نسخه چاپی

اختلافات در كنگره در زمینه توافق هسته‌ای ایران بالا گرفت

در حالیكه جمهوری‌خواهان تلاش می‌كنند از هر رویه‌ای برای جلوگیری از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ استفاده كنند، نمایندگان دموكرات مجلس نمایندگان آمریكا با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور آمریكا از روند دیپلماتیك مذاكرات حمایت كردند.

به گزارش نما به نقل از فارس، 150 نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه هفته گذشته نامه‌ای را به «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا نوشتند و وی را ترغیب کردند که تمامی مسیرهای دیپلماتیک به سوی یک توافق هسته‌ای با ایران را قبل از دنبال کردن گزینه‌های سخت‌تر همچون تحریم‌ها علیه این کشور را به اتمام برساند.

پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا ضمن اشاره به این مطلب نوشت که این اقدام نمایندگان دموکرات نمایانگر این مطلب است که دموکرات‌ها آمادگی دارند که هرگونه تلاش جمهوری‌خواهان برای جلوگیری از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) را بلوکه کنند.

با اینحال، در حالیکه رهبران دموکرات نمایندگان آمریکا از جمله «نانسی پلوسی» از ایالت «کالیفرنیا»، «جیم کلیبرن» از ایالت «کارولینای جنوبی»، «خاویر بسرا» از ایالت کالیفرنیا، نامه 7 ماه مه را تأیید کردند، نمایندگان جمهوری‌خواهی چون «استنی هویر» و «جو کراولی» از آن حمایت نکردند.

طبق این گزارش، نامه دموکرات‌ها در واقع یک تیر اخطار به جمهوری‌خواهان بود مبنی بر اینکه تعداد دموکرات‌ها به اندازه‌ای هست که بتوانند در صورتیکه جمهوری‌خواهان بخواهند از لایحه نظارت کنگره بر هرگونه توافق هسته‌ای با ایران برای مانع‌تراشی در مسیر مذاکرات استفاده کنند، حق وتو اوباما را حفظ کنند.

برخی از گروههای لیبرال که از رویکرد دیپلماتیک دولت آمریکا در مذاکرات هسته‌ای حمایت می‌کنند، به انتقاد از آن دسته از نمایندگان دموکراتی پرداختند که از جمهوری خواهان جنگ‌طلب حمایت می‌کنند.

هویر و کراولی می‌گویند که از راه‌حل دیپلماتیک حمایت می‌کنند اما تصمیم آنها برای صرفنظر از حمایت از نامه نمایانگر سیاست‌های عذاب‌آوری است که نمایندگان کنگره با آن روبرو هستند زیرا آنها با مخالفت رهبران رژیم صهیونیستی با توافق هسته‌ای ایران دست به گریبان هستند.

هویر روز جمعه هفته گذشته بدون پاسخ به این سوال که به چه دلیل از نامه دموکرات‌ها حمایت نکرده است، حمایت خود از مذاکرات صلح‌آمیز با ایران را اعلام کرد.

وی در ایمیلی گفت: همانطور که در گذشته گفتم، یک توافق دیپلماتیک که از طریق مذاکره حاصل آید، در واقع نتیجه دلخواه است و کنگره نقش مهمی در بازبینی هر توافقی دارد.

کراولی نیز یک بیانیه مشابه منتشر کرد و گفت: این مذاکرات دیپلماتیک کنونی که در جریان است باید فرصتی برای موفقیت در جلوگیری ایران از دستیابی به یک سلاح هسته‌ای داشته باشد و من تمایل دارم که با دقت توافق نهایی را مورد بازبینی قرار دهم.

نامه 7 ماه مه دموکرات‌ها به رهبری «ژان شاکوفسکی»، «لوید داگت» و «دیوید پرایس» از دولت آمریکا درخواست می‌کند تا به مسیر خود در مذاکرات ادامه دهد و تمامی مسیرها برای نگارش یک توافق دیپلماتیک هسته‌ای با ایران را طی کند.

نمایندگان دموکرات کنگره نوشتند: اگر آمریکا مذاکرات را ترک کند یا اینکه موجب شکست مذاکرات شود، نه تنها نمی‌تواند از ایران با تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کرند بلکه وقوع چنین مسئله‌ای را محتمل تر می‌کند.

این نامه می‌افزاید: ما می‌بایست به تیم مذاکره‌کننده خود فضا و زمان لازم را بدهیم تا به پیشرفت‌هایی که در چارچوب سیاسی(تفاهم لوزان) حاصل آمد، تکیه کند و آن را به یک توافق طولانی مدت و قابل راستی‌آزمایی تبدیل کنند.

جمهوری‌خواهان به تفاهم لوزان نگاه متفاوتی دارند و هشدار دادند که شرایطی که تا بحال در این تفاهم هسته‌ای قرار داده شده است به اندازه کافی برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای کافی نیست.

لایحه سنا به پشتوانه «باب کورکر» سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنا و «بن کاردین» به نمایندگان کنگره اجازه می‌دهد تا درباره هرگونه توافق هسته‌ای ایران و 1+5 نظر بدهند.

«جان بینر» رئیس اکثریت جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا ضمن حمایت از این لایحه که روز پنج‌شنبه هفته گذشته در سنا به تصویب درآمد، گفت که این یک گام ضروری برای مسوول دانستن کاخ سفید در مقابل رأی دهندگان است.

وی روز پنج‌شنبه گفت: هدف ما متوقف کردن یک توافق بد که راه را برای تسلیحاتی شدن ایران هموار می‌کند، می‌باشد.

۱۳۹۴/۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...