال است که مدام تکرار می‌کند که ایران در آستانه دستیابی به بمب هسته‌ای، سخت بتوان حرف‌های اغراق‌آمیز او را باور کرد. حتی سرویس‌های اطلاعاتی او هم با وی موافق نیستند.»

در این یادداشت آمده است، کلیه 16 سازمان امنیتی آمریکایی هم سال 2003 به این نتیجه رسیدند که ایران برنامه‌ای برای سلاح هسته‌ای ندارد و بعد از آن‌که در سال 2007 سندی از «برآورد اطلاعات ملی آمریکا» در رسانه‌ها فاش شد و در سال 2010 و 2012 نیز اسناد دیگری از این دست افشا شد، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مطمئن شدند ایران برنامه فعال بمب هسته‌ای ندارد. گاردین ادامه داده است «لس‌آنجلس تایمز» نیز در مقاله‌ای در سال 2012 نوشت، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به این مساله باور ندارند که ایران به دنبال ساخت بمب اتمی است.

گاردین همچنین با اشاره به انتقادات نومحافظه‌کارانی چون «جان بولتون» نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل از وی تحت عنوان «دیوانه جنگ» یاد کرده، نوشته است کسانی مانند دیک چنی و دانلد رامسفلد امروز در حالی از مذاکره با ایران انتقاد می‌کنند که خود کسانی هستند که در سال 1976 جرارد فورد رئیس‌جمهور وقت را متقاعد کردند به ایران مواد هسته‌ای بفروشد.

در انتها گاردین نوشته است، هنوز راه زیادی تا امضای توافق نهایی وجود دارد اما شرایط از آن‌چه انتظار می‌رفت بهتر بود و به نظر می‌رسد دولت اوباما نهایتا اقدامی کرد که می‌تواند تاثیر مثبتی در خاورمیانه داشته باشد.

۱۳۹۴/۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...