نسخه چاپی

«پیلاتس» ورزشی برای تقویت سیستم قلبی و عروقی

افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش همه قوای بدن برای آزادسازی فكر و ذهن از افكار منفی، كاهش دردهای مهره‌ای و كمر از فواید ورزش پیلاتس است.

به گزارش نما به نقل از فارس، ورزش همگانی به عنوان یکی از راهکار‌های مفید برای حضور عموم مردم در عرصه‌های ورزشی است.

توسعه ورزش‌های همگانی و دعوت از مردم برای ورزش‌های همگانی مانند پیاده‌روی، کوهپیمایی، دوهای عمومی و ورزش‌های بومی و محلی و پیلاتس از جمله راهکارهای توسعه ورزش‌های پرمخاطب این هیئت ورزشی است.

رشته ورزشی پیلاتس نخستین‌بار توسط «ژوزف پیلاتس» در سال 1920 زمان جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفت.

وی که با ورزش‌های مختلفی آشنایی داشت تمریناتی را برای مداوای سربازان زخمی خود ابداع کرد و با شگفتی نتایج این تمرینات مواجه شد.

«ژوزف پیلاتس» بعد‌ها نخستین مرکز پیلاتس را در نیویورک پایه‌گذاری کرد و این رشته ورزشی در سال 1385 توسط بهاره عطری وارد ایران شد و به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

این رشته ورزشی در سال 1389 نیز با همت پروانه بختیاری وارد استان زنجان شد و زیر نظر هیئت ورزش‌های همگانی فعالیت خود را آغاز کرد.

تمرینات پیلاتس متشکل از حرکات قدرتی، انعطافی و تعادلی است که به صورت ایستاده، نشسته و خوابیده انجام می‌شود و همچنین باید گفت که در انجام این حرکات بیشتر از وزن، خود بدن فرد برای ایجاد مقاومت و بالا بردن قدرت‌بدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نکته نیز حائز اهمیت است که در این رشته ورزشی حرکات ذهن فرد نیز باید هم راستا با انجام حرکت پیش رود، به گونه‌ای که در انجام هر حرکت جسم و ذهن به صورت یک مجموعه واحد عمل کنند.

*تقویت سیستم قلبی و عروقی از فواید ورزش پیلاتس

افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش همه قوای بدن برای آزادسازی فکر و ذهن از افکار منفی، کاهش دردهای مهره‌ای و کمر، ایجاد کشیدگی در ظاهر اندام، صاف شدن شکم، حجیم کردن فضای ریه و افزایش توانایی تنفس، تقویت سیستم قلبی و عروقی، کاهش چربی در بدن و همچنین تناسب اندام از جمله مهم‌ترین فواید این رشته ورزشی است.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان زنجان در رابطه با وضعیت این رشته ورزشی در استان زنجان گفت: خوشبختانه ورزش‌های همگانی در استان زنجان با استقبال خوبی مواجه است و شاهد رشد و توسعه رشته‌های ورزشی زیرمجموعه هیئت همگانی هستیم که پیلاتس یکی از رشته‌های ورزشی پر مخاطب در استان زنجان است.

*80 درصد ورزشکاران رشته پیلاتس را خانم‌ها تشکیل می‌دهند

محمد کریم رحیمی‌زاده با تأکید بر استقبال بی‌نظیر استان زنجان از ورزش پیلاتس به عنوان یکی از رشته‌های ورزشی زیر مجموعه هیئت ورزش‌های همگانی استان زنجان تصریح کرد: 80 درصد ورزشکاران این رشته را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و در حال حاضر پنج مربی فعال در استان زنجان مشغول به آموزش این رشته هستند.

وی از برگزاری سومین دوره تعیین سطح پیلاتس در بخش بانوان خبر داد و گفت: این دوره تعیین سطح در سال 93 و برای 105 نفر از فعالان این رشته ورزشی برگزار شد.

*فعالیت 20 باشگاه پیلاتس در زنجان

رحیمی‌زاده با اشاره به اینکه این رشته ورزشی در هر دو بخش بانوان و آقایان مورد استقبال است، ابراز کرد: استان زنجان به عنوان دومین استان کشور نخستین دوره تعیین سطح پیلاتس برای گروه آقایان را در آذرماه سال 93 برگزار کرد که با حضور 22 نفر از آقایان فعال در این رشته ورزشی مواجه شد.

برگزاری کارگاه آشنایی با پیلاتس برای معلمان آموزش و پرورش استان زنجان از دیگر فعالیت‌های این کمیته در سال گذشته است که با حضور قابل توجهی از معلمان شهرستان‌های استان زنجان برگزار شده است.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان زنجان از اجرای برنامه نمایشی توسط گروه پیلاتس پنج نفره بانوان در جشن بزرگ مادران و دختران در 21 بهمن ماه 93 خبر داد و گفت: برگزاری نخستین دوره مربیگری با حضور 50 نفر، تجهیز نخستین پایگاه تخصصی پیلاتس در استان، ادامه فعالیت در باشگاه‌ها با حضور 20 باشگاه فعال و توسعه فعالیت‌های کلاس‌های آموزشی آقایان و بانوان در باشگاه‌های کشور از جمله اقدامات مهم این کمیته در استان زنجان است.

رحیمی زاده به نخستین گردهمایی سطح‌بندی ورزش پیلاتس در استان زنجان اشاره کرد و گفت: این گردهمایی با حضور 128 نفر از بانوان و آقایان ورزشکار کار خود را آغاز کرد و به صورت تئوری و عملی با حضور مدرسین کشوری در محل‌ آمفی‌تئاتر مجموعه ورزشی انقلاب برگزار شد.

وی در ادامه از برنامه‌ریزی‌های این کمیته و تعیین چشم‌انداز این رشته ورزشی برای سال 94 در استان زنجان خبر داد و اظهار داشت: برگزاری کلاس آماده‌سازی بدنی مربیان با محوریت تغذیه و تمرین، برپایی کارگاه‌های تخصصی تمرین با توپ، کش، چوب و وزنه و اجرای طرح همگانی سازی پیلاتس در استان زنجان از جمله برنامه‌های سال جاری این کمیته در زنجان است.

برگزاری مسابقات استانی، اجرای مسابقات کشوری در رشته پیلاتس، آماده‌سازی تیم زنجانی برای اعزام به مسابقات کشوری، برگزاری دوره‌های تعیین سطح در شهرستان‌ها از دیگر برنامه‌های تدوین شده در تقویم ورزشی این کمیته است.

رحیمی‌زاده از دیگر برنامه‌های این کمیته ورزشی را برگزاری کلاس‌های اختصاصی سالمندان برشمرد و تصریح کرد: برپایی دوره‌های تخصصی برای ورزشکاران حرفه‌ای و همچنین برگزاری دوره‌های تخصصی سلامت عمومی و همچنین دوره مربیگری کشوری برای آقایان از دیگر برنامه‌های قابل اجرای این کمیته ورزشی در استان زنجان است.

*جذب 25 مربی جدید برای کمیته پیلاتس در زنجان

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان زنجان در پایان عنوان کرد: امیدواریم با همت فعالان این حوزه شاهد رشد و توسعه بیش از پیش این رشته ورزشی در استان زنجان باشیم.

در ادامه رئیس کمیته پیلاتس استان زنجان نیز وضعیت کنونی این رشته ورزشی را در زنجان مطلوب ارزیابی کرد و افزود: رشته پیلاتس در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و امیدواریم در سال جاری نیز به اهداف خود برسد.

پروانه بختیاری از جذب 25 مربی جدید برای کمیته ورزشی پیلاتس خبر داد و بیان داشت: در حال حاضر استان زنجان یکی از موفق‌ترین استان‌ها در این رشته ورزشی بوده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در سال جاری برنامه‌های متنوعی را برای شناسایی این رشته ورزشی در استان زنجان تدوین کرده‌ایم و امیدواریم با همت فعالان و ورزشکاران این حوزه شاهد استقبال بیش از پیش پیلاتس در زنجان باشیم.

۱۳۹۴/۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...