نسخه چاپی

افزایش 10 تا 12 درصدی تعرفه خدمات آزمایشگاهی

رئیس انجمن علمی دكترای علوم آزمایشگاهی گفت: ضریب K را امسال نسبت به سال گذشته كه ۲۰ هزار تومان بود كاهش داده‌اند، بنابراین پیش‌بینی می‌شود تعرفه خدمات آزمایشگاهی در سال جدید فقط ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش یابد.

به گزارش نما به نقل از قدس آنلاین، بهزاد پوپک دبیر کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی در نشست خبری به مناسبت برگزاری هشتمین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی ایران در رابطه با وضعیت تعرفه‌های جدید درمانی در حوزه آزمایشگاهی گفت: تغییر نرخ ارز در سنوات گذشته یکی از این تغییرات بود که با تحریم همراه شد و قیمت تمام‌شده تجهیزات و کیت‌ها به طور قابل پیش‌بینی و غیرقابل پیش‌بینی افزایش یافت.

وی ادامه داد: تعرفه‌ها برای سال گذشته در حوزه آزمایشگاه‌ها درصدی افزایش یافت، اما قرار شد در کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات، تعرفه‌های جدید برای این گروه درمانی و تشخیصی دیده شود، اما همزمان با ابلاغ این کتاب نامه‌ای منتشر شد که خدمات آزمایشگاهی و رادیولوژی از این خدمات مستثنی شدند.

پوپک افزود: استدلال آنها این بود که افزایش تعرفه آنها در ابتدای سال انجام شده و میزان K برای خدمات آزمایشگاهی 20 هزار تومان تعیین شد.

رئیس انجمن ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی گفت: در تعیین ارزش نسبی خدمات متأسفانه انجمن‌های صنفی و علمی آزمایشگاهی دخالتی نداشتند و در جایی هم که اثرگذار بودند نتوانستند کار کارشناسی را به ثمر برسانند، در نتیجه انتقاد جامعه آزمایشگاهی در حال حاضر این است که چرا در چرخه تعیین ارزشگذاری نسبی خدمات قرار نگرفته‌ایم.

وی تصریح کرد: با این وجود، در اول فروردین امسال وعده داده شد که تعرفه‌های آزمایشگاهی نیز در این کتاب دیده شوند، اما در روزهای ابتدایی سال متوجه شدیم تغییری در ضریب K اتفاق می‌افتد و به همان میزان 20 هزار تومان سال گذشته کاهش خواهد یافت.

رئیس انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی ادامه داد: در نتیجه، به نظر می‌رسد تعرفه خدمات آزمایشگاهی فقط 10 تا 12 درصد در سال جدید افزایش خواهد داشت.

پوپک گفت: ما قسم خورده‌ایم که خدمات مطلوب و باکیفیت ارائه دهیم و آن را در قالب استانداردها و ممیزی‌ها نشان داده‌ایم و همیشه به تعرفه‌ها پایبند بوده‌ایم، اما با توجه به رشد تورم و افزایش قیمت کیت‌ها که سالانه حدود 10 تا 30 درصد افزایش می‌یابد، خدمات آزمایشگاهی متأثر از سایر صنوف است.

وی افزود: دلمان می‌خواهد خدمتگزار باشیم، اما خواهشی که داریم این است که اگر خدمتی تعریف می‌شود باید قیمت تمام شده آن و تعرفه‌اش واقعی باشد، در غیر این صورت عوارضی دارد که منجر به کاهش رشد در این حوزه می‌شود و اگر انقباضی رفتار کنیم، ممکن است برخی خدمات از استاندارد ها دور شود.

دبیر کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی در رابطه با تأثیر اجرای طرح تحول سلامت در این حوزه گفت: طرح خوبی بوده، چرا که ارائه خدمات در بخش دولتی گسترش یافته و جلوی ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان گرفته شده و هزینه مردم هم کاهش یافته است، اما در رابطه با تجهیزات آزمایشگاه و کیت‌ها تا به امروز، ارزان شدن را به دلیل اجرایی شدن این طرح ندیده‌ایم.

پوپک ادامه داد: هدف انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی و تجهیزات پزشکی این است که بهترین کیفیت با ارزانترین قیمت عرضه شود و کسی منکر آن نیست، اما باید بستر آن هم فراهم شود، بنابراین کاهش قیمت را در حوزه تجهیزات و کیت‌های آزمایشگاهی به آن شدت نداشته‌ایم.

وی افزود: امیدواریم با سیاست‌های تعاملی وزارت بهداشت با این حوزه، کاهش قیمت‌ها مدیریت شود و قیمت تمام‌شده در بخش دولتی و خصوصی مقرون به صرفه شود.

پوپک در رابطه با رتبه‌بندی آزمایشگاه‌ها گفت: تعریفی برای رتبه‌بندی آزمایشگاه‌ها در کشور وجود ندارد. از 6 سال پیش ممیزی کردن آزمایشگاه‌ها شروع شد تا لوح کیفیت بگیرند و تمدید پروانه آنها منوط به موفقیت در این رتبه‌بندی‌ها بود اما فشارهای مالی دریافت لوح کیفیت را به حاشیه برد و به تازگی چند آزمایشگاه در این مسیر مجدد قرار گرفته‌اند.

وی افزود: 1500 آزمایشگاه در سراسر کشور تحت کنترل و نظارت قرار دارند و نتایج نشان می‌دهد نسبت به سال‌های گذشته کیفیت‌شان بهتر شده و برخی ارجاعات که از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ انجام می‌شود، به دلیل گران بودن و پیچیده بودن برخی آزمایشات است که مقرون به صرفه نیست.

۱۳۹۴/۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...