نسخه چاپی

اوباما: می‌توانیم با زور برنامه هسته‌ای ایران را متوقف كنیم

به گزارش نما به نقل از وطن امروز، دور جدید مذاکرات هسته‌ای برای مکتوب کردن توافق لوزان آغاز شد اما همزمان با آغاز مذاکرات، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا ایران را تهدید کرد و گفت کشورش می‌تواند با اعمال زور، برنامه هسته‌ای ایران را تحت فشار قرار دهد. او همچنین تلویحا به در اختیار گرفتن سامانه دفاع موشکی اس -۳۰۰ توسط ایران نیز اشاره کرد و گفت اگر لازم باشد آنها می‌توانند با وجود این سامانه‌ها، به ایران نفوذ کنند!

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی ابراز امیدواری کرد چارچوب هسته‌ای با ایران که آمریکا پیش از این با آن موافقت کرده است، در نهایت منجر به دستیابی به توافقی شود که جامعه بین‌المللی بتواند آن را تایید و به آن اعتماد کند.‎ به گزارش تسنیم، البته رئیس‌جمهور آمریکا ابراز اطمینان کرده است در صورت بروز هرگونه تنشی، آمریکا قادر خواهد بود از زور برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند. اوباما تاکید کرد: بودجه دفاعی ما چیزی کمتر از ۶۰۰ میلیارد دلار است. بودجه دفاعی ایران کمی بیشتر از ۱۷ میلیارد دلار است. حتی اگر ایرانی‌ها برخی سامانه‌های دفاع هوایی در اختیار داشته باشند، اگر مجبور شویم قادر به نفوذ به آنها خواهیم بود.‎ اوباما در ادامه افزود: به‌رغم درگیری‌ها و تنش‌های اخیر، وضعیت جهان بهتر از گذشته است. امروز نسبت به ۳۰ یا ۴۰ سال قبل، جنگ و خشونت کمتری در جهان وجود دارد. شرایط بهتر شده است. ما تنها باید شرکای قوی‌تری داشته باشیم.


آمریکایی‌ها: کنگره بر توافق نظارت کند
اما پس از عقب‌نشینی باراک اوباما در مقابل سنا و پذیرش طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای ایالات متحده با ایران، کاهش میزان نفوذ و قدرت اوباما در نظام تصمیم‌گیری آمریکا تاحدود زیادی آشکار شد البته این ماجرا یعنی افت قدرت اوباما در هیات حاکمه آمریکا زمانی ملموس شد که ۴۷ سناتور آمریکایی به مقامات مسؤول در ایران نامه نوشتند و رسما اعلام کردند اوباما در صحنه تصمیم‌گیری برای موضوع هسته‌ای ایران، تصمیم‌گیرنده نیست.


جدیدترین نظرسنجی‌ها در آمریکا هم نشان می‌دهد، افکار عمومی تاحدود زیادی متمایل به جمهوریخواهان است.
نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد ۴۶ درصد آمریکایی‌ها با توافق دولت اوباما و دیگر کشورها با ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران موافق هستند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، نظرسنجی دانشگاه سافولک و روزنامه یواس‌ای تودی به روش مصاحبه حضوری با ۱۰۰۰ بزرگسال آمریکایی در تاریخ ۱۹ تا ۲۴ فروردین اجرا و نتایج آن ۲۶ فروردین منتشر شده است.


در این نظرسنجی از پاسخگویان پرسیده شده است: «اخیرا دولت اوباما در همکاری با کشورهای دیگر به توافقی با ایران دست یافته است که برنامه هسته‌ای این کشور را محدود می‌کند، آیا با این توافق موافقید یا مخالف؟» نتایج نشان می‌دهد ۴۶ درصد با این توافق موافق و ۳۷ درصد با آن مخالف هستند و ۱۷ درصد نیز گزینه «‌نمی‌دانم» ‌را انتخاب کرده‌اند. در بخش دیگری از این نظرسنجی از پاسخگویان پرسیده شده است: «آیا معتقدید کنگره آمریکا باید در تصمیم‌گیری درباره توافق با ایران نقش داشته باشد یا خیر؟» ‌۷۲ درصد معتقدند کنگره باید در تصمیم‌گیری درباره توافق با ایران نقش داشته و ۱۹ درصد معتقدند کنگره نباید نقشی داشته باشد. ۹ درصد نیز گزینه «‌نمی‌دانم» ‌را در پاسخ به این سوال انتخاب کرده‌اند.
در بخش دیگری از این نظرسنجی از پاسخگویان پرسیده شده است: «به کدام یک از کانال‌های خبری بیشتر اعتماد دارید؟»
نتایج نشان می‌دهد ۷/۲۷ درصد به فاکس‌نیوز، ۳/۱۴ درصد به سی‌ان‌ان، ۹/۸ درصد به سی‌بی‌اس، ۲/۸ درصد به ان‌بی‌سی، ۷ درصد به ای‌بی‌سی، ۴/۶ درصد به ام‌اس‌ان‌بی‌سی و ۷/۱ درصد به سی‌اسپن اعتماد دارند. ۸/۲۵ درصد نیز گزینه «نمی‌دانم» را در پاسخ به این سوال انتخاب کرده‌اند.

۱۳۹۴/۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...