نسخه چاپی

ایران به حمایت از حزب الله لبنان پایان دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا در اظهاراتی مدعی شد ایران برای اینكه نقشی مثبت و سازنده در تحولات سوریه داشته باشد، باید به حمایت از دولت سوریه و حزب الله پایان دهد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، «جف راتکه» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری در این وزارتخانه گفت ایران باید دست از حمایت از دولت «بشار اسد» و حزب الله بردارد تا نقشی مثبت و سازنده در تحولات سوریه داشته باشد.

راتکه درباره گزارش‌های اخیر در خصوص جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه گفت: ما از این گزارش‌ها اطلاع داریم و درباره آن نیز ابراز نظر کرده‌ایم. در زمان درگیری‌ها در غزه، آمریکا دیدگاه خود را به روشنی ابراز کرده است. قرار است مقامات نظامی اسرائیل در این خصوص تحقیق کنند.

وی اعلام کرد: جان کری با همتایان خود از شورای همکاری خلیج (فارس) دیدار می‌کند و نشست آتی از دیدگاه آمریکا فرصتی مهم برای افزایش شراکت ما با این کشور‌ها در ارتباط با همکاری‌های امنیتی به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: در این نشست ما درباره رویکردی مشترک برای حل و فصل مساله یمن، عراق، لیبی و سوریه صحبت می‌کنیم و نیز فرصتی داریم تا بر تعهد خود برای شراکتمان با کشورهای حاشیه خلیج (فارس) تاکید کنیم و همچنین نگرانی‌های مشترک را درباره رفتارهای ایران در منطقه و تعهد مشترک برای برداشتن گام‌های مورد نیاز به منظور افزایش ثبات در خلیج (فارس) و کاستن از تنش‌ها مطرح کنیم.

راتکه درباره تضمین‌هایی که آمریکا پیش از توافق با ایران به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس می‌دهد، گفت: ما در تماس نزدیک با کشورهای حاشیه خلیج (فارس) هستیم تا درباره مذاکرات ایران، اهمیت جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح‌های هسته‌ای و مزایای آن برای همه منطقه صحبت کنیم.

راتکه در بخشی دیگر از سخنان خود مدعی شد: «گزارش‌هایی از دستاورد‌ها از برخی گروه‌های مخالف منتشر شده است و ما نیز نگران نقشی هستیم که جبهه النصره در بسیاری از درگیری‌ها در شمال سوریه بازی کرده است. همانطور که پیش‌تر نیز گفته‌ایم، اوضاع در سوریه نتیجه عملکرد دولت اسد است.»

وی همچنین مدعی شد: «من درباره تحولات در صحنه نبرد اطلاع ندارم ولی دولت اسد یا حزب الله نقشی کاملا منفی دارند.»

راتکه افزود: آمریکا نیز در رایزنی‌هایی که سازمان ملل آن را هدایت می‌کند، شرکت خواهد کرد. می‌دانیم که ایران برای حضور در این مذاکرات دعوت شده است.

راتکه در ادامه مدعی شد: «اگر ایران می‌خواهد نقشی مثبت در پایان دادن به درگیری‌های سوریه بازی کند، راهش مشخص است؛ باید بلافاصله حمایتش را از اسد و فعالیت‌های حزب الله در سوریه متوقف و از اصول توافقنامه ژنو حمایت کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره سوال خبرنگاری درباره کشتی توقیف شده در ایران گفت: هنوز چیز تازه‌ای در این خصوص روی نداده است و اوضاع همانطوری هست که پیش‌تر بود. ایرانی‌ها این کشتی را به آب‌های این کشور منتقل کرده‌اند و هنوز تحول جدیدی برای گزارش کردن روی نداده است.

۱۳۹۴/۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...