نسخه چاپی

رفلاكس معده، سرطان نمی‌آورد

دبیر علمی هفته سلامت گوارش با اشاره به این‌كه بیماری رفلاكس معده خطرناك نیست بلكه آزار دهنده است و باعث سرطان نمی‌شود، گفت: بهترین روش پیشگیری برای رفلاكس، اجرای دستورات غذایی اسلام است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، سیاوش ناصری مقدم، در نشست خبری هفته سلامت گوارش با تشریح مهم‌ترین بیماری‌های گوارشی که امسال براساس نامگذاری انجمن بین‌المللی گوارش "سوزش سر دل" نامگذاری شده است، اظهار داشت: علت رفلاکس به طور دقیق معلوم نیست، اما بیشترین دلایل آن را شرایط نامناسب غذایی، رفتارهای اجتماعی و اضطراب و در نهایت سبک زندگی عنوان می‌کنند.

وی ادامه داد: ۱۰ تا ۲۷ درصد افراد جامعه در طول یک هفته علائم سوزش سر دل و یا رفلاکس را تجربه می‌کنند که دلایل آن نیز مصرف غذاهای فست فود، نوشابه، تند غذا خوردن، اضطراب، دراز کشیدن بعد از غذا خوردن، پوشیدن لباس‌های تنگ و در نهایت عوارض برخی داروها را نیز شامل می‌شود.

ناصری مقدم تصریح کرد: البته رفلاکس می‌تواند نشانه زخم معده و بیماری‌های قلبی نیز باشد اما در مجموع رفلاکس بیماری خطرناکی نیست بلکه آزاردهنده است و به هیچ عنوان باعث ابتلا به سرطان نمی‌شود. البته بیماری روده تحریک‌پذیر (نفق) نیز یکی از بیماری‌هایی به حساب می‌آید که تقریبا افرادی را که به رفلاکس مبتلا هستند، در گیر می‌کند.

دبیر علمی هفته سلامت گوارش با اشاره به اینکه رفلاکس در نوزادان نیز بعد از ۳ تا ۴ سالگی بهبود می‌یابد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیماری روده تحریک‌پذیر (نفق) داروی خاصی را نمی‌توان اشاره کرد اما در بیماری رفلاکس و همچنین نفخ، بهترین درمان اصلاح سبک زندگی و عمل به دستورات غذایی اسلام است. بر این اساس، داروهای رفلاکس نیز باید در درازمدت مصرف شود و زنان باردار نیز می‌توانند بدون هیچ مشکلی از این داروها استفاده کنند. بنابراین، یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها این است که افراد در یک زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای غذا را میل کنند زیرا در این مدت زمان، فرد سیر می‌شود.

ناصری مقدم دربارهسرطان روده نیز عنوان کرد: سرطان روده، جزو سرطان‌هایی است که در دنیا کاملا قابل پیشگیری است اما افراد باید بعد از سنین ۵۰ سالگی در این زمینه غربالگری کنند و اگر در افراد خانواده خود ابتلای به این سرطان شایع بوده، باید ۱۰ سال قبل از ۵۰ سالگی نسبت به غربالگری اقدام کنند.

۱۳۹۴/۲/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...