نسخه چاپی

ایران این بار به نشست ژنو می‌رود؟

سخنگوی سازمان ملل متحد طرح فرستاده این سازمان به سوریه را برای برگزاری دور جدیدی از مذاكرات صلح در این كشور تایید كرد؛ یك منبع دیگر نیز گفت در این طرح، از ایران نیز برای شركت در مذاكرات ژنو دعوت می‌شود.

به گزارش نما به نقل از راه دانا، سخنگوی سازمان ملل متحد طرح فرستاده این سازمان به سوریه را برای برگزاری دور جدیدی از مذاکرات صلح در این کشور تایید کرد؛ یک منبع دیگر نیز گفت در این طرح، از ایران نیز برای شرکت در مذاکرات ژنو دعوت می‌شود.

به نقل از «رویترز»، سازمان ملل، دیروز اعلام کرد «استیفان دی‌مستورا» فرستاده این سازمان به سوریه قصد دارد با گروه‌های سوری و کشورهای ذی‌ربط درخصوص برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای صلح رایزنی کند.

«استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد گفت: «دی‌مستورا سلسله رایزنی‌های فراگیر و جداگانه‌ای با طرف‌های درگیر در سوریه و طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی صورت خواهد داد تا موضع آنها را در این خصوص بسنجد.»

از سوی دیگر، «احمد فوزی» سخنگوی سازمان ملل متحد در ژنو عنوان کرد دی‌مستورا «به شدت درگیر» رایزنی‌ها برای اجرای این مذاکرات است که به بیانیه ژنو صادره در ماه ژوئن 2012 استناد خواهد کرد.

قدرت‌های بزرگ تابستان 2012 بیانیه‌ای را در ژنو تدوین کردند و تشکیل دولت انتقالی را خواستار شدند اما به صورت آشکار به سرنوشت «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه اشاره نکردند.

گفت‌وگوهای صلح در سوریه که سازمان ملل متحد بر آن نظارت داشت، به بن‌بست رسید. طبق گزارش رویترز که دوشنبه منتشر شد، استفان دی‌مستورا رایزنی‌ها جدید را خواستار شده است. دی‌مستورا این پیشنهاد را پس از آن مطرح کرد که «بان کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل متحد در سخنانی ضرورت احیای روند سیاسی در سوریه را خواستار شد.

سخنگوی سازمان ملل در ادامه گفت: «تاکنون برای گفت‌وگوهایی که در ژنو برگزار خواهد شد، دعوت به‌عمل نیامده است.»

در این میان، یک منبع وابسته به سازمان ملل در ژنو خاطرنشان کرد ایران نیز جز مدعوین به این نشست‌ خواهد بود ولی یک دیپلمات ارشد غربی در نیویورک که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد به رغم تمایل آشکار سازمان ملل برای حضور ایرانی‌ها، موضوع مشارکت تهران همچنان معلق مانده است.

دیپلمات‌های غربی در نیویورک اعلام کرد خوش‌بین شدن به تلاش‌های جدید برای مذاکرات صلح در سوریه، دشوار است.

در دوره‌های قبلی مذاکرات صلح در سوریه موضوع مشارکت ایران محل اختلاف طرف‌ها واقع شده بود. با اینکه بسیاری از کشورها تأکید می‌کنند ایران به عنوان متحد کلیدی دولت اسد، بخشی جدایی‌ناپذیر از هر توافق سیاسی در سوریه است.

در ژانویه 2014، بان کی‌مون از ایران برای حضور در مذاکرات صلح در سوریه که در سوئیس برگزار می‌شد، دعوت بعمل آورد ولی در پی مخالفت برخی کشورها، این دعوت به این دلیل که تهران از بیانیه ژنو حمایت نمی‌کند، پس گرفته شد.

استفان دوجاریک نیز درخصوص احتمال مشارکت ایران در این گفت‌وگوها گفت: «ضروری است این رایزنی‌ها همه طرف‌های تاثیرگذار در درگیری‌های جاری را شامل شود.»

۱۳۹۴/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...