نسخه چاپی

ازسرگیری تردد كشتی‌های ایران در اروپا

داجمر عدم تردد كشتی‌ها به بنادر كشور‌های اروپایی كه سهم قابل توجهی در تجارت ما دارند را از موضوعاتی دانست كه بعد از تحریم برطرف می‌شود و حجم تجارت رونق می‌گیرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، مدیر عامل شرکت کشتیرانی ایران ضمن بیان اینکه وضعیت حمل‌ونقل دریایی و تجارت از طریق دریا به جزئیات توافق هسته ای بستگی دارد، گفت: نهایی شدن توافق هسته ای ایران، راه را برای ازسرگیری تردد کشتی های این شرکت در آبهای اروپا باز می‌کند.

محمدحسین داجمر اظهار کرد: لغو تحریم‌ها به خصوص برای بازار کالاهای سرمایه‌ای و پروژه‌های بزرگ زیربنایی که با رکود مواجه شده بود تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود: اگر برداشتن محدودیت و توافقات مورد نظر شامل آمریکا نیز شود با توجه به پتانسیل بالای این کشور برای کالاهای فله‌ای و غلات، طبیعی است حجم بسیار زیادی از تجارت ما با این کشور در زمینه کالاهای اساسی خواهد بود.

داجمر عدم تردد کشتی‌ها به بنادر کشور‌های اروپایی که سهم قابل توجهی در تجارت ما دارند را از موضوعاتی دانست که بعد از تحریم برطرف می‌شود و حجم تجارت رونق می‌گیرد.

مذاکرات با کشتیرانی اروپایی برای ورود به بنادر ایران
وی ادامه داد: مذاکرات با شرکت‌های کشتیرانی اروپایی برای ورود به بنادر ایران پس از لغو تحریم‌ها آغاز می‌شود.

مدیر عامل شرکت کشتیرانی با بیان اینکه کشور آلمان همیشه اولین شریک تجاری ما محسوب شده است که با توجه به شرایط تحریم در سال‌های اخیر کشورهایی مثل چین، هند یا امارات جایگزین آن شده است، گفت: طبیعی است اگر همه تحریم‌ها رفع شوند محدودیت برای کشتیرانی ایران برداشته می‌شود و طبیعتا کشتی‌های خارجی نیز می‌توانند در آب‌های کشور ما تردد کنند.

وی در عین حال تاکید کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که در بنادر کانادا و استرالیا و دیگر بنادر وجود دارد طبیعی است حمل‌ونقل بسیاری کالاها با مشکلات اساسی مواجه شده است که البته پیش‌بینی وضعیت حمل‌ونقل دریایی و تجارت از طریق دریا به جزئیات توافق هسته ای بستگی دارد.

کشتی‌های ایرانی با شماره مخصوص خود در فهرست تحریم‌ها قرار داشتند
داجمر با بیان اینکه دستیابی به این توافق نقطه عطفی در تاریخ پرونده هسته‌ای ایران به شمار می‌رود در پاسخ به این سوال که آیا در دوران تحریم امکان تردد کشتی‌ها به بنادر کشورهای تحریمی با پرچم همان کشورها آزاد است؟ گفت: کشتی‌های ایرانی با شماره مخصوص خود در فهرست تحریم‌ها قرار داشتند و حتی اگر پرچم کشتی‌های ایرانی نیز تغییر می‌یافت به دلیل اینکه شماره کشتی‌ها در فهرست تحریم قرار داشت نمی‌ توانستند در بنادر کشورهای مربوطه تردد کنند.

وی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: همیشه و حتی در زمان جنگ تحمیلی ۹۰ درصد تجارت خارجی ما و صادرات و واردات از طریق حمل‌ونقل دریایی صورت می‌گیرد و طبیعی است با آزاد شدن پول‌های بلوکه‌ شده ایران و به دنبال آن آزاد شدن صادرات نفت و خروج بانک مرکزی از تحریم، بسیاری از مشکلات تجار حل می‌شود و بازرگانان می‌توانند از هر کشوری که قیمت رقابتی‌تر و کالاهای مناسبی دارند خرید کنند.

داجمر در عین حال یادآور شد: با لغو تحریم‌ها، تحول جدی در حمل و نقل دریایی و تجارت بین الملل اتفاق می‌افتد چون یکی از خطوط مهم تجارت خارجی ما خط اروپا بود که غیر فعال شده است.

۱۳۹۴/۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...