نسخه چاپی

بازدید هیات دیده‌بان حقوق بشر از صعده

بان كی مون در سخنانی نگرانی خود را نسبت به نابسامان بودن اوضاع انسانی در یمن اظهار داشت این در حالی است كه هیاتی از دیده‌بان حقوق بشر از استان صعده كه به دلیل حملات ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان بسیار خسارت دیده است، بازدید كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، خالد بحاح، نخست‌وزیر مستعفی یمن و معاون عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن تماس تلفنی‌ای را با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل برقرار ساخت.

در جریان این تماس تلفنی اوضاع و تحولات یمن و آتش‌بس انسانی و همچنین اقدامات برای مقدمه‌چینی برای کنفرانس ریاض در ۱۷ مه جاری و همچنین تلاش‌های بین‌المللی برای حمایت از سرگیری روند سیاسی در یمن مورد بررسی قرار گرفت.

دبیرکل سازمان ملل در این تماس نگرانی خود را نسبت به نابسامان بودن اوضاع انسانی در یمن ابراز و اظهار امیدواری کرد که خشونت‌ها در این کشور متوقف شده و امنیت و ثبات به تمام مناطق یمن بازگردد.

بازدید هیاتی از دیده‌بان حقوق بشر از صعده

هیاتی از دیده‌بان حقوق بشر از استان صعده و تعدادی از مناطق و بیمارستان‌ها بازدید و با تعدادی از افرادی که به دلیل تجاوزات ائتلاف عربی زخمی شدند، گفت‌وگو کرد.

در همین حال یک منبع یمنی در مصاحبه با خبرگزاری یمنی سبأ گفت که این هیات از مناطقی در صعده بازدید کرد که مورد بمباران ائتلاف سعودی قرار گرفته بود و مواردی از مجروحان مستندسازی شد که احتمالا می‌رود این افراد با بمب‌های ممنوعه آسیب‌دیده باشند.

پیشتر دیده‌بان حقوق بشر در سوم مه گذشته اعلام کرد که شواهد معتبری مبنی بر اینکه ائتلاف سعودی از بمب‌های خوشه‌ای ممنوعه استفاده کرده باشد در اختیار دارد.

این سازمان تاکید کرد که بمب‌های خوشه‌ای خطری بلندمدت علیه جان غیرنظامیان به وجود می‌آورند و براساس توافقی که ۱۱۶ کشور در سال ۲۰۰۸ آن را پذیرفته‌اند، ممنوع است.

ائتلاف سعودی: جسد احتمالی خلبان مراکشی در یمن وجود ندارد

از سوی دیگر شبکه العربیه گزارش داد که تا به این لحظه جسد خلبان مراکشی که هفته گذشته جنگنده اف۱۶ او در یمن مفقود شد، پیدا نشده است.

همزمان احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف طوفان قاطع عنوان داشت که موضع رسمی ائتلاف این است که همچنان این خلبان مراکشی مفقود شده است.

وی افزود: ائتلاف تلاش خود را برای دستیابی به اطلاعاتی در مورد این خلبان می‌کند. تاکنون جسدی وجود نداشته است و در صورت دستیابی به اطلاعات جدیدی با دولت مراکش تماس برقرار خواهد شد.

رسیدن کمک‌های بین‌المللی به یمن

در همین حال منابع در مصاحبه با اسکای نیوز گفتند که یک کشتی اماراتی که حامل کمک‌های امدادرسانی برای مردم یمن بود، وارد عدن شد.

منابع عنوان داشتند که این کمک‌ها از کشور امارات ارائه شده و این کشتی در منطقه البریقه که تحت تصرف نیروهای حامی عبد ربه منصور هادی است، لنگر انداخته است.

همچنین دومین هواپیما از شش هواپیمای بارگیری از سوی کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل در صنعاء فرود آمد. روز جمعه نیز نخستین هواپیمای امدادرسانی کمیساریای آوارگان وارد یمن شد.

از سوی دیگر علی‌رغم آتش‌بس موقت در یمن نیروهای حامی عبد ربه منصور هادی با نیروهای جنبش انصارالله در شهرهای جنوب یمن به ویژه در تعز درگیر شدند.

در همین حال عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی اعلام کرد که ائتلاف عربی به آتش‌بس در یمن پایبند است.

وی افزود: پنج روز تعیین شده برای آتش‌بس هنوز پایان نیافته است و ما به ارزیابی اوضاع از نزدیک ادامه می‌دهیم و تصمیمات مناسب را اتخاذ خواهیم کرد.

سخنگوی کابینه یمن: کمک‌های انسانی رسیده به یمن بسیار ناچیز است

در همین حال سخنگوی کابینه یمن در مصاحبه با خبرگزاری سبأ گفت که کمک‌های امدادرسانی، داروها و مواد غذایی که به یمن رسیده است، ناچیز است و نیازها را برآورده نمی‌کند.

وی افزود: ائتلاف متجاوز عربستان تلاش می‌کند تا ارسال این کمک‌ها را کُند کند و با بهانه‌های واهی زمان را از بین ببرد و این ائتلاف با اقدامات خود بر زندگی مردم و وخیم شدن رنج‌های تمامی مردم یمن دست داشته است.

القاعده ۳۶ نظامی را در جنوب شرق یمن به اسارت گرفت

تروریست‌های القاعده ۳۶ نظامی را در المکلا، بزرگترین شهر استان حضرموت در جنوب شرق یمن که این نیروهای تروریستی از آوریل آن را اشغال کرده‌اند، به اسارت گرفتند.

یک مسوول یمنی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه عنوان داشت که نیروهای القاعده این نظامیان را زمانی که وارد اسکله المکلا شدند به اسارت گرفتند و این ۳۶ تن نظامی بودند اما یونیفورم غیرنظامی به تن داشتند.

این منبع افزود که نیروهای القاعده این احتمال را دادند که این نظامیان از نیروهای شیعه باشند.

۱۳۹۴/۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...