نسخه چاپی

افزایش 4 درجه‌ ای دمای ایران تا 15 سال آینده

اگر دمای زمین تنها دو درجه سانتی‌گراد افزایش یابد، تاثیرات جبران ناپذیری رخ خواهد داد»، «با تغییرات آب‌وهوایی و گرمایش زمین، بیماری‌های جدید افزایش می‌یابند.

به گزارش نما به نقل از شهروند: «اگر دمای زمین تنها دو درجه سانتی‌گراد افزایش یابد، تاثیرات جبران ناپذیری رخ خواهد داد»، «با تغییرات آب‌وهوایی و گرمایش زمین، بیماری‌های جدید افزایش می‌یابند و بیماری‌هایی که قبل رخ داده است، دوباره ظهور می‌کنند»، «گرمایش زمین آسیب‌پذیری را بیشتر می‌کند و همه را در معرض تهدید قرار می‌دهد» و «این پدیده کاهش سه‌درصدی تولید ناخالص ملی را رقم می‌زند».

اینها گوشه‌ای از سخنان رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره تبعات پدیده گرمایش زمین در ماه‌های گذشته است. پدیده‌ای که سایه‌اش بر سر کشور به‌شدت سنگینی می‌کند و افزایش دمایی چند درجه‌ای در آینده‌ای نه‌چندان دور را به‌همراه می‌آورد.

به گفته معصومه ابتکار، تا ١٥‌سال آینده یعنی تا‌ سال ٢٠٣٠ میلادی دمای ایران افزایشی ٤ درجه‌ای را تجربه می‌کند. تجربه‌ای تلخ که تغییرات اقلیمی و عدم‌مدیریت گازهای گلخانه‌ای پدید می‌آورد.

معاون رئیس ‌جمهوری پیش از این از افزایش ٤ تا ٥ درجه‌ای دمای ایران تا پایان قرن ٢١ خبر داده بود. او در مجمع وزیران محیط‌زیست آسیا و اقیانوسیه، با اشاره به این‌که ایران تا پایان قرن ٢١ افزایش ٤ تا ٥ درجه‌ای دمای هوا را تجربه می‌کند، درحالی‌که هدف‌گذاری میانگین افزایش دما در جهان ١,٥ تا ٢ درجه سانتی‌گراد است، گفته بود که «ایران اکنون میانگین ٥٥.١ درجه افزایش را تجربه می‌کند. در شرایط اقلیمی خشک و نیمه‌خشک ایران، هر یک درجه افزایش دما، مترادف است با ٢٠ تا ٢٥‌درصد کاهش منابع آب و همزمان نیاز به آب بیشتر در بخش جنگل و کشاورزی را تا ٦‌ درصد افزایش می‌دهد. همچنین دست‌کم ٢ ‌درصد کاهش تولید ناخالص ملی در ایران را به‌همراه می‌آورد.»

حالا با گذشت ١٠ روز از برگزاری مجمع محیط‌زیست آسیا و اقیانوسیه، معصومه ابتکار در نشست هیأت امنای دانشگاه محیط‌زیست، زمان رسیدن به گرمایش ٤ درجه ای دما در ایران را تا ١٥‌سال آینده اعلام کرد و گفت: «پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش ٤درجه‌ای دمای ایران تا‌ سال ٢٠٣٠ میلادی است.» او با اشاره به تأثیر گسترده تغییر اقلیم و توجه و برنامه‌ریزی جهانی برای این موضوع، ادامه داد: «هر یک درجه افزایش دما منجر به رشد ٦‌درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی و کاهش ٣‌درصدی تولید ناخالص ملی می‌شود.»

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، اتخاذ رویکرد اقتصاد مقاومتی را یکی از راهکارهای دنیا برای مقابله با تاثیرات وسیع تغییرات آب‌وهوایی دانست و گفت: «مواجهه با شرایط دشوار تغییر اقلیم، نیاز به برنامه‌ریزی، اصلاح سیاست‌ها و جهت‌گیری‌ها و آموزش متخصصان در این حوزه دارد، از این‌رو دانشگاه محیط‌زیست می‌تواند پرچمدار آموزش تخصصی این حوزه در ایران باشد.»

ابتکار با انتقاد از بخشی‌نگری در مدیریت کلان کشور و تأکید بر فرابخشی بودن موضوع محیط‌زیست، یادآوری کرد که «مهم‌ترین تفاوت مدیریت بر مبنای توسعه‌پایدار با مدیریت‌سنتی در همین نگاه فرابخشی است.»

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: «مهم‌ترین تأکید مدیریت توسعه‌پایدار بر انتخاب شیوه‌ای است که نسل آینده را نیز از تصمیمات امروز منتفع سازد و به‌عبارت دیگر، نتیجه بلندمدت تصمیمات امروز نیز مثبت باشد.»

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر اهمیت‌ سال٢٠١٥ به‌دلیل نهایی‌شدن اهداف توسعه‌پایدار، خاطرنشان کرد که «مجامع جهانی در تلاش هستند همزمان با پایان ‌سال ٢٠١٥ اهدافی جدید با محوریت توسعه‌پایدار (با تلفیق ٣ مفهوم اقتصاد، اجتماع و محیط‌زیست) را جایگزین اهداف هزاره کنند که تاکنون ١٧ هدف آن مشخص شده و در شهریورماه با حضور سران کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل نهایی و تصویب خواهد شد.»

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درحالی از افزایش ٤ درجه‌ای دمای کشور تا ١٥‌سال آینده خبر می‌دهد که روند افزایشی در ایران مدتی است آغاز شده و معصومه ابتکار، پاییز گذشته در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری و معرفی پژوهشگران‌برتر محیط‌زیست، از آغاز این روند افزایشی حکایت کرده و گفته بود که «بررسی‌های ما نشان می‌دهد، در ایران دمای زمین یک تا ١,٥ درجه افزایش پیدا کرده است. اگر این افزایش دما بیشتر شود، تغییرات غیرقابل بازگشتی همچون تغییرات شدید آب‌وهوایی و از دست رفتن زیستگاه‌ها رخ خواهد داد که بر همین اساس فقط ٢ دهه برای مهار روند گرمایش زمین فرصت هست.»

۱۳۹۴/۳/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...