نسخه چاپی

كوهنوردان ایرانی به كمك زلزله زدگان نپال شتافتند

كنسول افتخاری ایران در نپال با بیان اینكه سه كوهنورد ایرانی حاضر در نپال سالم هستند، گفت كه هم اكنون آنان در حال امداد رسانی در یكی از كمپ های اورست هستند.

به گزارش نما، «نارش شرسا» روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا در دهلی نو گفت: خوشبختانه آسیبی در اثر وقوع زلزله روز شنبه گذشته و همچنین پس لرزه های پس از آن، به کوهنوردان ایرانی وارد نشده است.

در اثر وقوع بهمن ناشی از زمین لرزه 7.9 ریشتری در کوه اورست، 22 نفر کشته، 50 نفر زخمی و 217 نفر مفقود شدند.

کوه اورست با نام نپالی «ساگارماتا» به معنی سر آسمان و نام تبتی «کومولانگما» بلندترین کوه کره زمین است. ارتفاع قله آن از سطح دریا معادل هشت هزار و ۸۴۸ متر است.

این کوه در رشته کوه های هیمالیا در مرز منطقه «ساگارماتا» نپال و تبت در کشور چین قرار گرفته است.

قله اورست توجه بسیاری از کوهنوردان در همه رده ها را جلب کرده است. از کوهنوردان حرفه ای و مجرب تا کوهنوردان مبتدی که مایل به پرداخت مبالغ قابل توجهی هستند تا توسط کوهنوردان حرفه ای راهنمایی شوند و صعودی کامل و موفقیت آمیز را تجربه کنند.

کوهنوردان منبع کسب درآمد توریستی قابل توجهی برای کشور نپال هستند. دولت این کشور همه کوهنوردان را ملزم به پرداخت مبلغ زیادی برای دریافت جواز صعود می کند که این مبلغ چیزی در حدود ۲۵ هزار دلار آمریکا به ازای هر نفر است.

رسانه ها و مراکز مختلف، بزرگی این زمین لرزه را از 7،5 تا 8،1 ریشتر برآورد کرده اند.

کنسول افتخاری ایران در نپال با بیان اینکه تاکنون با تلاش های صورت گرفته تنها حدود نیمی از افرادی که در زیر آوار مدفون شده اند نجات یافته اند، افزود: در صورتی که به سرعت اقدام به امداد رسانی نشود، تعداد تلفات این زمین لرزه افزایش می یابد.

وی کمبود تجهیزات امدادی را از مهمترین مشکلات امدادگران عنوان کرد و اظهار داشت: کمبود وسایل برش باعث شده است که عملیات آواربرداری با کندی صورت گیرد.

شرسا، کمبود دارو، وسایل پزشکی، چادر، مواد غذایی و آب آشامیدنی را از نیازهای ضروری مردم نپال عنوان کرد و بر تامین این نیازها تاکید کرد.

وی افزود: با وجود گذشت چند روز از وقوع زمین لرزه همچنان برق، تلفن و شبکه آب رسانی کاتماندو پایتخت نپال قطع است.

کنسول افتخاری ایران گفت که بیمارستان ها مملو از مجروحان زمین لرزه است و جایی برای پذیرش افراد جدید حتی در راهروها ی مراکز درمانی وجود ندارد.

بر اساس گزارش های رسمی، زمین لرزه روز شنبه نپال تاکنون بیش از سه هزار و 400 کشته و بیش از شش هزار مجروح به جای گذاشته است.

این زمین لرزه پس از زمین لرزه سال 1934 با هشت هزار و 500 کشته بزرگترین زمین لرزه در 80 سال گذشته بوده است.

۱۳۹۴/۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...