نسخه چاپی

نخبگان، ژن هایشان را هم با خودشان می برند

عضو بورد ژنتیك وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: خروج یك نخبه و استعداد برتر از كشور شاید به تنهایی اهمیت چندانی نداشته باشد ولی با خروج چنین افرادی، ژن های آنان كه سرمایه با ارزشی برای هر جامعه به شمار می آید از دسترس خارج می شود.

به گزارش نما، علیرضا بیگلری روز یکشنبه در مراسم معارفه و اهدای حکم اعضای شورای علمی بنیاد نخبگان استان زنجان افزود: بر اساس آمارهای جهانی سه درصد از هر جامعه در ردیف افراد با هوش بالا قرار می گیرند.

وی یادآورشد: فرار مغزها و استعداد ها، خسارت جبران ناپذیری برای کشور به دنبال دارد.

بیگلری با بیان اینکه نخبگان سرمایه هایی هستند که در مورد پاسداشت آنان هیچ شکی نباید کرد، ادامه داد: متاسفانه سطح ایستایی و پایایی نخبگان و استعدادهای برتر در کشور خوب نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان یکی از راه های ممانعت از خروج استعدادهای برتر و نخبگان از کشور را توسعه تحصیلات تکمیلی در کشور برشمرد و مراکز رشد و پارک های علم و فناوری را محیطی برای بها دادن به ایده ها و خلاقیت های این افراد عنوان کرد.

بیگلری با بیان اینکه 'نخبه یابی در ایران خوب اما نخبه داری در آن نامناسب است'، بر لزوم برقراری تناسب میان این دو بخش تاکید کرد.

وی اظهار کرد: برای آنکه بتوان از سه درصد افراد باهوش بالای جامعه به درستی استفاده کرد، باید ساختاری تشکیل داد که اعضای آن از جنس همین افراد باشند و بتوانند با درک مشترکی که از همدیگر دارند، برای برنامه ریزی و اقدامات اجرایی کشور تصمیم گیری و ایده دهی کنند.

علیرضا بیگلری که در این جلسه به عنوان رییس دانشگاه علوم پزشکی یکی از اعضای حقوقی شورای بنیاد نخبگان استان زنجان معرفی شد، دکتری پزشکی عمومی خود را از دانشگاه علوم پزشکی بوعلی همدان، تخصص ژنتیک خود را از دانشگاه منچستر انگلستان، دکتری تخصص بالینی ژنتیک پزشکی از انگلستان و فوق دکتری ژن درمانی خود را از دانشگاه UCLA آمریکا دریافت کرده است.

وی پیش از تکیه زدن بر کرسی ریاست دانشگاه علوم پزشکی زنجان، به مدت هشت سال معاون پژوهشی این دانشگاه بود و هم اکنون عضو بورد ژنتیک وزارت بهداشت نیز محسوب می شود.

۱۳۹۴/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...